26. elokuuta, Elämän leipää

Kirjasta ”Elämän leipää, tutkistelua vuoden joka päivälle”, koottu C.O. Roseniuksen kirjoituksista, SLEY

Elokuun 26. päivä

Joka vahvana pysyy loppuun asti, se pelastuu. Matt. 24:13

”Raamattu kertoo meillä olevan vielä odotettavana paljon ulkonaista vainoa, meidän vihollisemme perkeleen pitävän viimeisinä aikoina suurta vihaa tietäen, ettei hänellä ole paljon aikaa. Mutta ettemme nyt puhuisi tulevista ajoista – vaino peljästyttää, ahdistaa ja taivuttaa jo nyt monta sielua jättämään Kristuksen ja hänen jälkiensä seuraamisen. Vainolla on monia teitä ja asteita. Sitten kun käärme vaimon siemenen vihollisena kirkon ensimmäisinä aikoina turhaan yritti osoittaa valtaansa verisissä vainoissa, hän menettelee nyt tavallisesti hienommin ja varovaisemmin, mutta voi kuitenkin sanomattomasti kiusata ja peljästyttää heikkoa lihaamme. Kuinka katkerasti saavatkaan usein uskovat lapset ja palvelijat kärsiä Kristuksen nimen tähden jo yksin kotona osakseen tulevista katkerista sanoista ja silmäyksistä! Kuinka peljästyykään ja sydämessään kiusatuksi tuleekaan se kristitty käsityöläinen tai kauppias, jonka huollettavana on vaimo ja lapset, kun hän näkee vanhojen asiakkaittensa jättävän hänet hänen kristillisen intonsa ja tunnustuksensa tähden! Kuinka katkeraa usein onkaan uskovalle opettajalle kuulla esimieheltänsä ja kuulijoiltansa, että hän häiritsee sikeätä unta eikä jätä synnin suruttomuutta, epäuskoa ja jumalattomuutta rauhaan! Silloin heikko liha kauhistuu kärsimystä; silloin on olemassa vaara, että väistytään ja tehdään oma mukavampi hurskauden tie, jotta saataisiin nauttia rauhaa ja seurataan noita järkeviä neuvonantajia, jotka sanovat: säästä itseäsi, älköön sellaista sinulle tapahtuko. Tämä kiusaus tulee erityisesti silloin voimakkaaksi, kun on ensin joutunut tuntuvalla tavalla vainon kohteeksi ja on siitä väsynyt, ja sen jälkeen seuraa hiljainen rauha maailman osoittaessa lempeitä kasvoja. Tämä on väsyneelle mielelle niin mahtava lumous, että on Jumalan ihme, ellei hän silloin tule voitetuksi. Mutta jonkun voitetuksi tulemisen ei tarvitse näkyä kokonaisessa ja avoimessa palaamisessa maailmaan, vaan ainoastaan sovittelevissa ja viisaissa periaatteissa, joiden avulla voidaan samalla kertaa olla sekä Jumalan että maailman ystävä. Silloin ei tehdä sitä ja sitä, mikä on maailmalle vastenmielistä – ja mitä Kristus tahtoo, mitä sielujen etu vaatii, sitä ei kysytä. Sitä vastoin voidaan nyt osallistua siihen ja siihen, mitä maailma rakastaa, eikä huolita Kristuksen sanasta ja esimerkistä eikä yksinkertaisten sielujen pahennuksesta. Tällaiselta näyttää asia, kun sisäinen voima on heikentynyt ja aletaan kulkea tuulien mukana. Mutta mitä Raamattu sanoo? Näin sanoo apostoli: ” Älköön kukaan teistä kärsikö murhaajana tai varkaana tai pahantekijänä tahi sen tähden, että sekaantuu hänelle kuulumattomiin; mutta jos hän kärsii kristittynä, älköön hävetkö, vaan ylistäköön sen nimensä tähden Jumalaa.” ”Jos joku kärsii kristittynä”, toisin sanoen, jos hän kärsii ainoastaan Kristuksen tähden, uskonsa tunnustuksen ja Kristuksen seuraamisen tähden, sen tähden, mitä selvä, epäilemätön Jumalan sana vaatii. Jos hän sitä vastoin tekee jotakin pahaa ja mieletöntä tai sekaantuu hänelle kuulumattomiin, hän ei kärsi Kristuksen tähden. Mutta niillä, jotka kärsivät Kristuksen tähden, on mitä suurin rohkaisu ja lohdutus Raamatussa. Kuinka suloista ja vahvistavaa onkaan se, mitä Kristus sanoo: ”Autuaita olette te, kun ihmiset minun tähteni teitä solvaavat ja vainoavat ja valhetellen puhuvat teistä kaikkinaista pahaa. Iloitkaa ja riemuitkaa.” ”Jokaisen, joka tunnustaa minut ihmisten edessä, minäkin tunnustan Isäni edessä, joka on taivaissa. Mutta joka kieltää minut ihmisten edessä, sen minäkin kiellän Isäni edessä, joka on taivaissa.” ”Jos maailma teitä vihaa, niin tietäkää, että se on vihannut minua ennen kuin teitä. Jos te maailmasta olisitte, niin maailma omiansa rakastaisi; mutta koska te ette ole maailmasta, vaan minä olen teidän maailmasta valinnut, sen tähden maailma teitä vihaa.”

