Toiminnanjohtaja: Uuskarismaattisuuden ongelma rahatukun mennessään vievät tuontisaarnaajat

Samaan aikaan kun olemme saaneet kokea kirkon oman karismaattisen liikkeen Hengen uudistus kirkossamme ry:n toiminnassa voimakasta nousukautta, karismaattisuus sanana ja liikehdintänäkin on lataantunut negatiivisesti, kirjoittaa Hengen uudistus kirkossamme -liikkeen toiminnanjohtaja Marko Huhtala yhdistyksensä kotisivuilla.

”Valitettavasti ylilyöntejä tapahtuu kaikessa hengellisessä toiminnassa, koska Jumala käyttää vajavaisia ihmisiä työssään. Valitettavasti alilyönnit ovat vielä yleisempiä, eli aletaan pelkäämään kaikkea sitä missä elävä Jumala toimii ja uskosta tulee uskonnollisuutta ja pelkkiä oppirakennelmia. Vuonna 2007 piispat ohjasivat karismaattisuutta oikeille raiteille helluntaijulistuksessa. Mikäli toimisimme sen mukaisesti saisimme nähdä sen miten karismaattisuus toisi elinvoimansa koko kirkkoon”, hän kirjoittaa.

Huhtalan mukaan terveessä karismaattisuudessa ei nosteta vain ”ihmelahjoja” esiin vaan koko armolahjojen kirjo.

”Vääristynyt armolahjaopetus ajaa ihmiset kahteen leiriin parempiin ja huonompiin kristittyihin.”

Huhtalan mielestä terveen karismaattisuuden tunnistaa siitä, että se rakentaa seurakuntayhteisöä.

”Jos uskosta tulee liiketoimintaa se näkee vain ’gurunsa’ ja hänen oikeassa olemisensa, ei seurakunnan parasta eli Jumalan valtakunnan menestystä. Uuskarismaattisuuden ongelma on tuontisaarnaajat jotka eivät sitoudu ohjaamaan ihmisiä kasvamaan seurakuntien yhteydessä. He tulevat ja lähtevät vieden rahatukun mennessään. Ihmisille jää hetken tunne jota seuraa tyhjyys ja tyhjempi pankkitili.”

”Terveessä karismaattisuudessa ja hengellisessä elämässä rukoillaan ihmisten sairauksien ja asioiden puolesta. Armolahjoja käytetään näissäkin tilanteissa. Uskomme siihen, että Jumala voi … Kaatuminen ei ole erityinen Pyhän Hengen merkki, mutta sitäkin ilmenee rukoustilanteissa. Se ei ole itseisarvo ja tavoite.”

”Liian paljon on niitä ihmisiä joiden sairauden tilaa on pahennettu puoskaroimalla luulemalla sen olevan Jumalan tarkoitus. Samalla on aiheutettu iankaikkinen vahinko ihmiselle.”

Huhtalan koko kirjoitus täällä

Edellinen artikkeliLasten kanssa toimivien vapaaehtoisten rikostaustan saa pian tarkistaa
Seuraava artikkeliBBC: Turkki vaatii Fetullah Gülenin luovuttamista USA:sta

Ei näytettäviä viestejä