Vuohet ovat he, jotka kulkevat lain tietä ja joutuvat helvettiin.
Lampaat olemme me, jotka kuljemme armon tietä ja pääsemme Taivaaseen.
Ennen kuin Jeesus alkaa viimeisellä tuomiolla puhua, erottaa Hän kuin paimen vuohet lampaat toisistaan.
Jeesus antaa tuomion tekojen perusteella. Tämä vaikuttaa hämmentävältä ja hirvittävältä, koska meistä jokainen tietää miten laiskoja olemme tekemään hyvää ja miten paljon me teemme pahaa.
Kun me luemme tämän Raamatun kohdan tarkasti, me löydämme sieltä armon tien ja lain tien.
Katsotaan tarkasti mitä Jeesus sanoo viimeiseksi lampaille ja mitä viimeiseksi vuohille.
Jeesus sanoo lampaille viimeiseksi: Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.
Jeesus sanoo vuohille viimeiseksi: Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle.
Kuulostaa samalta, mutta lauseet ovat toistensa vastakohtia.
Lampaiden osalta huomioidaan vain se kaikki mitä he ovat tehneet. Ei huomioida mitään mitä on jätetty tekemättä tai tehty väärin.
Vuohien osalta huomioidaan vain se, mitä on jäänyt tekemättä. Ei huomioida mitään mitä on tehty.
Näistä Jeesuksen sanoista vuohille me tunnistamme lain tien. Laki sanoo, että joka sen, täyttää on niistä elävä (Gal. 3:12). Joka täyttää lain, on vanhurskas ja kelpaa Jumalalle. Mutta. Hänen täytyy täyttää koko laki. Apostoli Paavali, entinen lain tien kulkija opettaa: ”Sillä kaikki, jotka perustautuvat lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia; sillä kirjoitettu on: ”Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy kaikessa, mikä on kirjoitettuna lain kirjassa, niin että hän sen tekee”.
Laki on armoton. Täytä ja se saat elää. Jos et täytä, kuolet.
Vuohien osalta Tuomari katsoo vain sitä, mitä puuttuu. Hän katsoo vain sitä, mikä on täyttämättä.
Toinen juutalainen: Jaakob vahvistaa tämän opettaessaan: ” Sillä joka pitää koko lain, mutta rikkoo yhtä kohtaa vastaan, se on syypää kaikissa kohdin.”
Siksi vuohien osalta ei nosteta esiin mitään mitä he ovat tehneet. Sillä ei ole väliä. Jokainen tekee jotain väärin joskus. Jokainen laiminlyö joskus sen, mitä pitäisi tehdä. Kuuliaisinkin hyväntekijä tekee laiminlyönnin tai väärin. Jokainen tekee syntiä ja lain tiellä se on liikaa.
Tekojen tien ja lain tien kulkijan täytyy täyttää laki kokonaan. Mitään ei anneta anteeksi. Yksi synti ja tekoihin luottava on syypää kaikkiin synteihin. Mitään armoa ei ole, hyvä yritys ei riitä. Laki täytyy täyttää kokonaan. Yksi laiminlyönti ja joutuu Helvettiin. Siksi Jeesus ei katso vuohien osalta, mitä he ovat tehneet hyvää. Sillä ei ole väliä. Jeesus vain sanoo, että tässä ovat teidän syntinne ja näin ollen laki on täyttämättä ja te joudutte Helvettiin.
Lampaille Jeesus sanoo: Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.
Tästä tunnistamme armon tien. Lampaiden osalta laki on täytetty: lampaiden syntejä tai laiminlyöntejä ei ole. Se ei ole muuttunut mihinkään, etteikö jokainen ihminen tekisi syntiä ja jokainen laiminlöisi laupeudentöitä lähimmäistään kohtaan, mutta armon tiellä synnit annetaan anteeksi Jeesuksen tähden.