Nämä ovat Vapahtajan lempeitä ja suloisia sanoja. Ne myös riittävästi lohduttava ja vahvistavat meitä, jos me vain uskomme ne ja todella tunnemme uskollisen Herran. Ja siinä onkin koko pääasia eli se, mitä varsinaisesti tarvitaan kaikkien taistelujen ja vaarojen varalle.

Me kysymme usein ahdistettuina: ”Mistä minä saan voiman kaikkeen? Minä näen, mitä minun tulisi tehdä, mutta koko hätä on siinä, ettei minulla ole mitään voimaa siihen.” Oi, jospa me kerrankin oppisimme ja uskoisimme sen, mitä Jumalan sana niin usein toistaa, että kaikki voima riippuu sisäisestä yhteydestä Vapahtajaan ja siitä, tunnemmeko hänet.

Niin kauan kuin et ole läheisessä ystävyydessä Vapahtajan kanssa, vaan olet vielä sairas omassatunnossasi, lain alainen ja vieras Jumalalle, ei sinun kannata koskaan taistella – älä milloinkaan luule voittavasi kiusauksen hetkenä, – niin kauan on kaikki vain pelkkää voimattomuutta, hätää ja kuolemaa. Sen tähden ei mikään ole niin tarpeellista kuin tulla täyteen uskon varmuuteen; siitä Raamattu nimenomaan todistaa näillä usein toistetuilla sanoilla: ”Tämä on se voitto, joka on voittanut maailman, meidän uskomme. Ilo Herrassa on teidän väkevyytenne. Uskon kautta vanhat ovat voimistuneet heikkoudesta, tulleet väkeviksi sodassa” jne. Vain täysi uskon varmuus ja yhteys Kristuksen kanssa, joka täyttää meidät Pyhällä Hengellä, antaa meille oikean halun ja voiman taistella ja voittaa kaikessa, mikä meitä kohtaa.

Ken täällä Herran armossa

vain pysyy loppuun asti,

hän iäisesti taivaassa

saa elää autuaasti.

 Siis sanallas sä vahvista,

oi Jeesus, aina mua,

niin että pääsen kotia

ja katsella saan sua.”

  1. Joillakin tänne eri sorttisia tekstejä kopioivilla näyttää olevan kummallinen käsitys blogista. Blogisivusto ei ole Raamatun, enempää kuin minkään muunkaan sorttisten kirjallisten tuotosten lainausalusta. Lyhyitä sitaatteja, linkkejä ja videonpätkiä blogiin voi toki sisältyä, mutta niiden tulee liittyä blogistin ajatuksia ja mielipiteitä esiintuoviin henkilökohtaisiin tekstituotoksiin.

    Blogin kirjoittaminen on (oman) tekstin tuottamista, ei toisten tuottamien tekstien kopioimista.

    • Heinilä: ”Hyvä blogi, kiitos Riitta.”

