Hyvä meemi on tuttu – katso neljä kirkollista netti-ilmiötä

Meemi eli internetilmiö on netissä leviävä kuva tai video, joka kerää usein nopeasti laajaa suosiota. Yksittäisestä meemistä on yleensä liikkeellä erilaisia versioita.

Useimmiten meemi on kuva, jonka ylä- ja alalaitaan on sijoitettu humoristinen teksti. Meemin suosio perustuu toistoon. Kuka tahansa voi lisätä kuvaan tiettyä kaavaa muuntelevan tekstin.

Kotimaa24 esittelee neljä kirkollista meemiä.

Meemissä oltava jotakin tuttua

”Suunnittelin huomenna alkavan rippileirin huolella – kesällä 1986”, julistaa sliipatun näköinen mies meemissä, joka on julkaistu Facebookissa toimivalla kirkollisella Kirkkovene-huumorisivustolla.

Olutmainoksesta alkujaan peräisin oleva mies on yleinen meemipohja, Mainoksessa mies julistaa: ”En aina juo olutta, mutta kun juon, juon Dos Esquis -olutta”. Englanninkieliset meemit julistavat, mitä muuta kyseinen mies ei yleensä tee.

– Hyvässä meemissä on jotakin tuttua, kertoo Tampereen seurakuntien kehittämistyön asiantuntija Jussi Laine.

Somempiseurakunta.com-sivusto julisti alkuviikosta Laineen kirkon keskeisimmäksi sosiaalisen median vaikuttajaksi. Valinta perustui sivuston tekemään kyselyyn. Vastauksissa Laineen kerrottiin tekevän kirkon ykkösmeemit.

Laineen mukaan juuri tuttuuden takia netissä kiertäville pohjille tehdyt meemit toimivat myös Suomessa ja kirkollisessa kontekstissa. Tuttu kuva saattaa myös houkutella ihmisiä, joilla ei ole valmiiksi suhdetta kirkkoon.

Toinen esimerkki kirkollisella kärjellä toimivasta tutusta meemistä on kuva Robinia läimäyttävästä Batmanista. Kukaan sosiaalisessa mediassa pyörivä ei ole voinut välttyä kuvalta, jossa Batman keskeyttää suojattinsa lauseen. Alkuperäinen kuva on DC Comicsin sarjakuvalehdestä, mutta netti on pullollaan versioita sarjakuvasankarin ja tämän suojatin keskustelusta.

Kirkkovene on julkaissut version, jossa Robin ehdottaa perustettavaksi suunnittelutyöryhmää, mutta Batman haluaa jalkautua.

Hyvä meemi herättää ajattelemaan

Jussi Laineen mukaan toinen hyvän meemin elementti on yllättävyys.

– Hyvä meemi avaa näkökulman, jota ei ole tullut ajatelleeksi. Se ei pelkästään naurata, vaan laittaa myös ajattelemaan vakavia asioita.

Hyvä esimerkki tällaisesta meemistä on kuva mediapastori Jan Ahosesta. Kuvassa synkän näköinen pastori julistaa: ”Se tunne, kun joku eroaa kirkosta, koska ”kirkko auttaa ihmisiä””.

– Ensin naurattaa, ja sitten alkaa vähän itkettää, kun se on totta, Jussi Laine kuvailee.

Meemillä voi myös reagoida ajankohtaiseen tapahtumaan. Panaman papereiden jälkimainingeissa Facebook-sivulla Kirkko Suomessa julkaistiin kuva seurakunnan päiväkerholaisista tekstillä ”kirkollisveroparatiisi”.

Jussi Laine pitää toimivina myös Kirkko Suomessa -sivun julkaisemia kuvia, joissa yhdistetään tunnelmallinen kuva ja mietiskelevä teksti. Vaikka ne eivät istu meemin perinteiseen formaattiin, ne tuottavat samankaltaisen reaktion: kuva ja teksti herättävät tunteen ja saavat ajattelemaan.

Kuvat: Kirkollisveroparatiisi-meemi: Visa Viljamaa, Meemi Jan Ahosesta: Satu Huttunen. Kirkkovene.

Lue myös:

Hän on kirkon somevaikuttaja – ”Tekee ykkösmeemit”

Seitsemän kirkollista syytä nauraa

Edellinen artikkeliKristillinen satelliittikanava täytti 20 vuotta – saa Lähi-idässä runsaasti palautetta
Seuraava artikkeliEnnen oli paremmin? – ”Ateistitkin olivat kristittyjä ateisteja”

Ei näytettäviä viestejä