Pyhän Nikolauksen luunkappaleeksi epäilty pyhäinjäännös ajoitettiin 300-luvulle

Oxfordin yliopiston professorin Tom Highamin ja Turun yliopiston kollegiumtutkijan Georges Kazanin tuore tutkimus todistaa, että jo pitkään Pyhän Nikolauksen jäännöksenä pidetty luunkappale on peräisin 300-luvulta. Asiasta kertoo Turun yliopisto tiedotteessaan.

Tutkimuksen johtopäätös viittaa siihen, että Pyhän Nikolauksen jäännöksinä pidetyt reliikit saattavat olla aitoja.

Pyhä Nikolaus on yksi tunnetuimmista kristillisistä pyhimyksistä, jonka legenda liitetään useissa Euroopan maissa joulupukkiin ja lahjojen antamiseen.

Nikolauksen jäännöksinä pidettyjä luita on vuodesta 1087 alkaen säilytetty Italiassa Etelä-Puglian Barissa Basilica di San Nicola -kirkossa hautaholvissa marmorialttarin alla. Pyhän Nikolauksen luiksi uskottuja jäännöksiä on myös Venetsiassa Chiesa di San Nicolo -kirkossa Lidon saarella. Lisäksi Nikolauksen jäännöksinä pidettyjä yksittäisiä reliikkejä ovat pitäneet hallussaan kirkot ympäri maailmaa.

”Sen pystymme todistamaan, jos reliikki ei ole aito”

Highamin ja Kazanin 300-luvulle ajoittama luunkappale on osa yhdysvaltalaisen papin Dennis O’Neillin reliikkikokoelmaa. Kyseisen luunkappaleen on tunnistettu olevan osa ihmisen lonkkaluuta, ja sen on uskottu olevan Pyhän Nikolauksen jäännös.

Higham ja Kazan tutkivat luunkappaletta radiohiiliajoituksella saadakseen selville reliikin tarkan iän. Tulosten mukaan reliikki on 300-luvulta eli ajalta, jolloin Pyhän Nikolauksen uskotaan eläneen. Historioitsijoiden mukaan hän kuoli noin vuonna 343. Tulokset vahvistavat käsitystä siitä, että pyhäinjäännöksinä pidetyt luut saattavat olla aitoja Pyhän Nikolauksen luita.

‒ Kiinnostuimme O’Neillin hallussa olevasta luunkappaleesta, koska se on vasemmasta häpyluusta, lonkkaluun alemmasta osasta. Barin kokoelmassa taas ei ole kokonaista lonkkaluuta, vaan vain vasen suoliluu lonkkaluun yläosasta, kertoo tutkija Kazan tiedotteessa.

Kazan työskentelee Turun yliopiston Turku Institute for Advanced Studies -tutkijakollegiumissa.

– Tämä herätti huomioni ja antoi alkusysäyksen tutkimuksellemme. Vielä on vahvistamatta, pitääkö Venetsian kokoelma sisällään jäännöksiä lonkkaluusta, mutta kokoelma täydentää Barin jäännöksiä niin, että molempien kokoelmien voidaan olettaa olevan yhden ja saman yksilön luuta.

Higham huomauttaa, että tieteen keinoin ei kuitenkaan ole täysin mahdollista todistaa, että tutkittu reliikki on varmasti kuulunut Pyhälle Nikolaukselle.

‒ Sen kuitenkin pystymme todistamaan, jos reliikki ei ole aito.

Lisätietoa tutkimuksesta löytyy täältä.

Kuva: Georges Kazan ja Tom Higham. Kuva pyhäinjäännöksestä, jonka oletetaan olevan Pyhän Nikolauksen lonkkaluuta.

Edellinen artikkeliKirkkoherra kyseli seksiasennoista – verkkosivusto kerää kertomuksia häirinnästä kirkossa
Seuraava artikkeliKristinusko etenee Taiwanissa – ”Esi-isien palvonnasta on vaikea kieltäytyä”

Ei näytettäviä viestejä