      Mitä kummaa??? Onko Riitta Sistonen kirjoittanut oikein oman, itsetuottamansa blogikirjoituksenkin? Missä sellainen on luettavissa? Jos ihminen ei kykene itsenäiseen ajatteluun ja tuottamaan omia miielipiteitä tekstiksi, olisi parempi, ettei esiintyisi blogisivustoilla lainkaan, ei ainakaan toisten teksteillä ratsastaen.

      Olisi varmaan viisasta selvittää ensimmäiseksi itselleen, mitä blogikirjoituksella tarkoitetaan. Blokisivusto ei ole saarna- tai julistusalusta.

    • Kimmo, olen kanssasi eri mieltä. Mielestäni Riitan blogi on erinomainen. Turhaa sinä yrität harrastaa cancelointia.

    • Juha: Heittelet tänne aina silloin tällöin noita ’luopio’ -kommentteja.

      Tekisi mieleni kysyä amerikkalaiseen tapaan: ”What would Jesus say about that?”

      Kristinuskossa on suunnilleen miljoona eri haaraa. Mutta kaikki ne, jotka eivät usko kuten Juha Heinilä, ovat luopioita. Aika isolla kortilla pelaat, ei voi muuta sanoa. Toivottavasti et putoa taivaistasi. Itse Herramme Jeesus Kristus kyllä varoitteli tuollaisesta.

    • Juha: ”Kimmo, olen kanssasi eri mieltä.”

      Ole vaan ihan vapaasti, Suomi on vapaa maa kaiken sorttisille mielipiteille.

    • Daavidin psalmi. Sinun puoleesi, Herra, minä käännyn. Jumalani, sinun apuusi minä luotan. Enhän luota turhaan, ethän anna vihollisilleni sitä riemua, että he voittavat minut! Ei kukaan, joka luottaa sinuun, jää vaille apuasi. Vain luopiot joutuvat häpeään. Herra, osoita minulle tiesi, opeta minua kulkemaan polkujasi. Ohjaa minut totuuteesi ja opeta minua, sinä Jumalani, auttajani! Sinuun minä luotan aina.

      (Ps. 25:1‭-‬5)

    • Seija, on hyvä kun sinulla on mielipiteitä, mutta kannattaisi ensikisi lukea blogi ajatuksella ennen kuin kommentoi. Voisit kommentoida Riitan blogia, joka on erinomainen. Kun olet lukenut, niin ehkä ymmärrät minunkin kommentit sen jälkeen. Hyvät jatkot.

    • Ja kun fariseukset sen näkivät, sanoivat he hänen opetuslapsilleen: ”Miksi teidän opettajanne syö publikaanien ja syntisten kanssa?” Mutta kun Jeesus sen kuuli, sanoi hän: ”Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat. Mutta menkää ja oppikaa, mitä tämä on: ’Laupeutta minä tahdon enkä uhria’. Sillä en minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä.”

      (Matt. 9:11‭-‬13 / FB38)

    • Juha: Kerropa, miten sovitat tuon siteeraamasi raamatunlauseen itseesi?

      Vai käyttäydytkö, kuten fariseukset? Sitovat toisten harteille taakkoja, joita eivät itse jaksaisi kantaa?

    • Seija, syntisille on tarjolla evankeliumi Jeesuksesta Kristuksesta. Synnittömät eivät tarvitse Jeesusta. Jeesus ottaa taakat pois ja eheyttää syntiset.

    • Olen ihan samaa mieltä kanssasi. Toivon, että Jeesus tosiaan ottaa pois taakat sinunkin harteiltasi, ettei tarvitsisi koskaan enää toisia kristityitä siskojasi ja veljiäsi alituiseen näillä palstoilla nimitellä ’luopioiksi’.

      ’Synnittömät eivät tarvitse Jeesusta’. En oikein tiedä, keitä muita synnittömiä kirkkohistoriassa on kuin Jeesus. Voitko kertoa, mitä tarkoitat?

