”Vanhoillislestadiolaisuus on lahko, ei herätysliike”

SuviseuratISOIMG_0748_-_Version_2

”Oikea termi vanhoillislestadiolaiselle liikkeelle on lahko”, kirjoittaa teologian tohtori Kari Kuula
Kirkonkellari-verkkolehdessä. Kuula analysoi vanhoillislestadiolaisuuden kirkkokäsitystä ja uskoo, että joku oppinut teologi vielä ampuu sen alas.

”Vanhoillislestadiolaisen liikkeen opetus on hyvin kaukana evankelisluterilaisen kirkon uskonymmärryksestä. Teologisesti katsottuna liike ei voi olla luterilainen herätysliike, koska se ei tunnusta luterilaista kirkkoa oikeaksi kirkoksi. Eikä se ole itsenäinen kirkkokuntakaan, koska se ei anna millekään muullekaan kristilliselle yhteisölle edes erossa olevien veljien statusta”, Kuula kirjoittaa.

Kuulaan mukaan oikea termi kuvaamaan vanhoillislestadiolaista liikettä on lahko, sillä lahko on kirkosta eronnut ryhmä, joka pitää itseään ainoana kirkkona.

”Näin vanhoillislestadiolaisen liikkeen asema on melko erikoinen. Maailmassa ei taida olla mitään vastaavaa yhteisöä, joka omii pelastuksen vain itselleen. Lähin vertailukohta löytyy melko kaukaa; Jehovan todistajat ja Mormonit. Nämä kristillisvaikutteiset liikkeet pitävät itseään ainoina oikeina raamatullisen uskon perillisinä eivätkä he usko, että pelastus voisi välittyä minkään muun kirkkokunnan kautta. Näin opettaa myös vanhoillislestadiolainen liike.”

Kuula kirjoittaa, että vanhoillislestadiolaisen teologisen ongelman esittely on helppoa, mutta ratkaisun keksiminen ongelmaan on paljon vaikeampaa.

”Jos nuori Luther-säätiö ilmoittaisi opettavansa yhtä eksklusiivista pelastus- ja seurakuntaoppia, kirkkomme näyttäisi sille saman tien ovea. Mutta kun vanhoillislestadiolainen liike on toiminut kirkon helmassa jo yli sata vuotta, sille ei voi tuosta vaan tehdä samaa – vaikka sille olisikin teologiset perusteet.”

Kuula ehdottaa että piispat rohkaistuisivat sanomaan, että vanhoillislestadiolaisuuden oppi on epäluterilaista ja se pitäisi muuttaa. Sitten olisi vanhoillislestadiolaisen liikkeen tehtävä reagoida piispojen viestiin.

”Piispat olisivat tehneet paimentyönsä ja jättäneet pallon vanhoillislestadiolaiselle liikkeelle. Ehkä joku muu ehtii tähän ennen piispoja. Saattaa olla, että joku kirkon oppinut laatii tästä vielä teologisen kohukirjan, parhaassa tapauksessa vielä ensin kansainvälisellä kielellä”, Kuula kirjoittaa artikkelinsa lopussa ja ilmoittaa ettei hänellä itsellään ole intressiä tähän.

Lue Kari Kuulan artikkeli

Kirkonkellarin teemana on vanhoillislestadiolaisuus ja Kuulan lisäksi siitä kirjoittavat muiden muassa Johanna HurtigAini LinjakumpuMeri-Anna Hintsala ja Petri Järveläinen.

Edellinen artikkeliOrtodoksien arkkipiispanistuin siirtymässä Helsinkiin
Seuraava artikkeliToimitukset keräävät kiitosta Lappeenrannassa

Ei näytettäviä viestejä