18. sunnuntai helluntaista, Mark. 2:18-22, Sakari Hosike

Sakari Hosike
Köyliö

Tämä luettu raamatunkohta sijoittuu Jeesuksen julkisen toiminnan alkuvaiheisiin. Jeesus oli tehnyt muutaman parannusihmeen ja aloittanut julistustehtävän. Hän oli kerännyt myös ensimmäisiä opetuslapsia mukaansa.
Uskonnollisilla johtajilla oli tuolloin ajanlaskun alun Israelissa ja Rooman valtakunnassa seuraajia ja opetuslapsia kuten tämänkin päivän uskonnollisilla johtajilla on. Fariseukset olivat juutalaisten uskonnollisia johtajia ja heillä oli omat opetuslapsensa ja oppilaansa. Samoin oli Johannes kastajalla ja Jeesuksella. Ihmetekojen ja opetuksen vuoksi Jeesus oli kansan keskuudessa mielletty tällaiseksi uskonnolliseksi johtajaksi, jolla oli seuraajia.
Jeesuksen opetuslapset kuitenkin poikkesivat fariseusten ja Johannes kastajan opetuslapsista. Kansa kiinnitti herkästi huomionsa normaalista elämäntavasta poikkeaviin tapoihin. Fariseusten ja Johannes kastajan opetuslapset paastosivat. Heitä pidettiin uskonnollisina ihmisinä ja tällainen vaatimaton ja itsekuria vaativa elämäntapa oli heidän tapanaan. On hyvä muistaa, että paaston tarkoitus ei ollut silloin, eikä ole nyt laihdutuskuuri tai terveellisemmän ruokavalion opetteleminen. Paaston oikea tarkoitus oli silloin ja on nyt kiinnittää huomio pois ruoasta rukoukseen ja hiljentyä Jumalan asioiden miettimiseen ja tekemiseenkin. Yksinkertaisemman ruoan tarkoitus on vapauttaa aikaa ja ajattelua Jumalan etsimiseen. Tämä on paaston tarkoitus. Toki monet ymmärsivät sen silloin väärin ja ymmärtävät sen nytkin väärin. Sitä ajatellaan, että paastotaan sen vuoksi, että sellainen tapa on tai, että uskonnollisilla ihmisillä on tapana paastota ilman, että mietitään mikä sen tarkoitus on.
Fariseusten ja Johanneksen opetuslapset paastosivat. Jeesukselta tultiin kysymään: ”Miksi sinun opetuslapsesi eivät paastoa?” Tämä aiheutti ihmisten keskuudessa hämmennystä. Jeesus ja hänen opetuslapsensa poikkesivat kahden muun uskonnollisen ryhmän toiminnasta. Miksi Jeesuksen opetuslapset eivät paastonneet? Eivätkö he etsineet Jumalaa? saattoi joku miettiä.
Jeesus vastasi: ”Eivät kai häävieraat voi paastota silloin, kun sulhanen vielä on heidän kanssaan. Niin kauan kuin sulhanen on heidän joukossaan, he eivät voi paastota.” Paastoamisen tarkoitus oli hiljentyä etsimään Jumalaa. Jeesuksen opetuslasten paastoaminen olisi ollut mieletöntä. Jumala oli heidän keskellään. Jeesus oli heidän johtajansa. Fariseusten ja Johannes kastajan opetuslasten olisi kannattanut lopettaa paasto ja lähetä kuuntelemaan Jeesusta. Ei kannattanut keskittyä paastoamiseen, kun Jumala oli paikalla. Osa Johannes kastajan opetuslapsista lopettikin paastoamisen ja ryhtyivät Jeesuksen opetuslapsiksi. Jeesus sanoi, että hän on sulhanen ja kun on sulhanen, niin on myös hääjuhla ja hääjuhlassa ei paastota. Jumala oli tullut kansansa keskelle ja oli juhlan aika. Juhlaa kesti niin kauan kuin Jeesus oli maan päällä eli muutamia vuosia. Sitten Jeesus ristiinnaulittiin ja hän kuoli ja astui tuonelaan. Jeesus jatkoi vastausta: ”Vielä tulee sekin aika, jolloin sulhanen on poissa, ja silloin, sinä päivänä he paastoavat.” Tuli se aika, kun Jeesus kuoli ristillä ja hänet pistettiin hautaan. Silloin juhlat olivat loppu ja silloin Jeesuksen opetuslapset eli sulhasen häävieraat paastosivat. Sulhanen oli poissa ja juhlat peruutettu. Silloin opetuslapset olivat kauhuissaan ja täynnä surua. Heidän opettajansa oli kuollut ja silloin ei ruoka maistunut. Raamattu ei kerro ristiinnaulitsemisen, pitkäperjantain jälkeisestä aamusta eli lauantaiaamusta. Opetuslapset olivat tuskin nukkuneet, ehkä he olivat hetkeksi torkahtaneet horrokseen surun ja kauhun väsyttäminä. Ruoka ei varmasti maistunut; kiirastorstain yön ja pitkäperjantain tapahtumat olivat varmasti koko ajan mielessä. Suu oli kuiva, kun ei muistanut, eikä halunnut juoda. Sinä päivänä opetuslapset paastosivat ja he etsivät Jumalaa ja lohdutusta.
