Kommentti: Sleyn työn­tekijän blogi sateenkaari­papeista ja vihreistä miehistä on vasten­mielistä luettavaa

Kirkolliskokousedustaja ja Suomen Luterilaisen Evankeliumiyhdistyksen (Sley) Keski-Pohjanmaan piirivastaava Pasi Palmu kirjoitti Sleyn sivuilla 5.5. julkaisemassaan blogissaan otsikolla ”Kirkon vihreät miehet”, että kirkkotilojen avaaminen samaa sukupuolta olevien vihkimiseen on verrattavissa toimintatapana Ukrainan sodan alkusoittoihin.

”Kahdeksan vuotta sitten Krimin niemimaalla alkoi liikuskella tunnuksettomia joukkoja. Nämä asemiehet ottivat alueen haltuunsa ilman sodanjulistusta tai alueluovutuksia”, Palmu kirjoittaa. Blogi on julkaistu täällä.

Palmu viittaa blogissaan myös kirkolliskokoukselle tehtyyn edustaja-aloitteeseen, joka koski samaa sukupuolta olevien kirkollista siunaamista ja vihkimistä, sekä aloitteen jatkokäsittelyä.

On pelkästään vastenmielistä, että sodasta, jossa on kuollut jo tuhansia ihmisiä, vedetään yhtäläisyyksiä Suomen kirkolliseen tilanteeseen. Ukrainassa kuolleille siviileille ja sotilaille tai Mariupolin terästehtaassa edelleen loukussa oleville siviileille sota on kauheaa todellisuutta. Kielikuvien vetäminen siitä todellisuudesta Suomen kirkkoa jakavaan kysymykseen kertoo arvostelukyvyttömyydestä.

Kyseisen sodan vihreiden miesten rinnastaminen sateenkaaripappien toimintaan tai kirkolliskokouksessa tehtyihin aloitteisiin lisäksi vääristelee todellisuutta. Palmu tietää hyvin, että avioliittoa koskevaa keskustelua kirkossa eivät käy vihreät miehet vailla nimeä, vaan ihmiset omilla nimillään.

Sleyn nykyisistä painotuksista kertonee osaltaan se, että järjestön kotimaantyön johtaja Juhana Tarvainen on puolustanut sosiaalisen median keskustelussa työntekijänsä blogia eikä näe siinä mitään moitittavaa.

Bloginsa lopussa Palmu toteaa, että ”kirkollisesta hybridivaikuttamisesta puhuessani en tarkoita, että sateenkaaripapit tai jokin muu kirkollinen taho osallistuisi jotenkin Venäjän sotatoimiin.”

Se vielä puuttuisi, että hän olisi sitä tarkoittanut. Blogin tasoa kuvaa sekin, että tämä asia piti erikseen kirjoittaa auki.

Lue myös:

Kommentti: Olen kuunnellut kirkollis­kokouksen avioliitto­keskustelut vuodesta 2016, ja tällä kertaa jokin oli toisin

***

Seuraa Kotimaata Facebookissa ja Twitterissä.

Jos et ole vielä Kotimaan tilaaja, voit tilata lehden tai näköislehden täältä.

Edellinen artikkeliArkki­piispa kertoo Eeva-lehdessä muuttaneensa käsitystään avio­liitosta – ”Tulisin hyvin toimeen kirkossa, jossa vihki­kaava olisi sukupuoli­neutraali”
Seuraava artikkeliKolumni: Viime vuonna kuolleen Desmond Tutun esi­merkistä voi oppia kolme asiaa

Ei näytettäviä viestejä