Pääsiäispäivä, Luuk. 24:1–12, Sammeli Juntunen

Sammeli Juntunen
Sulkavan seurakunta

Rakkaat kristityt!

Kun Magdalan Maria, Johanna ja Maria Jaakobin äiti tulivat aamuvarhaisella Jeesuksen haudalle, he löysivät sen tyhjänä. Heidän edessään seisoi kaksi enkeliä, jotka sanoivat heille: ”Miksi etsitte elävää kuolleiden joukosta? Ei hän ole täällä, hän on noussut kuolleista. Muistakaa, mitä hän sanoi teille ollessaan vielä Galileassa: ’Näin täytyy käydä: Ihmisen Poika annetaan syntisten ihmisten käsiin ja ristiinnaulitaan, mutta kolmantena päivänä hän nousee kuolleista.'” Silloin he muistivat, että Jeesus oli puhunut heille tuollaista.

Jeesus oli siis sanonut: ”Näin täytyy käydä.” Mutta miksi ihmeessä niin piti käydä? Mikä on Jeesuksen ylösnousemuksen merkitys?

Jeesuksen ylösnousemuksen merkitys on niin syvä, että kukaan ihminen ei koskaan pysty luotaamaan sitä kokonaan. Mutta yritän sanoa jotain sen merkityksestä:

Jeesuksen ylösnousemus on voitto ihmiskuntaa ahdistavista turmiovalloista eli synnistä, syyllisyydestä, Jumalan vihasta ja elämän tarkoituksettomuudesta.

Sinäkin olet varmaan kokenut jotain tai joitain näistä. Ajattele syntiä. Niin inhottava sana, etti sitä tavallinen suomalainen viitsi oikein edes kuulla. Entä sitten syyllisyys? Varsinkin jos se on syyllisyyttä Jumalan edessä. Ja siitä seuraa kuoleman jälkeen Jumalan tuomio. Ja viha. Helvetin tuomio. Kadotus. Ja aika monet kokevat vielä sitä ennen elämänsä ennen sitäkin olevan vailla merkitystä.

Nuo kaikki meitä ahdistavat asiat ovat yhdellä sanalla turmiovaltoja. Ne ovat niin ahdistavia, että nykysuomalaiset yrittävät syrjäyttää ne ajatuksista. Silti ne ovat totta.

Mutta kristityn ei tarvitse yrittää syrjäyttää. Hän voi käydä rohkeasti päin kaikkein ahdistavimpiakin asioita. Jeesuksen ylösnousemuksen takia. Jeesus on voittanut nuo ahdistavat vallat, kun hän nousi kuolleista. Se on ylösnousemuksen merkitys.

Lauletaan virsi 84:1–2

Lauloimme tuossa, että Kristus ”voitti haudan hirmut”. Ja sitten me ilkuimme helvetille ja kuolemalle, että missä on nyt teidän valtikkanne? Eli minnekkä on hävinnyt teidän valta pitää meitä pelossa?

Tavallisesti ihmiskunta ei tuollaista kuolemaa vasten ilku. Tavallisesti ihmiskunta ajattelee, että kuolema on se viimeinen velka, joka jokaisen on maksettava.

Mutta me kristityt ilkumme kuolemaa, ainakin pääsiäisenä. Syynä on Jeesuksen ylösnousemus. Ja se, että meidät kristityt on kasteessa liitetty Jeesuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen.

Se tarkoittaa sitä, että meidän kohdallamme eräs toinen on maksanut sen ankaran velan, joka muuten pitää maksaa kuolemassa. Meidät on nimittäin liitetty kasteessa Jeesuksen kuolemaan. Apostoli Paavali kirjoittaa tästä Roomalaiskirjeessä: ”Tiedättehän, että meidät kaikki Kristukseen Jeesukseen kastetut on kastettu hänen kuolemaansa Näin meidät kasteessa annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan.”

Samalla meidät on liitetty myös Jeesuksen ylösnousemukseen. Elämme uutta elämää, Jumalan lapsina. Jeesuksen ylösnousemisen voimasta.

Tämän Jeesuksen ylösnousemisen osallisuuden saamme tässä elämässä kokea aika harvoin. Yleensä se on uskomisen varassa. Kun luottaa Jeesukseen, niin vaikkapa rukous toimii paremmin.

Mutta kerran se osallisuus Jeesuksen ylösnousemisesta on todellisuutta. Kun uskot Jeesukseen, niin kerran hän herättää sinut kerran haudasta. Ja hän antaa sinulle ikuisen elämän. Sen varassa uskaltaa kohdata oman kuolemansa, eikä sitä tarvitse pelätä.