Kauhu vaihtui yllätykseen, kun Jeesus voitti synnin, kuoleman ja Saatanan. Se oli tapahtunut jo ristillä pitkäperjantaina, mutta asia selvisi ja tuli todistetuksi opetuslapsille kolmantena päivä, pääsiäisenä, kun Jeesus nousi kuolleista. Sulhanen olikin elossa ja peruutetut hääjuhlat saattoivatkin jatkua. Tosin Jeesus otettiin taivaaseen 40 päivää myöhemmin helatorstaina. Mutta sulhanen meni nyt väliaikaisesti pois ja hän sanoi palaavansa ja hän palaa pian. Opetuslapset jäivät odottamaan ja jälleen paastoamaan, mutta tällä kertaa se ei ollut kauhun täyttämää paastoa, vaan iloista paastoa Jeesuksen paluuta odotettaessa. Tämä odotus ja paasto jatkuu edelleen. Se jatkuu Jeesuksen seuraajien parissa, kastettujen ja häneen uskovien parissa. Oikea paasto on Jumalan asioihin keskittymistä. Kyllä ihminen saa syödä mahansa täyteen. Ei Jumala ole oikein kiinnostunut meidän ruokavaliostamme muuta kuin, että saamme jokapäiväisen leipämme. Oikea paasto on sitä, että syömisen ja juomisen sijaan keskittyy Jumalan asioihin.
Muistutan, että luettu raamatunkohta oli Jeesuksen julkisen toiminnan alkuvaiheesta. Ristiinnaulitsemiseen ja ylösnousemukseen oli vielä aikaa. Jeesus puhui kuitenkin jo tulevasta ajasta. Siitä ajasta mitä tapahtuu hänen taivaaseen ottamisen jälkeen. Jeesus sanoi: ”Ei kukaan ompele kutistamattomasta kankaasta paikkaa vanhaan viittaan. Silloinhan vanha vaate repeää uuden paikan vierestä ja reikä on entistä suurempi.” Mitä tämä tarkoittaa? Mietitään ensin ihan konkreettisesti näitä sanoja. Kutistamaton kangas tarkoittaa uutta kangasta. Kun uusi villa joutuu tekemisiin veden kanssa, niin se kutistuu. Eli jos neuloo vanhaan, kutistuneeseen kankaaseen paikan uudesta kutistamattomasta villasta, niin kuinka käy? Uudesta kankaasta tehty paikka kutistuu ja se repii ympärillään olevan vanhan kankaan mukanaan ja syntyy reikä. Tämä on vertaus kuva siitä, että vanhaa ei aleta korjaamaan. Jumala oli tehnyt juutalaisten kanssa liiton. Tämä oli vanha liitto, joka perustui siihen, että Jumala oli valinnut juutalaiset omaksi kansakseen ja antoi heille lain Mooseksen kautta. Tämä on vanha liitto eli vanha viitta. Nyt oli tullut Jeesus, Jumala itse maan päälle. Vanha liitto oli epäonnistunut; juutalaiset eivät olleet noudattaneet lakia. Jeesus ei tullut korjaamaan vanhaa liittoa. Hän ei alkanut tehdä uudesta kankaasta paikkaa vanhaan viittaan. Vanhaa ei korjattu, vaan vanha liitto korvattiin uudella liitolla, jonka Jumala teki kaikkien ihmisten kanssa ja se perustuu Jeesuksen ristinkuolemaan ja ylösnousemukseen eli armoon = Jumala katsoo katuvan syntisen kelvolliseksi Jeesuksen tähden. Jeesuksen vertaus vanhasta viitasta ja kutistamattomasta kankaasta tarkoittaa sitä, että Jeesus korvasi vanhan liiton uudella liitolla.
