Lapuan Tuomasmessussa saa Äiti Mamman halauksen

Mamma-halaajatjpg

Kirkkovieraita halaamassa ensi sunnuntaina ovat Heli Karhumäki, Tuula Purovarsi-Syrjälä, Pirkko Ojala ja Tarja Annala.

Tuomasmessu kutsuu pohjalaisia ehtoollisenviettoon ensi sunnuntaina Lapuan Kauhajärven kyläkirkkoon. Kirkkovieraat tavataan Tuomasmessussa ottaa yleensä vastaan kätellen, mutta tällä kertaa luvassa on kunnon halaus, Lapuan tuomiokirkkoseurakunta tiedottaa.

– Me suomalaiset olemme oppimassa halauskulttuuria, ja se on meille hyväksi. Tämä on noussut esiin kulttuuriantropologi Taina Kinnusen tuoreessa tutkimuksessa, jonka tulokset on julkaistu kirjana Vahvat yksin, heikot sylityksin, kertoo Heli Karhumäki, yksi neljästä halaustehtävän vapaaehtoisesta.

Suomen köyhä kosketuskulttuuri ja hellyysvaje näkyvät pidättyvyytenä ja tunteiden peittämisenä. Kinnusen tutkimuksen mukaan suomalaisilla on kuitenkin hämmästyttävä kyky tottua kosketukseen ja ottaa sitä vastaan välittämisen ja rakkauden osoituksena.

Karhumäkeä ilahduttaa, että Kinnunen pitää kirkkoa tärkeänä tunnekylmyyden vastavoimana. Halaus Tuomasmessussa on yksi tapa välittää kirkon sanomaa Jumalan armosta ja lähimmäisenrakkaudesta.

– Seurakunnan toiminta helpottaa monien yksinäisyyttä ja eristyneisyyttä. Halaaminen, lämmin kättely tai olkapään koskettaminen ovat monille tärkeä välittämisen osoitus. Havahduin tähän, kun oma isäni jäi aikoinaan leskeksi, ja saattoi kulua viikkoja, ettei kukaan koskettanut häntä. Siitä lähtien halasin häntä joka kerran mennen tullen kotona käydessäni, Karhumäki kertoo.

Toinen sytyke Tuomasmessun halausideaan on intialaisen hindugurun Äiti Amman vierailu Vantaalla lokakuussa.

– Me lapualaiset ”Äiti Mammat” emme taatusti ole jumalattaria, mutta jos reilu pohjalainen rutistus kelpaa, niin sellaisen saa kirkkoon tullessaan. Kristitylle Jeesus Kristus on ainut ihmiseksi tullut Jumala, ja hän antoi meille tehtäväksi rakastaa toisiamme. Jumala on messussa kanssamme Pyhän Henkensä kautta juuri siten, kuin kirkkomme opettaa: sanassa, rukouksessa ja ehtoollisessa.

Jos joku vierastaa halausta, voi ojentaa kätensä reilusti tervehdykseen. Kättelykin on hyvä tapa, seurakunta tiedottaa.

Tuomasmessu Kauhajarvi 2013

Edellinen artikkeliKansliapäällikkö: Uskonrauhan suojaaminen rikoslailla yhä perusteltua
Seuraava artikkeliOnko uskontojen välinen rukous mahdollista? – Piispainkokous ohjeisti

Ei näytettäviä viestejä