Kaste !

Kasteen merkitys on rehellisesti ja realistisesti jopa Raamatunkin tulkinnan mukaan liittyminen uskonnolliseen yhteisöön. EI todellakaan mitään muuta.

Kaste kirkon opin mukaan perustunee käsitykseen ihmisen syntymisestä perisynti olemuksessaan. Helvettiin menon estämiseksi keksittiin kaste, joka on täysin pappien määrättävissä.Jos pappi antaa niin silloin kirkon opin jumala pyhä henki antaa uuden ruumiin poislähdön jälkeen taivaan ikuiseen paratiisiin. Jos pappi ei anna kastetta niin silloin helvetti odottaa. Jumala pyhä henki on pappien määräysvallassa.

Kaste on myös esimerkki kirkon vallanhalusta meitä ihmisiä kohtaan.Se pyritään antamaan heti syntymän jälkeen joka merkitsee että kirkon ihmisarvostus käsitys on nolla , negatiivinen. Kaste on ok jos ihminen täysi-ikäisenä haluaa liittyä kirkon jäseneksi.

Jos ihminen elämänsä loppusuoralla haluaa kasteen saadakseen, päästäkseen, kirkon opin ikuiseen taivaaseen, niin saako hän, jos ei halua liittyä kirkon jäseneksi ?

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Reino,

    kärkevyydestään huolimatta kirjoituksesi on totuudenmukainen.

    Mitä kasteeseen tulee, niin:

    Kaste ei pelasta juuri syntynyttä, koska hän on jo pelastettujen joukossa, vt. Lk. 18:

    16 Mutta Jeesus kutsui lapset tykönsä ja sanoi: ”Sallikaa lasten tulla minun tyköni älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.

    Kaste ei myöskään pelasta kuoleman lähestyessä!

    Kummatkin Raamatun mukaan!

    • Raamatun mukaan kaste pelastaa, koska ilman uuttasyntymää ei kukaan voi pelastua. Näin on ollut ja tulee olemaan kristikunnassa Jeesuksen opetuksen mukaan.

  2. Ja sitten kertauksena, mitä kaste oikeasti merkitsee.
    Piispa Olaus Svebilius opettaa Katekismuksessaan:

    1.Oletkos kristitty? Vastaus:

    Olen.

    2. Minkätähden sinua kristityksi kutsutaan? Vastaus:

    Sentähden, että minä olen kastettu nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen ja olen kasteessa päälleni pukenut Kristuksen, jonka minä uskon ja tunnustan Vapahtajakseni ja autuaaksi tekijäkseni [pelastajakseni].

    • Ari Pasanen, olet pitkään käynyt keskustelua kasteesta etkä vielä tunne Jeesuksen sanoja Raamatussa??!

    • Kimmo Jaatila

      Kun tekstistäsi päätellen tunnet Raamatun hyvin, niin ystävällisesti kerrot. Missä Jeesus kertoo kirkon antaman kasteen jälkeen hänen jumala kaverinsa Pyhä Henki vahvistaa antaman uuden ruumiin taivaan ikuiseen paratiisiin. Minulta on se jäänyt huomaamatta.

    • Kimmo Jaatila

      Room 6 ! 1-14 Käsitykseni mukaan tämä on ihmisen kuten mekin kirjoittama, ei kirkon opin jumalien Jeesuksen tai Pyhän hengen.

    • Reino Suni,

      totta kai Raamattu on ihmisten kirjoittama. Mutta ihmiset ovat Pyhän Hengen inspiroimana kirjoittaneet sen, minkä ovat Jumalalta saaneet.

      Raamattu on inhimillinen kirja – ja samalla Jumalan sanaa. Ei kristinusko edellytä, että Raamattu olisi taivaasta tipahtanut. Ei Jumalakaan sitä edellytä. Edellytätkö sinä jostain syystä?

    • Kimmo Jaatila.

      Luonnollisesti kukin ihminen kirjoittaa mitä hän on omasta mielestään Jumalalta saanut.

      Edellytän, että kukin ihminen kykenee ajattelullaan muodostamaan realistisen ja rehellisen käsityksen Korkeimman mahdollisesta olemassaolosta. Perustana on mm. Jeesuksesta kirjoitettujen sanomien ymmärtäminen. Itse uskon mm. Markuksen kirjoittaman evankeliumiin Jeesuksen syntymästä ja kuolemasta. Henkinen kyvykkyys perimätiedon realistisuudesta ja Raamatun rakentajien tarkoitusperistä.

