Suviseuroissa vieraili myös eräs ortodoksi ja lestadiolainen – näin hän kertoo uskostaan

Moskovalainen taidemaalari Katja Borisova oli tänä vuonna kolmatta kertaa vieraana vanhoillislestadiolaisten Suviseuroissa.

Hänessä ruumiillistuu eräs vanhoillislestadiolaisuuden piirre: vaikka kyseessä on luterilaisuuden sisällä kasvanut ja elävä herätysliike, siinä voi olla mukana olematta luterilainen, esimerkiksi Suomen evankelis-luterilaisen kirkon jäsen.

– Olen lapsena kastettu ortodoksi ja kotona Venäjällä käyn ehtoollisella ortodoksisessa liturgiassa. Mutta oppiakseni Raamattua ja uskon sisältöä olen osallistunut myös erään Venäjällä toimivan karismaattisen kirkon tilaisuuksiin, Borisova kertoo.

Hän ei puhu suomea, mutta Suviseurojen seurapuheet tulkitaan simultaanisti monen muun kielen ohella myös venäjäksi.

Miksi Borisova on Porin Suviseuroissa?

– Tutustuin neljä vuotta sitten Moskovassa lestadiolaisuuteen ja osallistuin erääseen tilaisuuteen, jossa oli vierailevina puhujina suomalaisia. Puheet tietysti tulkittiin venäjäksi. Kuulin niissä puheissa jotakin, jota en ollut kuullut aikaisemmin missään.

Hän kertoo kyselleensä suomalaisvierailta, miten nämä rukoilevat ja elävät kristittyinä.

– He sanoivat vain, että ”synnit on annettu anteeksi”. Sen kuultuani minä vain itkin ja itkin. Jokin kosketti sydäntäni ja sydämeni pehmeni. Se kaikki oli hyvin yksinkertaista, Borisova muistelee.

Suviseurat on Borisovan mielestä hieno tilaisuus. Tällä kertaa hän oli tullut Suomeen käymään kahden poikansa kanssa.

– Kun täällä kuuntelee puheita, saan niistä joka kerta jotakin. Voin sanoa, että jokin vaikeus menee aina pois, jokin ongelma ratkeaa.

Borisova on ortodoksiksi kastettu ja osallistuu ortodoksisen kirkon liturgiaan. Oletko myös lestadiolainen?

– Tunnen itseni sydämessäni lestadiolaiseksi, mutta olen toki myös kastettu ortodoksi. Ei siinä ole mielestäni mitään ristiriitaa. Mehän puhumme ulkoisesta kirkosta ja uskovien joukosta. Lestadiolaisuus ei vaadi sitä ulkoista kirkkoa, Borisova sanoo.

– Tiedän, että Venäjällä lestadiolaisessa seurakunnassa on ollut mukana jopa ortodoksinen pappi. Kaikkein tärkeintä on, että ihmisen sisimmässä on elävä usko.

Kuva: Jussi Rytkönen. Katja Borisova poikiensa Levin (vas.) ja Pavelin kanssa Suviseuroissa Porissa.

Lue myös:

Yhdysvaltojen vanhoillislestadiolaiset eivät tarvitse liturgiaa, sanoo amerikkalaispastori

Lestadiolaisvaikuttaja Johannes Leppänen: Luther ei ole uskon varsinainen auktoriteetti, raamattu on

SRK:n uusi puheenjohtaja Matti Taskila: Vanhoillislestadiolaisuuden opetus ei muutu

Edellinen artikkeliYle: Moskovassa kilometrien jonot kirkkoon pyhäinjäännöksen luo
Seuraava artikkeliSuomiAreena alkaa ensi viikolla – aiheena myös uskontojen merkitys yhteiskuntarauhalle

Ei näytettäviä viestejä