Kiirastorstai, Luuk. 22: 14 – 22, Asta Koponen

Asta Koponen
Keravan seurakunta

Kristuksen testamentin ääreen
saan tulla ilman naamioita,
yrittämättä puristaa itsestäni irti
enempää kuin olen.
Epäonnistuneena saan kuulla:
”Sinun puolestasi annettu,
sinun puolestasi vuodatettu.”
Totisesti, se riittää minulle.
(Risto Kormilainen)

Muistele hetkeä, kun kävit ensimmäisen kerran ehtoollisella.
Miltä sinusta tuntui?
Miltä kirkossa näytti,
miltä siellä tuoksui?
Miltä leipä ja viini maistuivat suussasi?
Mitä ehtoollinen merkitsee sinulle tänään?

– –

Minua jännitti oma konfirmaationi niin paljon, että en muista ensimmäisestä ehtoollisesta paljoakaan. Muistan kuitenkin erityisellä tavalla erään ehtoollishetken muutama vuosi myöhemmin: Oli kiirastorstain iltakirkko. Kirkko oli hämärä. Alttarilla palavat kynttilät lepattivat lempeästi. Kirkossa tuoksui vanha puu. Polvistuin alttarikaiteen ääreen – ja tunsin lämmön kulkevan lävitseni. Puhdistavat kyyneleet vierivät poskia pitkin. Minut valtasi voimakas tunne siitä, että olen kietoutunut rakkauteen.

Ehtoollinen on enemmän kuin järjellä voi ymmärtää. Se on uskon salaisuus. Ehtoollisessa tunnetaan, haistetaan ja maistetaan pyhän läsnäoloa. Ehtoollinen on läheisintä yhteyttä Kristukseen, mitä ihminen voi tässä elämässä kokea.

Ehtoollinen on
* sovinnonateria,
* muistoateria,
* anteeksiantamuksen ateria,
* yhteyden ateria ja
* kiitosateria.

Ehtoollinen on sovinnonateria
Vanhan testamentin aikaan sovinnon tekemisen yhteydessä uhrattiin ja vuodatettiin liiton veri. Kun liitto oli solmittu, syötiin yhteinen ateria. Ehtoollinen on uuden liiton solmimisen, sovinnon tekemisen, ateria. Jeesus asetti ehtoollisen nauttiessaan pääsiäisateriaa yhdessä opetuslasten kanssa. Juutalaiset viettävät pääsiäistä Egyptin orjuudesta pääsemisen muistoksi. Jeesuksen ruumis ja veri päästävät sinut synnin orjuudesta. Jeesuksen ristinkuolemalla on solmittu uusi sovinto, liitto, Jumalan ja sinun välillesi. Ristinkuolema ja uusi liitto eivät ole vain kaukaisen menneisyyden tapahtumia. Ehtoollisen leivässä ja viinissä ristillä uhrattu Jeesus lahjoittaa itsensä sinulle tässä ja nyt.

Ehtoollinen on muistoateria
Ehtoollisella muistellaan Jeesuksen kärsimystä, ristinkuolemaa ja ylösnousemusta. Ehtoollisen yhteydessä muisteleminen on enemmän kuin menneiden asioiden mieleen palauttamista. Se sulkee sisälleen menneisyyden, nykyisyyden ja tulevaisuuden. Samalla kun muistelet Jeesusta ja kaikkea mitä hän on tehnyt, Jeesus on elävänä ja vaikuttavana läsnä juuri nyt. Ja nykyhetkessä on läsnä myös tuleva. Jeesuksen ruumis on elämän leipä ja Jeesuksen veri kuolemattomuuden lähde. Ehtoollinen antaa sinulle sekä voiman ja rohkeuden elää että varman toivon elämästä kuoleman jälkeen. Muistoateriassa on jo nyt läsnä tuleva Jumalan valtakunta.

Ehtoollinen on anteeksiantamuksen ateria
Ehtoollista jaettaessa lausutaan ”sinun puolestasi”. Niihin sanoihin sisältyy ehtoollisen lahja, syntien anteeksisaaminen. Se kohdistetaan jokaiselle henkilökohtaisesti, juuri sinulle. Ehtoollista nauttimalla pysyt Jeesuksessa ja, mikä tärkeintä, hän pysyy sinussa. Pyhä Henki tekee sinussa työtään vahvistaen uskoa, toivoa ja rakkautta. Koko elämäsi perustuu anteeksiantoon, jonka saat Jeesuksen ristinkuoleman ansioista. Se velvoittaa sinua kohtelemaan lähimmäistäsi ystävällisesti, lempeästi ja anteeksiantavasti. Uskon, toivon ja rakkauden vahvistuminen ehtoollisessa antavat sinulle voimaa elää kristityn elämää arjen keskellä.

Ehtoollinen on yhteydenateria
Ensimmäiseen ehtoollispöytään asettuivat kavaltaja, kiivailija, epäilijä, kieltäjä, pelkääjät. Ketään ei ajettu pois. Ehtoolliselle on tänäänkin tervetullut jokainen, joka tarvitsee elämässään Jeesusta. Ehtoollinen yhdistää sinut toisiin kristittyihin ja seurakuntaan. Seurakunta on syntynyt yhteisen aterian ympärille. Polvistut pöytään tasavertaisena ihmisenä, sisarena / veljenä. Olet yhdessä muiden kanssa Jumalan edessä mukana koko elämäsi – omasi ja yhteinen, sisäinen kipusi ja maailman hätä. Yhteys kantaa myös kuoleman rajan tuolle puolen: ehtoolliselle kokoontuva seurakunta on enemmän kuin se, mitä silmin näet. Yhdessä me kiitämme Jumalaa ehtoollisen lahjasta ja laulamme hänelle ylistystä enkelien ja kaikkien pyhien kanssa.

Ehtoollisen salaisuudessa murtuvat kaikki ajan ja paikan rajat: yhtä aikaa on läsnä menneisyys, nykyisyys ja tulevaisuus sekä tämänpuoleisuus ja tuonpuoleisuus.

Ehtoollinen on kiitosateria
Ehtoollisen salaisuudessa Jeesus Kristus on itse läsnä leivässä ja viinissä. Jeesuksen sovitustyö ja sinun syyllisyytesi kohtaavat. Syyllisyytesi pyyhitään pois. Ehtoollinen liittää sinut Kristukseen syvällä, salatulla tavalla. Sinun osasi on vain kiittää.

Kristuksen testamentin ääreen
saan tulla ilman naamioita,
yrittämättä puristaa itsestäni irti
enempää kuin olen.
Epäonnistuneena saan kuulla:
”Sinun puolestasi annettu,
sinun puolestasi vuodatettu.”
Totisesti,
se riittää minulle. (Risto Kormilainen)