”On lapsen etu, että opiskellaan yhdessä niin paljon kuin mahdollista”

Uudet opetusjärjestelyt eivät heikennä vähemmistöuskontojen asemaa, sanoo Seinäjoen kaupungin perusopetusjohtaja ja entinen uskonnonopettaja Jari Jaskari. Etelä-Pohjanmaalla siirrytään syksyllä 2016 katsomusopetuksen malliin, jossa katsomusaineiden opetus järjestetään osin kaikille yhteisissä opetusryhmissä.

Miten ajatus katsomusaineiden yhteisopetuksesta syntyi?

– Aloite tuli niiltä opettajilta, jotka tekevät opetussuunnitelmatyötä katsomusaineiden osalta. Palaute, josta prosessi lähti liikkeelle, tuli lapsilta. Esimerkiksi elämänkatsomustietoa opiskelevat lapset ihmettelevät, miksi he eivät voi käydä muiden oppilaiden kanssa samoilla tunneilla.

Kuinka suuri osa opetuksesta järjestetään yhdessä ja kuinka suuri osa erikseen?

– Vuosiluokilla 1.-2. ja 5.-6. opetus järjestetään osin erikseen ja osin yhdessä. Se, missä määrin ollaan yhdessä ja erikseen, riippuu siitä, minkälaisen katsomuksellisen taustan omaavia oppilaita ryhmässä on. Kolmannella luokalla opiskellaan kokonaan yhdessä ja neljännellä kokonaan erikseen. Halusimme panostaa siihen, että omaan katsomukseen liittyvät näkökulmat ovat silloin esillä.

– Työryhmä on käynyt läpi eri katsomusaineiden perusteita ja pohtinut, mitkä osat ovat sisällöllisesti niin samanlaisia, että niitä on mielekästä opiskella yhdessä. Sellaisia voivat olla etiikkaan liittyvät kysymykset, esimerkiksi perheeseen tai luontoon liittyvä opetus. Yhteisopetuksessa voidaan tarkastella esimerkiksi sitä, minkälaisia näkökulmia eri uskonnoilla on kultaiseen sääntöön. Mitään ei työnnetä väkisin yhteiseen osuuteen.

Minkälaisia etuja yhteisopetuksesta on?

– Joidenkin oppilaiden osalta muutos parantaa mahdollisuuksia saada oman katsomuksen mukaista opetusta. Pienestä kunnasta ei välttämättä löydy kolmea oppilasta, jotka muodostaisivat pienuskonnon opetusryhmän. Teemme etäopetusjärjestelyjä, jotta nämä oppilaat saisivat uudessa mallissa oman katsomuksensa mukaista opetusta myös neljännellä vuosiluokalla.

Onko riskinä, että pienuskontojen opetussisällöt jäävät yhteisopetuksessa jalkoihin?

– Ainahan sellainen vaara on olemassa, mutta aiomme tosissamme panostaa, että näin ei kävisi. Palkkaamme tätä varten koordinoivan katsomusopettajan, jonka tehtäviin kuuluu opetusmateriaalin tuottamista ja opettajien perehdyttämistä.

Minkälaista palautetta olette saaneet muutoksesta?

– Ekaluokkalaisten ilmoittautumisen yhteydessä huomasin ilmiön, joka viittaa positiiviseen vastaanottoon: koskaan aikaisemmin ne vanhemmat, jotka olisivat oikeutettuja valitsemaan lapselleen elämänkatsomustiedon opetusta, eivät ole sitä näin laajasti tehneet. Nyt uskalletaan rohkeammin valita oman katsomuksen mukainen opetus, kun se ei enää tarkoita, että lapsi joutuu erilleen luokkakavereistaan.

– Pieni osa omia uskonnonopettajiamme vastustaa muutosta. He näkevät, että tässä oltaisiin yhden katsomusaineen tiellä. Emme tavoittele yhteistä katsomusainetta, vaan sitä, että eri katsomuksia opiskellaan osittain yhdessä.

Mitä ajattelet oman uskonnon opetuksen korvaamisesta kokonaan kaikille yhteisellä katsomusaineella?

– Henkilökohtaisesti en kannata sitä. Näen, että tämä malli, jossa opiskellaan osittain yhdessä mutta kuitenkin oman katsomuksen näkökulmat huomioiden, on toimivin. On lapsen edun mukaista, että opiskellaan yhdessä niin paljon kuin mahdollista.

Kuva: Jyrki Johannes Tervo

Edellinen artikkeliArvio: Töppöhörö uskoo Jumalaan ja rasismiin
Seuraava artikkeliVirsien merkitys perustuu vuorovaikutukseen

Ei näytettäviä viestejä