      Kaste on yksi hyvä esimerkki ihmisten omista ajatteluista.

    • Reino, ei nyt ole kyse yksittäisen ihmisen mielipiteestä. Kyse on kirkon pyhästä kirjasta. Yhteisestä uskosta. Sukupolvi toisensa jälkeen on vakuuttunut sen luotettavuudesta. Ja liittynyt Jumalan vaeltavaan kansaan. Kansaan, joka kastettuna, pelastettuna tekee matkaa taivaaseen.

  3. Katsoin kerran telkkarista Katoliset ristiäiset, tai kastajaiset, olisko ollut Monakon pikkuperillisten, Vanhempien piti sitoutua kasvattamaan lapsensa Kristilliseen uskoon, pappi selvästi esitti tällaisen vaatimuksen. Ja vanhemmat sanoivat Kyllä.

    Josta voimme tehdä sen johtopäätöksen, että ilman kasvatusta lapsi ei pue Kristusta yllensä. Se tulee vasta aivopesun kautta.

    Lisäksi, lapsi saa kasteessa oman nimen, on omassa nimessään, en tiedä yhtään Kristus nimistä lasta olevan, tai Kristuksen poika nimistä. Lapsi tulee käyttämään omaa nimeään ja isänsä nimeä, se on sukunimi. Roomalaisajalla tytön etunikin tuli suvun nimestä, oli se sitten Julia, tai Glaudia.

    Tyttölapsi joutuu vaihtamaan sukunimeä, kun avioituu, hän on ensin Isän nimessä ja avioiduttuaan jonkun toisen isän Pojan nimessä. Tästä pojasta hän tosin tekee myös Isän, kun synnyttää hänelle lapsia. Tyttö elää siis Isän ja Pojan nimessä.

    Ilman naisia ei synny yhtään poikaa, eikä pojasta tule Isää ilman naista, joka tekee hänestä isän.
    Tyttölapsia ja heidän syntymäänsä on pidetty jopa onnettomuutena, ja joskus jopa surmattu siksi, että he syövät poikien leivän, ovat kuluksi, ja hyödytömiä, kun kuitenkin menevät toiseen sukuun, toiseen nimeen. Heistä ei näin ollen katsottu olevan mitään hyötyä omalle suvulle, omalle nimelle.

    Roomalaiset usein avioituivat sisartensa, tai sukulaisnaisten kanssa, varsinkin jos olivat rikkaita, näin omaisuus pysyi suvun sisällä, eikä myötäjäisten kautta livennyt toiseen sukuun. Ja syntyvät lapset pysyivät myös suvun nimessä, eivätkä syntyneet toisen suvun hyödyksi.

    Mitä me teemme tälle Isän ja Pojan nimessä olemiselle, emmehän me sille mitään voi. Pettääkö tyttö isänsä, kun ottaa toisen nimen, eli avioituu. Hautakivestä sitten löytyy sanat, ’ omaa sukua se ja se.’ Palaako hän tässä vaiheessa Isän luokse ?

    • Matias

      Pitipä lukemani tuo Pietarin luku.

      Koska siis Nooa pelastui veden kautta vedenpaisumuksesta, niin kirkkolaiva pelastaa vesikasteen kautta hukkumasta.

      Mutta eikö Jumala luvannut, että ei enää tule vedenpaisumusta ja siitä on sateenkaari merkkinä taivaalla.

      Miksi muuten Pietari lähettää terveisiä Babylonian seurakunnalta, eikö se tuhoutunut kuitenkin. Miten seurakunnalle kävi?

Suni Reino
Suni Reino
Uskon rehelliseen ja realistiseen Jeesuksen sanomaan. Kirjoitin kirjan " Kristinuskon kirja " 2010, josta käsitykseni ovat huomattavasti tarkentuneet perustan ollessa sama. Minusta saatietoa Googlesta haulla " Reino Suni ", josta osoite muuttunut ja yritykseni lopetettu. Koulutukseltani Ekonomi ja minua voi lähestyä e-mailin kymp.net kautta. Elämäni hallinnassani aktiivisen liikuntaharrastuksen myötä mutta yksinelo ei sovi minun mentaliteettiin etenkään kun lapset perheineen asuvat muualla.