Sunnuntain evankeliumi: Evankeliumi siis tiesi, että minulla on risti

Kuvitus: Gun Damén.

| 2. sunnuntai helluntaista |

Evankeliumi siis tiesi, että minulla on risti

Joskus voi käydä niin, että juuri se teksti, mikä on kaikista vaikein, mitä sen käsittämättömyydessä melkein vihaa, tuleekin kaikista rakkaimmaksi. Minulle kävi tämän evankeliumikohdan kanssa niin. Voiko mitään karmeampaa tehdä kuin pyytää toista kieltämään itsensä? Eikö meidän kirkkomme historia ole täynnä kiellettyjä ihmisiä, kiellettyjä elämänkohtaloita? Eikä siinä edes kaikki, rakas Herramme ja Vapahtajamme pyytää: Kadota elämäsi.

Kun kolmekymppisenä hengellisyys tuli elämääni uudella voimalla kuin pamahtava pelti, tuijotin juuri tätä raamatunkohtaa järkyttyneenä. Kerrankin tornionjokilaaksolainen ei voinut sanoa sitä, minkä sanoo lähes kaikkeen: Ei sole mikhään ko ei piä minhään. Nyt oli kyllä rohki visto pyyntö.

Tuijotin aikani näitä vieraita sanoja ja maailmoita, kunnes katseeni nauliutui kahteen olennaiseen sanaan, jotka ensityrmistyksessä menivät ohi: Ottakoon ristinsä.

Evankeliumi siis tiesi, että minulla on ikioma risti. Mikä se on? kiinnostuin. Pelästyinkin. Mikä on minun ristini? Siitä alkoi matka, joka vei ihmismielen omiin kellarikerroksiin.

Olin ajatellut olevani reipas ja rohkea, ristiä etsiessäni löytyikin herkkä ja haavoittuva nainen. Olin mielestäni valtavan sosiaalinen. Löytyi ihminen, joka oli yksinäinen. Olin ajatellut, että olen joustava, mutta samassa jouduin piirtämään tiukkoja rajoja.

Ensimmäiseksi ne piti piirtää ääriviivoihini. Tässä olen ja tuosta alkaa toinen ihminen. Siinä on raja, joka täytyy ymmärtää. Oman minuuden löytäminen oli vaikeaa, tuskallista ja ihanaa. Olen identtinen kaksonen ja olin koko elämäni kuullut olevani kaksonen. Toinen niistä. Samamunainen, sanottiin jopa naureskellen. Jumalan klooni. Ole siinä sitten olemassa. Shakespearen ollako vai eikö olla oli minulla totisinta totta. En tiennyt pitkään aikaan, onko minua lainkaan olemassa omana itsenäni.

Tämä evankeliumi, tämäkin, tuli avuksi, ja saatteli tässä varsinaisen aikuisen elämäni suuressa taitteessa kohti todellista itseäni. Ristiä olivat kaikki ne olettamukset, joita olin antanut ympäristön tehdä itsestäni. Nyt sain ottaa ne mukaan sillä tiellä, jonne Jeesus minua kutsui. Sain antaa pois kaiken kertyneen olettamuskerroksen. Ihanaa, tajusin. Se ihminen, jonka olin ajatellut olevani, saikin kadota. Menköön! Löytyi uusi, joka ei ollut satua, vaan totta.

Ja miten Jeesus tähän kaikkeen liittyy? Hänellä oli se ristien risti, joka vihdoin antoi minulle mahdollisuuden ja luvan tunnustaa; olen surullinen, vihainen ja myös syntinen ihminen. Tässä prosessissa minun rististä tuli se risti, jota Vapahtaja kantaa ja Vapahtajan risti minussa, oli se uusi elämä, osallisuus Jumalan työhön maailmassa.

Sielu löytyi taas. Kaikkeen.

Satu Kreivi-Palosaari

Kirjoittaja on Haagan seurakunnan pappi, toimittaja ja ämmi.

Matteuksen evankeliumi 16:24–27

Jeesus sanoi opetuslapsilleen: ”Jos joku tahtoo kulkea minun jäljessäni, hän kieltäköön itsensä, ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua. Sillä se, joka tahtoo pelastaa elämänsä, kadottaa sen, mutta joka elämänsä minun tähteni kadottaa, on sen löytävä. Mitä hyödyttää ihmistä, jos hän voittaa omakseen koko maailman mutta menettää sielunsa? Millä ihminen voi ostaa sielunsa takaisin? Ihmisen Poika on tuleva Isänsä kirkkaudessa enkeliensä kanssa, ja silloin hän maksaa jokaiselle tämän tekojen mukaan.”

Ensi pyhänä

2. sunnuntai helluntaista on aiheeltaan ”Katoavat ja katoamattomat aarteet”.

Tekstit: Ps. 49:16, Ps. 49:6–10, 16–21, Ps. 17:15, Sananl. 30:7–9, 1. Tim. 6:6–12, Matt. 16:24–27.

Liturginen väri on vihreä.

Alttarilla on kaksi kynttilää.

Kolehti on seurakunnan valittavissa.

***

Uuden tilaajan etu: Ensimmäinen kuukausi vain 1€!

Innostutko ajankohtaisista aiheista ja laadukkaasta merkityksellisestä sisällöstä? Jos et ole vielä Kotimaan digitilaaja, nyt on loistava hetki tutustua mediaan ja aloittaa tilaus. Saat ensimmäisen kuukauden erikoishintaan vain 1€, ja pääset syventymään kiinnostavaan sisältöömme välittömästi.

Erikoistarjous on voimassa vain rajoitetun ajan ja ainoastaan uusille asiakkaille.

Kuukauden tutustumisjakson jälkeen Kotimaan digitilaus jatkuu automaattisesti hintaan 9,90€/kk, voit perua tilauksen koska tahansa ennen seuraavan laskutuskauden alkua.

Ota kaikki irti Kotimaasta – napsauta tästä!

Ilmoita asiavirheestä
Edellinen artikkeliIkuinen pitkätukka – Juha Heinonen säikähti ampiaista 2-vuotiaana ja alkoi änkyttää, mutta hänestä tuli nuorten kuuntelema puhuja
Seuraava artikkeliKatso tästä tulevat hartaudet ja jumalanpalvelukset radiossa ja TV:ssä

Ei näytettäviä viestejä