Älä unohda violettia – erään logon analyysi

b2ap3_thumbnail_KOTIMAA-OY-uusi205-1-of-1.jpg

Kotimaa Oy:n uusi logo herättää tunteita. Hyvä. Se herättää myös mielleyhtymiä. Sitäkin logon pitää tehdä. Kaikki tunteet ja mielleyhtymät eivät ole myönteisiä. Katsoja tulkitsee asioita omista lähtökohdistaan käsin. Hänellä on siihen täysi oikeus.

Toimitusjohtaja Jaakko Tapaninen selittää logoa näin: ”Kotimaa Oy:n uuden visuaalisen ilmeen on suunnitellut Markus Frey. Sen elementtejä ovat jykevä logo, joka kertoo vain oleellisen eli yhtiön nimen; mosaiikeista koostuvat värikkäät tähti ja sitä ympäröivä kehä, jotka symboloivat viestiä ja yhteisöä; ilmavasti käytetty Soho Gothic Pro -kirjasintyyppi; toivoa herättävä puolidokumentaarinen kuvamaailma sekä hengittävä visuaalisen pinnan käyttö.”

Logot syntyvät ajassa, ne suunnitellaan ajassa ja niihin liimautuu ajassa liikkuvia trendejä ja esteettisiä virtauksia.

Kotimaa Oy:n uusi logo ammentaa firman vanhasta ns. piparkakkutähti-logosta. Uusi rakentuu vanhan päälle, mikä on merkki jatkuvuudesta. Katsoja ei välttämättä tätä siltaa havaitse, mutta siellä se on taustalla.

Tähti on vahva kirkollinen symboli. Osista koostuva merkitsevä muoto.

Kotimaa Oy:n tähtilogo on mosaiikki, mutta ehkä vielä enemmän kaleidoskooppi. Sellaisena se on juuri tätä aikaa kuvaava. Kuvio näyttäytyy aina hieman erilaiselta riippuen mistä kulmasta sitä katsoo. Samat palikat kaleidoskoopissa vain vaihtavat paikkaa ja synnyttävät uusia tunnelmia, tunteita, vaikutelmia ja ajatuksia.

Kiinnitä huomiota tähtikuvien vahvimpaan eli tummimpaan kohtaan, oikeaan alasakaraan. Se on väriltään violetti. Sakara ikään kuin pitää tähteä aisoissa, estää kuvaa hakeutumasta jälleen uuteen asentoon. Tähti pysyy edes hetken paikallaan, katsojalla on mahdollisuus havaita mistä on kyse, mitä on tekeillä.

Violetti on vahvasti kirkollinen väri, ja ainakin tässä yhteydessä se assosioituu kirkolliseen symboliikan.

Violetti väri kertoo, että kirkollinen näkökulma on mukana kun maailmaa tulkitaan. Se on yhtiön tehtävä ja missio. Tuoda kirkollinen näkökulma sinne, missä sitä ei osata odottaa, missä sitä kaivataan ja tarvitaan. Logo korostaa yhtiön osaamisaluetta – kuten konsulttislangilla sanotaan.

Minusta mosaiikkitähtilogo on mainio.

Sen alla pystyy työskentelemään.

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. ”Violetti on katumuksen, odotuksen ja valmistautumisen väri. Sitä käytetään pääsiäistä edeltävänä paastonaikana sekä joulun edellä adventtiaikana 2. adventtisunnuntaista lähtien. Violetin sijasta voidaan käyttää sinistä väriä, joka symboloi myös Neitsyt Mariaa.”
    Näin kerrotaan luterilaisen kirkon värimaalimasta.

    Ts. katumusta, odotusta ja valmistautumista. Katumusta, mistä? Mihin valimistautumista? Siis tässä uudessa Kotimaan kontekstissa.

  2. Kirkkollinen väri yleismerkityksessä on eri asia kuin värin liturgis-symbolinen erityismerkitys. Piispojen paita on violetti, ja tuskin se ensisijaisesti viittaa katumukseen.

    Violetti on enemmän kirkollinen väri kuin esim. vaaleanpunainen.

    Kaikki liturgiset värit ovat kirkollisia värejä, vihreä ja violetti yleikielessä ehkä eniten, enemmän kuin musta (vaikka papit siihen tykäävät verhoutua) tai punainen (jota eräissä herätysliikeissä on pidetty syntisenä värinä).

    Symboliikka on niin kuin asiat esitetään. Mitään yleistä selitysvaltaa niillä ei ole. Sama asia (tai väri) voi symboloida eri asioista ajasta ja kulttuurista riippuen.

    Violetti on suosittua myös new age piireissä. Punainen on eroottisen rakkauden väri (tangon soidessa taustalla). Musta on goottien ja hevareiden suosimaa. Jne.

  3. ”Symboliikka on niin kuin asiat esitetään.” Symboliikka on niin kuin siitä sovitaan. Liturgiset värit on yksi sopimus värien symboliikasta, heraldiset värit on toinen. Taustalla lienee se, miten värit vaikuttavat ihmisiin. Nyrkkisääntö on, että lämpimät värit – keltainen, oranssi, punainen – tulevat lähelle, piristävät ja ärsyttävät sekä kylmät värit – sininen, turkoosi, vihreä – etääntyvät ja rauhoittavat. Violetti koetaan usein salaperäiseksi kenties siksi, että sitä on vaikea mieltää erityisen lämpimäksi, mutta ei ihan kylmäksikään väriksi. Se on myös näkyvän valon rajalla tavallaan niin ultravioletin kuin infrapunaisenkin naapurissa.

  4. Kirkko haluaa hengästyttävän kovasti olla kaikkea. Parhaimmillaan kirkko on kuitenkin silloin kun se on aidosti sitä mitä se on eli kirkko. Kirkkona oleminen on kirkon ydinosaamista, sen se osaa parhaiten. Kaikessa muussa se on parhaimmillaankin vain huono jäljitelmä. Nämä muut hommelit joku muu hoitaa paljon paremmin.

    Mihin perustuu vaikkapa ortodoksisuuden ja katolilaisuuden tenhovoima? Eikö ainakin osaltaan siihen, ettei joka mahdolliseen ja mahdottomaan suuntaan olla aina heti ensimmäisenä hötkyilemässä?

  5. Kotimaa Oy on kuitenkin osakeyhtiö jonka pääasiallinen tehtävä on tuottaa omistajilleen voittoa. Uudesta visuaalisesta ilmeestä voidaan toki koittaa hakea kristillistä symboliikkaa, mutta tärkein väri on kuitenkin setelinvihreä

    Itse logo on mielestäni hieno, vaikka tämän jutun kuvituksessa se onkin raiskattu JPEG artifakteilla. Ei PNG formaattia turhaan keksitty, käyttäkää sitä!

  6. Tuo logo on logoksi liiankin vahva kuvana ja sisältää paljon tavaraa. Itse näen siinä myös keskukseen kohdentamisen reunoilta ja keskellä voi nähdä ristin. Se tuo myös hauskalla tavalla mieleen YLEn vanhan tunnuksen, jossa joutsenet olivat ympyrän tai neliön reunoilla. Logo tuo mieleen myös ilmansuunnat ja siten kirkon oikoumene-ajatuksen (koko maan piiri). Violetti väri sijoittuu kaakkoon tai kaakon ja etelän välille. Liekö sillä jotakin sanottavaa? Mikkelin hiippakunta on meillä kaakonkulman hiippakunta.

Olli Seppälä
Olli Seppälä
Kirjoittaja Kotimaa Oy:n palveluksessa. Hänen harrastuksiinsa kuuluvat mm. kulttuuri, linnut, kellot.