Jeesus jatkoi: ”Ei kukaan laske uutta viiniä vanhoihin leileihin. Silloinhan viini rikkoo ne ja sekä viini että leilit menevät hukkaan. Ei, uusi viini on laskettava uusiin leileihin.” Leili on esimerkiksi nahasta valmistettu laukku tai astia, jossa säilytetään juotavaa. Leili tarkoittaa tässä vertauksessa ihmisen sydäntä, jokaisen ihmisen omaa sydäntä. Jeesus puhui juutalaisille. Heidän sydämensä olivat vanhoja leilejä. Niihin ei kaadettu uutta viiniä, koska viini olisi rikkonut ne. Mitä tämä tarkoittaa? Uutta viiniä ei voida kaataa vanhoihin leileihin. Uusi viini on kaadettava uusiin leileihin. Uusi viini tarkoittaa Pyhää Henkeä. Vanhassa liitossa, juutalaisille ei annettu Pyhää Henkeä. Vanhassa testamentissa kerrotaan miten joku yksittäinen kuningas tai profeetta saattoi saada Pyhän Hengen, vain harvoilla ja valituilla oli Pyhä Henki sydämessään. Vanhassa liitossa, juutalaisille oli vanha sydän, vanha leili. Ei niihin tullut Pyhää Henkeä. Vanhaa viittaa ei korjattu uudella kankaalla. Vanhaan leiliin ei kaadettu uutta viiniä. Leilit eli sydämet tuli uudistaa. Ihmiset tuli uudistaa. Heidän tuli syntyä uudesti. Arvoisat seurakuntalaiset. Teissä on jokaisessa uusi leili. Teillä on uusi sydän. Te olette uudestisyntyneitä. Kun teidät kastettiin Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, niin te synnyitte uudesti ja teidän vanha sydämenne muuttui uudeksi sydämeksi, uudeksi leiliksi, johon kaadettiin Pyhä Henki. Uusi viini uuteen leiliin, Pyhä Henki uuteen sydämeen. Toki sitten yksi, jos toinenkin on lähtenyt synnin teille ja elänyt tuhlaajatyttönä ja tuhlaajapoikana, mutta se ei muuta sydäntä enää mihinkään. Se on uusi. Synnin tekeminen saa Pyhän Hengen lähtemään ja sydän tahraantuu. Sydän säilyy uutena ja ihminen uudestisyntyneenä, tosin siitä ei ole mitään iloa, jos elää synnissä ja erossa Jumalasta. Jos tällaisessa tilassa kuolee, niin joutuu Helvettiin. Mutta syntistä kutsutaan Taivaan kotiin Jumalan luo. Paluuta varten on syntien anteeksiantamus Jeesuksen tähden. Kun uskoo syntinsä anteeksi Jeesuksen tähden, saa syntinsä anteeksi, Jumala pyyhkii synnit pois ja sydän puhdistetaan ja Pyhä Henki palaa ihmiseen.
Jeesus puhui siis tulevasta, kun hän puhui uudesta liitosta ja Pyhän Hengen vuodattamisesta. Jeesus teki uuden liiton kuolemalla ristillä ja nousemalla kuolleista. 50 päivää Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen ja 10 päivää Jeesuksen taivaaseen ottamisen jälkeen opetuslapsiin vuodatettiin Pyhä Henki ja kasteen kautta sen saavat kaikki Jeesuksen seuraajat.

Sulhanen eli Jeesus on nyt poissa. Jeesuksen seuraajilla, häneen uskovilla ja kastetuilla eli meillä ei ole hääjuhlaa, vielä. Hääjuhla eli taivas on vasta tulossa, mutta se on tulossa varmasti. Vielä ei ole juhlan aika. Nyt on paaston aika. Mutta se on iloisen paaston ja odottamisen aikaa. Ikuinen hääjuhla on tulossa ja Jeesus tulee pian noutamaan omansa sinne. Amen.