Lauletaan virsi 84:3–4

Miten sitten on, jos ihminen kokee, ettei kuitenkaan ole riittävän hyvä ihminen ollakseen kristitty? Ettei kuitenkaan osaa elää niin, että kelpaisi Jumalalle? Ettei kuitenkaan jaksa yrittää uskoa ja elää Jumalan käskyjen mukaan? Vai pitäisikö nyt tämän pääsiäisen jälkeen yrittää kovemmin?

Juuri tuota tarkoittavat nuo virren sanat: ”Orjina me orjan töitä / teimme alla synnin lain,

pelko ruoski nääntyneitä / syvemmälle syntiin vain.” Se on nimittäin orjan työtä, jos ihmisen pitää itse yrittää kelvata Jumalalle.

Mutta Jeesuksen ylösnousemuksen merkitys on siinä, että ihmisen ei tarvitse yrittää itse kelvata Jumalalle. Jeesus on tehnyt kuolemassaan ja ylösnousemuksessaan kaiken sinun puolestasi, sinun jumalasuhteesi hyväksi. Niin kuin tutussa pienoisevankeliumissa sanotaan: ”Sillä niin on Jumala maailmaan rakastanut, että hän antoi ainoan Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.”

Kun vaan uskoo Jeesukseen, että hän on se joka on, ylösnoussut Jumalan Poika, sinun Vapahtajasi, niin silloin pelastuu ja saa elää Jumalan lapsena. Pelkän uskon varassa. Jeesuksen takia. Ei oman hyvyyden takia, vaan uskon vuoksi.

Jeesuksen ylösnousemuksen merkitys on siis siinä, että kaikki ”orjan työt” on jumalasuhteessa lopetettu. Ei ole enää pakkovaltaa. Kristus on vapauttanut meidät sen alta, kun hän voitti ylösnousemuksessaan meidän syyllisyyden. Ja toi tilalle oikeuden elää Jumalan yhteydessä.

Tätä on selitetty aika hyvin vaikealla mutta hyödyllisellä sanalla ”vanhurskaus”. Se tarkoittaa ”Jumalalle kelpaamista”. Kysehän jumalasuhteessa on siitä, että miten minä voisin olla Jumalalle kelpaava. Ja pysyä sellaisena. Ilman ”orjan töitä”.

Vastauksena on se, mitä Jeesus enkelien mukaan oli sanonut naisille: ’Näin täytyy käydä: Ihmisen Poika annetaan syntisten ihmisten käsiin ja ristiinnaulitaan, mutta kolmantena päivänä hän nousee kuolleista.” Näin täytyi käydä, jotta Jeesuksesta tulisi ns. ”meidän vanhurskautemme”. Se tarkoittaa, että kuolemalla ja nousemalla kuolleista Jeesuksesta tuli täydellisen riittävä peruste sille, että sinusta tulee Jumalalle kelpaava. Ja että pysyt sellaisena.

Sen saa omakseen – – niin miten? Yksinkertaisesti siten, että uskoo Jeesuksen kuolleen minun puolestani ja nousseen kuolleista. Jumala lukee tämän uskon vanhurskaudeksi. Kun panet luottamuksesi Jeesukseen, sinusta ei itsestäsi tule hyvää. Mutta usko vaikuttaa sen, että Jumala lukee sinun tilillesi, sinun hyväksesi sen, miten hyvä ihminen Jeesus oli ja on. Näin ollen sinä saat elää Jumalan omana Jeesuksen perusteella. Vaikka olisit itse millainen tahansa. Vain siksi, että uskot häneen.

Niin kuin Roomalaiskirjeessä sanotaan: ”Tämä Jumalan vanhurskaus tulee uskosta Jeesukseen Kristukseen, ja sen saavat omakseen kaikki, jotka uskovat. Kaikki ovat samassa asemassa, sillä kaikki ovat tehneet syntiä ja ovat vailla Jumalan kirkkautta mutta saavat hänen armostaan lahjaksi vanhurskauden, koska Kristus Jeesus on lunastanut heidät vapaiksi. Hänet Jumala on asettanut sovitusuhriksi, hänen verensä tuo sovituksen uskossa vastaanotettavaksi.” (Room 3:22–24)

Tämä tarkoittaa sitä, että Jeesuksen voitto kuolemasta oli meidänkin voittomme. Siksi, nouskaamme laulamaan virrestä 84 sen loput säkeistöt.

– virsi 84:5-6

– Tunnustakaamme yhteinen kristillinen uskomme.