Ulkoministeriö kampanjoi somessa ihmissalakuljetusta vastaan

Ulkoministeriön viestintäkampanjalla pyritään hillitsemään ihmissalakuljetusta ja -kauppaa. Kampanjan ensisijaisena kohderyhmänä ovat järjestäytyneen ihmissalakuljetuksen potentiaaliset uhrit.

Ulkoministeriö kampanjoi teemaa sosiaalisessa mediassa lyhyillä videoilla ja tietoiskuilla. Kampanjaa voi seurata hashtageilla #stopsmugglers ja #stoptraffickers. Kampanjaa varten on rakennettu myös verkkosivut, joilla ihmissalakuljetuksen vaaroista kerrotaan neljällä eri kielellä.

Europolin tietojen mukaan maailmassa toimii lähes 40 000 ihmissalakuljettajaa. Toiminnan vuosittaiseksi liikevaihdoksi on arvioitu 5 miljardia euroa. Ihmissalakuljettajien järjestämien matkojen varrella katoaa ja kuolee joka vuosi tuhansia ihmisiä, ja monet salakuljetuksen uhrit joutuvat myös pakkotyön ja ihmiskaupan uhreiksi.

Viimeisenä kampanjan kotisivuilla näytetään lyhyt video, jossa maahanmuuttoviraston virkailija ojentaa turvapaikanhakijalle kielteisen turvapaikkapäätöksen. Sitä seuraavassa tietoiskussa muistutetaan, ettei turvapaikan saamisesta ole takeita ja että kielteisen päätöksen saaneet karkotetaan.

Kolme kuukautta kestävällä kampanjalla halutaan samalla tukea YK:n ihmiskaupan vastaista päivää 30. heinäkuuta sekä EU:n vastaavaa päivää, jota vietetään lokakuun lopulla.

Kuva: Kuvakaappaus kampanjan verkkosivuilta

Edellinen artikkeliArvostaako kirkko diankoniatyöntekijöitään, kysyy Riitta Hiedanpää
Seuraava artikkeliEhdokkuutensa hyväksynyt Clinton lainasi puheessaan metodistikirkon perustajaa

Ei näytettäviä viestejä