Aineisto ja tulkinta

Merisotakoulussa merilakia opettanut varatuomari kertoi tarinan: Vankilassa kysyttiin eräältä vangilta: Miksi olet täällä? Vastaus: Koska pidin kirjanpitoa niin kuin hovioikeuden vähemmistöön jääneet tuomarit olisivat pitäneet. Inhimillinen aineiston tulkinta johtaa useisiin lopputuloksiin ja useampi tutkii saman asian. Käräjäoikeus saa asian käsiteltäväksi sitten vedotaan hoviin ja viimein korkeimpaan oikeuteen. Ajallisesti ajatellen korkein tieto on siellä, jossa asiaa ei lainkaan tunneta. Tosin siellä ei ehkä ole mitään patioita puolesta tai vastaan. Saattaa olla, että totuus lopulta tapahtuu ja oikeus astuu voimaan. Sielläkin tehdään äänestyspäätöksiä, joten tuomiot eivät ole yksiselitteisiä.

Lakialalla on sitten kahdenlaista väkeä, jotka yhteinen opetuslaitos on kouluttanut. Tuomarit tuomitsevat ja asianajajat puolustavat asia yhteinen rooli eri.

Jos me nyt hetken katselisimme aineistoa, jota Raamatuksi sanotaan. Mitä me sieltä löydämme? Mitä meidän tulisi sieltä etsiä? Minkälainen tulkinta meidän pitäisi tehdä? Yksi kysymys on siinä, miten käsittelemme ja arvotamme kahta eri Testamenttia. Jos hylkäämme Vanhan, mitä me silloin teemme? Katkaisemme Israelin kansalta juuret, jotka ovat syvällä Luvatussa maassa. Katkaisemme Jeesukselta historiallisen todistusaineiston, jota profeetat ovat julki tuoneet. Hävitämme osan hyvän elämän reunaohjeista! Hävitämme itseltämme Aabrahamin siunauksen! Menetämme kaiken!!

Mitä meille jää sitten Uudesta opittavaksi? Meille jää sarja epäilyksiä, onko kaikki todella tapahtunut. Onko kaikki henkilöt ollut olemassa? Miksi sijaissovitusta tarvitaan? Miksi kirjoittajat näyttävät kirjoittavan ristiriitaisesti? Jos kuitenkin Raamattu kokonaisuudessaan sisältää Jumalan ilmoituksen, niin miten vapaasti saamme käsitellä sitä tekijänoikeuden valossa? Voidaanko siitä työstää vaikkapa 1500 totuutta ja pitää niitä kaikkia totuutena? Musiikin tekijät ovat tarkkoja siitä kuinka monta tahtia saa lainata toiseen teokseen. Voidaanko todella löytää useita teitä taivaaseen ja uskoa, että ne kaikki toimivat toivotulla tavalla? Kuka maksaa harhaanjohdettujen loppulaskun, jos käytetty teoria ei toimi luullulla tavalla? Päästäänkö taivaaseen äänestyspäätöksellä? Vai onko kaikki houretta ilman todellisuuspohjaa?  Mietitään hetken omaa taivasteoriaamme kestääkö se elämän lisäksi myös kuolemassa?

  1. Lauri Lahtinen hyviä kysymyksiä esität.

    Vastaus on helppo antaa, Jeesus yksin on oikea Tie ja Hänen sanansa ovat ainoat iankaikkisen elämän sanat.

    Jeesus selkeästi sanoo Jumalan salaavan evankeliumin ”viisailta ja ymmärtäväisiltä” ja ilmoittavan sen lapsenmielisille.

    Nyt on helppo kysyä itesltä salaako Jumala evankeliumin myös minulta?

    Samoin Jeesus sanoo selkeästi etteivät ulkopuolella olevat ymmärrä Hänen vertauksiaan.

    Siis kannatta lukea Jeesuksen vertaukset ja kysyä itseltä ymmärränkö ne?

    Kuten esim voiko orjantappuroista koota viinirypäleitä?

Lahtinen Lauri
Lahtinen Laurihttps://laurileevi.wordpress.com/,%20Lauri%20Leevi%20Mikael%20Lahtinen%20youtube.com
Olen eläkkeellä sotilasammatista. Vanhemmiten ovat hengelliset asiat tulleet tärkeiksi. Olen tuottanut päivänsanakirjan: Muruja Herran pöydästä. Agape-kodin pastorina tuotan joka torstai klo 12.00 noin puolentunnin live-lähetyksen, Kun corona esti kokoontumisen...Olen jatkanut torstai juttuja otsikolla. Torstaihartaus.