Repo: ”Uskon osien avulla yhteyttä toisiin uskontoihin”

Valtakunnallisten Lähetysjuhlien teologisessa symposiumissa tänään Helsingissä puhuneen Tampereen piispan Matti Revon mukaan kolminaisuusoppi ja oppi Kristuksen kahdesta luonnosta antavat kristinuskolle sen erityislaadun ja erottavat sen muista uskonnoista.

Toisaalta – jos näistä ottaa erilleen osia, voi niiden valossa Revon mukaan löytää paljon yhtymäkohtia muiden uskontojen kanssa. Sellaisia ovat esimerkiksi Jumalan ykseys, joka yhdistää juutalaisia, kristittyjä ja muslimeita, tai ajatus Jumalan näkymättömyydestä ja tuonpuoleisuudesta, mutta toisaalta hänen puheestaan ihmisille profeettojen kautta.

– Niin ikään voidaan löytää yhteyttä siinä, että Jumala on kaiken luoja, että hän on armollinen ja että hän on Henki. Meillä on mahdollisuuksia dialogiin ja yhteisiin toimiin, kun lähdemme liikkeelle uskon osista. Mutta eksplisiittisesti kolminaisuusoppiin yhtyminen merkitsee kristinuskoon yhtymistä, samoin kuin Jeesuksen Herraksi ja Kristukseksi tunnustaminen tekee meistä kristittyjä, Repo sanoi esityksessään.

Repo muistutti puheenvuorossaan myös siitä, että kirkko kotiutuu kaikenlaisiin kulttuurisiin ympäristöihin ja asettuu vuorovaikutukseen kaikenlaisten naapurien kanssa.

Sen tehtävä ei ole olla kulttuurinen maailmanvalloittaja.

– Ollakseen totta ja aitoa kristinusko ei edellytä määräävää asemaa yhteiskunnassa, ei valtiokirkkoasemaa eikä edes enemmistöuskonnon asemaa. Kristillinen kirkko on hyvin kotonaan myös vähemmistönä, erilaisten uskontojen ja aatteiden keskellä, Repo täsmensi.

Monikulttuurisuus on Revon mukaan Uuden testamentin ja sen jälkeisen ajan kirjoituksille normaali ympäristö.

– Se oli kirkon normaali ympäristö monta vuosisataa, juuri sen ajan, joka asetti suuntaviivat sen opilliselle ja liturgiselle itseymmärrykselle. Kirkon uskontunnustukset, sakramentit ja liturgia, Raamatun kirjoitukset sekä kolminainen piispan, papin ja diakonin virka, ovat kaikki kehittyneet yhtä aikaa ja kanonisoituneet kirkon itseymmärryksen keskeisiksi tekijöiksi nimenomaan keskellä monikulttuurista, monikansallista ja moniuskontoista Rooman valtakuntaa, Repo sanoi esityksessään.

Kuva: Olli Seppälä

Edellinen artikkeliOta nämä mukaan kesäjuhlille
Seuraava artikkeliMikael Pentikäinen valitsee Vuoden kristillisen kirjan

Ei näytettäviä viestejä