Radio antaa äänen hiljaisille

Tällä viikolla on julkistettu Hiljaiset-kansanliike, jossa mukana kampanjoi kaupallinen radioala. Tavoitteena on haastaa kaikki yhdessä etsimään keinoja yksinäisyyden vähentämiseksi ja saamaan suomalaiset kuuntelemaan, mitä hiljaisilla on sanottavaa. Hiljaiset-kampanjan ympärille avataan myös netti- ja Facebook-sivustot, joiden avulla kerätään ajatuksia, ehdotuksia ja toiveita siitä, miten yksinäisyyttä voidaan vähentää Suomesta.

– Olen ihmeissäni ja innoissani, että pian 3,7 miljoonaa ihmistä kuulee tästä tärkeästä ja monia koskettavasta aiheesta. Pienestäkin ajatuksesta voi kasvaa ihmeellinen juttu, toteaa Hiljaiset-kampanjan isä, konsultti ja yrittäjä Sami Kuusela.

Yksinäisyyttä esiintyy kaikissa ikä- ja yhteiskuntaluokissa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen vuonna 2013 teettämän tutkimuksen mukaan noin 500 000 suomalaisista tuntee yksinäisyyttä.

Kaupallisen radion kattojärjestö RadioMedia ry:n toimitusjohtaja Stefan Möller muistuttaa radion henkilökohtaisuudesta mediana.

– Se on kuin ystävä, jonka kanssa vietetään tutkitusti paljon aikaa. Radio on monelle yksinäiselle ainoa seuralainen, joka on läsnä sekä huonoina että hyvinä hetkinä, Möller sanoo.

Toukokuussa 2015 julkaistaan yhteisestä ideoinnista ja auttamisen halusta syntynyt malli. Toiveena on, että palvelu muuttuu ilmiöksi jääden elämään kansalaisyhteiskunnan vaikuttamiskeinona. Se, miten kaikki käytännössä tapahtuu, selviää ajan kuluessa, ilmiön kasvaessa ja ihmisten jakaessa toiveitaan.

Katso Hiljaiset-kampanjan nettisivut täältä.

Hiljaiset-kampanjan facebook-sivuille pääset tästä.

Edellinen artikkeliUusi ja vanha kohtaavat Tähdenkantajissa
Seuraava artikkeliRadio RovaDein toimittaja Ulla Miettunen uskoo sanan voimaan

Ei näytettäviä viestejä