Ylen A-studio mainostaa?

studio3Yleisradio tarjoaa ajankohtaisohjelmistaan ainakin A-studiossa erinomaisen näkyvyyden yhdelle optikkoalan firmalle ja yhdelle kameroita ja optisia laitteita myyvälle firmalle. Tosin uutista tehtäessä selviää, ettei toista tuotemerkkiä ole enää suoranaisesti olemassa.
 
A-studion studiohaastattelujen taustalla näkyy säännönmukaisesti minuuttitolkulla Helsingin Sanomatalo, josta erottuvat joka kerta selvästi yhden optisen alan yrityksen (Cazze) ja yhden kameroita ja optisia laitteita myyvän yrityksen (Rajala) nimet. Muut nimet eivät erotu.
 
Rajala-nimi on voimissaan ja Osk. Rajala Oy:n toimitusjohtaja Jarmo Helminen on havainnut merkin näkyvyyden A-studiossa.
 
– Onhan se siellä joskus näkynyt joo. Ei se meidän vika ole, hän sanoo ja allekirjoittaa, että kyseessä on hauska sattuma.
 
Onko ilmainen mainos kilpailuetu?
 

– Joo, kyllä voihan sen niin sanoa. Ilmaista ja ilmaista, onhan Sanomatalolle maksettu mainoksesta ja valomainoksen tekijälle on maksettu, Helminen sanoo ja epäilee, ettei ulkopuolinen saisi tv:n kautta liikemerkistä selvää.

– Sen verran suhju kuva se on.
 
Yle selvittää asiaa
 
Ylen uutis- ja ajankohtaistoiminnan johtaja Atte Jääskeläinen, onko näiden liikeketjujen jatkuva näkyvyys A-studiossa harkittu ja sovittu asia?
 
– Ei varmasti ole harkittu ja sovittu juttu. En ole havainnut tätä asiaa aikaisemmin. Me varmaan tämän puhelun perusteella katsomme sen kuvan. A-studioon tulee taustakuvaa suoraan Postitalon katolla olevasta Ylen kamerasta. Useissa ohjelmissa käytetään kiinteitä kattokameroita. Se on livekuvaa kamerasta. Maisema on olemassa olevaa elävää todellisuutta, jota meidän kameralla kuvataan. Jos sattuu olemaan talo, jossa on liikemerkki, se on samalla Helsingin keskustan maisema, Atte Jääskeläinen sanoo.
 
Kamera kuvaa Sanomataloa, onko kyseessä Ylen kädenojennus media-alan kilpailijalle?
 
– Sanomatalon kylki on suunnassa, jossa on muitakin kansallisesti merkittäviä rakennuksia. Siellä samalla suunnalla Kansallismuseo, Finlandia-talo ja eduskuntatalo. Ylen kamera on Postitalon katolla, koska se on Helsingin kaikkein keskeisin paikka.
 
Aiotteko toimia liikemerkkien suhteen jollakin tavalla?
 
– Katsotaan, onko tilanne sellainen, että jotain pitää tehdä.
 
Synsam tahtoo Cazze-taulun alas
 

Kotimaa24:n kommenttia varten tavoittama kilpailevan optikkoalan liikkeen Instru Oy:n toimitusjohtaja Catarina Fagerholm kertoo, ettei ole itse kiinnittänyt huomiota liikemerkkien näkyvyyteen. Hän toteaakin, että olisi järkevä soittaa ja kysyä asiasta A-studiolta. Fagerholm sanoo ymmärtävänsä, jos kaupunkikuvaa kuvataan ja siinä näkyy erilaisia logoja. Mutta jos kyseessä olisi tietoinen valinta, se olisi hänen mielestään moraalisesti väärin.
 
Hänen mielestään on kyse Ylen omasta politiikasta, pitäisikö esimerkiksi A-studion taustalla näkyvät liikemerkit sumentaa pois näkyvistä. Fagerholmin haastattelun jälkeen selviää, että Cazze-tuotemerkki on jo ehtinyt lakata olemasta kahden optikkoketjujen Synsamin ja Cazzen fuusion vuoksi. Sanomatalon liike on muuttanut nimeään eikä kuulu enää ketjuun. Synsamin toimitusjohtaja Vesa Mars sanoo yllättäen, että hän aikoo soittaa Sanomatalossa nykyisin Helsingin Katse -optikolle, että Cazze-kyltin voi ottaa alas seinältä.
 
– Se harhauttaa kuluttajia, Mars sanoo.
 

Helsingin Katse -optikon yrittäjä Mikko Sten toteaa, että mainos on jäänyt seinälle, koska sitä ei ole vielä saatu pois. Hän on jo ehtinyt saada soiton Synsamilta. Hän toteaa, että mainosten vaihtaminen on kallista ja edellyttää nostolavallista kuorma-autoa, ja että mainoksia vaihdetaan Sanomatalon seinälle liikkeiden vaihtuessa isompi ”nippu” kerrallaan.

– Jos sitä joku uutislähetyksessä kuvaa, sehän ei ole meidän ongelma. Merkki on lähitulevaisuudessa poistumasta, Sten sanoo.
 
(Kuvakaappaukset: Yle-Areena A-studio)
 
A-studion verkkosivut
 
astudio1

Edellinen artikkeliKirkko haluaa täysimääräisen kompensaation yhteisöveron menetyksestä
Seuraava artikkeliTampereella myydään seurakuntatalo miljoonalla

Ei näytettäviä viestejä