    • Seija, luopiot eivät luota Jumalan sanaan, eikä tarvitse Jeesusta Kristusta. He eivät halua elää Jumalan tahdon alla, vaan keksivät omat säännöt. Valitettavasti moni luottaa itseensä, eivätkä koe olevan pelastuksen tai Jeesuksen parantavan käden tarpeessa. Omasta mielestä synnittömiä on ihan monenlaisia. Toiset uskottelevat itselle, että noudattaa 100% Jumalan tahtoa ja toiset vähät välittävät Jumalan tahdosta. Kaikki nämä, jotka eivät tarvitse Jeesusta ovat luopioita.

      Miten siis on? Olemmeko me parempia? Emme suinkaan. Mehän olemme edellä osoittaneet, että kaikki, niin hyvin juutalaiset kuin kreikkalaiset, ovat synnin alla, Niinkuin kirjoitettu on: ”Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan, ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa; kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään. Heidän kurkkunsa on avoin hauta, kielellänsä he pettävät, kyykäärmeen myrkkyä on heidän huultensa alla; heidän suunsa on täynnä kirousta ja katkeruutta. Heidän jalkansa ovat nopeat vuodattamaan verta, hävitys ja kurjuus on heidän teillänsä, ja rauhan tietä he eivät tunne. Ei ole Jumalan pelko heidän silmäinsä edessä.” Mutta me tiedämme, että kaiken, minkä laki sanoo, sen se puhuu lain alaisille, että jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä; sentähden, ettei mikään liha tule hänen edessään vanhurskaaksi lain teoista; sillä lain kautta tulee synnin tunto. (Room. 3: 10-20 / FB38)

      Ilman Jeesusta meistä jokainen on hukassa!

    • Juha: Postasit kommentin ’Luopiot eivät tykkää totuudesta’ Kimmon, Charlottan ja minun kommenttieni vastauskenttään, joten oletin, että viittaat kommentillasi meihin. Toki olet aiemmin laajastikin viljellyt tuota ’luopio’ -leimaa kommenteissasi.

      Vastaan tässä vain omasta puolestani. Minä ’luopiona’ luotan Jumalan sanaan, jonka mukaan Jeesus on minut pelastanut. En usko pelastuvani omien tekemisteni tai tekemättä jättämisieni kautta.

      Minä en omalla puutteellisella uskollani rakenna tikapuita taivaaseen. Minulla ei ole myöskään kompetenssia arvioida kenenkään toisen kristityn uskon määrää tai laatua. En edelleenkään ymmärrä, mistä tulee tarpeesi herjata toisia kristityitä.

    • Seija kirjoitti: ”En edelleenkään ymmärrä, mistä tulee tarpeesi herjata toisia kristityitä.”

      Ilmeisesti et tiedä mitä K24:ssä kirjoittelet.

    • Sistonen: ”No, Kimmo Wallentin ei ole varmaan huomannut”

      No, ei ole. Kaikki sinun ”blogisi” koostuvat lähes yksinomaan pelkistä raamattusitaateista ja satoja kertoja toistettuun uskontojargoniin.

    • kw, ” satoja kertoja toistettuun uskontojargoniin.”

      Mielummin uskoa kuin uskontoa, kw! Riitta on rohkaissut uskomaan, ei satuihin ja tonttuihin, vaan elävään Jumalaan, joka on mm. ilmoittanut itsensä luonnossa ja elämän kohtaloiden kautta. Raamatun erityinen ilmoitus on Herra Jeesus Kristus, joka on voittanut synnin, kuoleman ja paholaisen vallan.

      Taivaan ja maan Herra huolehtii ”nisun ja viljan” erottelusta. Se työ on Raamatun mukaan uskottu enkeleille.

    • Paukkunen: ”Raamatun erityinen ilmoitus on Herra Jeesus Kristus, joka on voittanut synnin, kuoleman ja paholaisen vallan.”

      Tuo taas on jeesusmantraa, joka on sukua uskontojargonille.

      Ei mitään uutta, eikä ihmeellistä.

    • Vastapainoa ”suuri pamaus alkuna ajattelevalle ihmiselle”-jargonille. Jargonia on monenlaista.

Riitta Sistonen
Riitta Sistonen
Luterilainen kristitty