Hautaustoimistojen kannanotto: Seurakuntien tulkinnat hautajaisten järjestämisestä paikoin liian tiukkoja

Suomen Hautaustoimistojen Liitto ry esittää kannanotossaan huolensa hautajaisten järjestämiseen liittyvistä rajoituksista ja niiden tulkinnasta koronapandemian aikana. Liiton mukaan seurakunnat ja niiden yksittäiset päättäjät ovat paikoin tulkinneet rajoituksiin liittyviä ohjeistuksia hyvin tiukasti. Hautajaisiin on liiton mukaan voinut osallistua esimerkiksi vain neljä omaista, kun pappi ja kanttori ovat olleet mukana.

Hautaustoimistojen Liitto toteaa kannanotossaan, että hautajaiset voidaan pitää suurelta osin ulkotiloissa haudalla sekä kirkoissa ja kappeleissa, joissa on tilaa noudattaa turvavälejä. Liiton mukaan tilaisuuden kesto on usein lyhyempi kuin asiointi esimerkiksi ruokakaupassa.

”Seurakunnat suojelevat omaa henkilökuntaansa, muttei silti tulisi unohtaa niiden tehtävää omaisten tukena kuoleman hetkellä”, kannanotossa todetaan.

Puheenjohtaja Kyllikki Forsiuksen allekirjoittamassa Suomen Hautaustoimistojen Liiton kannanotossa pyydetään Kirkkohallitusta ja aluehallintovirastoja antamaan riittävät ohjeistukset hautajaisten järjestämiseen niin, ettei niitä ole eri tahoilla mahdollista tulkita omalla tavallaan ja että läheisten osallistuminen mahdollistetaan tasapuolisesti.

Lue myös:

Seuraa Kotimaata
Facebookissa ja Twitterissä.

Jos et ole vielä Kotimaan tilaaja, voit tilata lehden tai näköislehden täältä.

Edellinen artikkeliKokoontumisrajoitukset kiristyvät kirkossa, uusikaan tartuntatautilaki ei sulje seurakuntien tiloja
Seuraava artikkeliVoivatko piispojen tulehtuneet suhteet uhata ortodoksisen kirkon autonomiaa? – Ei se niin vain käy, sanoo lainoppinut