Me lampaat emme täyttäneet lakia. Jeesus vuodatti verensä ristillä ja sovitti meidän syntimme ja eläessään ja kuollessaan Hän täytti koko lain. Jeesus ei täyttänyt vain Mooseksen lakia. Kun Jeesus opetti vuorisaarnansa, Hän syvensi lain koskemaan myös ajatuksia ja sanoja sekä laiminlyöntejä. Silloin laki tuli entistä selvemmäksi sen suhteen, että ihminen ei voi pelastua sen kautta. Jeesus täytti koko lain, koko siinä syvyydessään, jonka Hän itse asetti vuorisaarnassaan. Tämä selittää myös sen, kun Jeesus puhuu vähimpien veljien osalta siitä, että tämän te teitte minulle tai tämän te olette jättäneet tekemättä minulle. Vuorisaarnassaan Jeesus täydellistää lain lisäämällä siihen itsensä. Kun luemme vuorisaarnan huomaamme alusta loppuun, että Jeesus puhuu siinä lainasettajana ja sinä, jolle ollaan kuuliaisia tai joka laiminlyödään. Jeesus ei jättänyt laista mitään pois, vaan lisäsi siihen itsensä. Siksi Jeesus puhuu: tämän te teitte minulle tai tämän te olette jättäneet tekemättä minulle. Jos teet laiminlyönnin tai synnin, se on laiminlyönti ja synti suoraan Jeesusta vastaan. Jos teet oikein, se on kuuliaisuutta suoraan Jeesukselle.
Lampaiden osalta huomioidaan vain se, että kaikki on täytetty. Mitään syntiä ei ole. Laki on täytetty. Eikä se ole lampaiden oma ansio, vaan Jeesuksen ansio, joka luetaan lampaiden hyväksi.
Apostoli Paavali opettaa: Autuas se mies, jolle Herra ei lue syntiä. JA Autuaat ne, joiden rikokset ovat anteeksi annetut ja joiden synnit ovat peitetyt.
JA sitten: Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia, se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat, sillä ei ole yhtään erotusta. Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla ja saavat lahjaksi vanhurskauden Hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta Hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska Hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä että Hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.
Jumala vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.
’
Vanhurskas on elävä uskosta. Näin tänään ja viimeisenä päivänä menemme samalla uskonvanhurskaudella Jeesuksen eteen tuomiolle.
Ei koskaan tekojen kautta. Ei vähimmässäkään määrin. Vain Jeesukseen uskoen ja vain Häneen turvaten me kestämme tuomiolla ja saamme riemuvoiton synnistä, kuolemasta ja Saatanasta. Muistakaa: lampaille ei lueta mitään syntiä, ei edes moitita. Kun me olemme Jeesuksessa Kristuksessa, Jumala näkee vain rakkaan luotunsa, mitään syntiä. Enkelien ja Isän Jumalan edessä Jeesus sanoo lampaille:Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti.
Vielä lopuksi lampaista. Vanhassa testamentissa ja vanhassa liitossa Jumalan kansaa verrattiin lampaisiin, sen ulkopuoliset olivat vuohia. Samoin uudessa liitossa lampailla tarkoitetaan Jumalan kansaa ja Jumalan kansa olemme me, jotka olemme kastetut ja uskomme Jeesukseen. Jeesuksen lampaaksi ei muututa vasta viimeisellä tuomiolla. Me olemme jo täällä ajassa lampaita tai vuohia. Me olemme joko Jeesuksen omia tai matkalla Helvettiin. Lampaaksi ei tulla tekojen kautta. Jeesuksen omaksi, Jumalan kansan jäseneksi tullaan kasteen kautta. Kasteessa me synnyimme uudesti ja meistä tuli Jeesuksen lampaita.
Kastettuina ja Jeesukseen uskovina me olemme Jeesuksen lampaita ja kestämme viimeisellä tuomiolla.
Vuohet ovat he, jotka kulkevat lain tietä ja joutuvat helvettiin.
Lampaat olemme me, jotka kuljemme armon tietä ja pääsemme Taivaaseen.