Ihmisen ei tarvitse kuolla kuin tyhmät elukat.
Kristitty ei kuole ikuista kuolemaa. Kristitty ei joudu Helvettiin.
Jeesus antaa elämän.
Koska Jeesus tahtoo.
Mutta.
Jeesus sanoo: Kuinka te uskoisitte minun sanojani?
Me kyselemme Jumalan salaisuuksia ja löydämme niitä. Ihmettelemme niitä ja usein ne jäävät salaisuuksiksi tässä ajassa ja ehkä tulevassakin ajassa.
Mutta välillä Jumala on paljastanut selvästi mitä syvimpiä salaisuuksia ja me emme kuule. Me emme näe tai välitä, vaikka paljastettu salaisuus on silmiemmme edessä Raamatussa.
Näin on Johanneksen 5. luvun kohdalla.
Oleellisinta meidän ihmisten kannalta on, että Jeesus pelastaa. Jeesus antaa elämän ja herättää kuolleista. Jeesus sanoo: Poika tekee eläviksi ja kuolleet kuulevat Jumalan Pojan äänen, ja jotka sen kuulevat ne saavat elää. . Mutta tämä on vain osa kahdesta jakeesta ja tässä luvussa jakeita on 47. Jeesuksella on asiaa.
Mitä Johanneksen 5 luvussa on? Se alkaa Betesdan altaalta ja Jeesus paransi 38 vuotta sairastaneen miehen.
Mitä sen jälkeen?
Sitten juutalaiset syyttivät Jeesusta sapattikäskyn rikkomisesta.
Mitä sen jälkeen?
Kuten minä niin muutkin muistamme paremmin, että Betesdan altaan reunalla sairaat odottivat veden liikuttamista, jonka teki enkeli, että hän joka ensimmäisenä astui kuohuvaan veteen parantuisi. Muistamme tämän, mutta emme muista mitä loppuluvussa on.
Jeesus tiivisti sen myöhemmin: Jeesus sanoo: ”Minä ja Isä olemme yhtä.” (Joh. 10:30.)
Tässä Joh. 5. luvussa Jeesus puhuu Jumalasta, Isän ja Pojan suhteesta ja mitä Jumala haluaa ja mitä Hän tekee ja mitä Hän antaa. Jeesus puhuu ihmisille salatusta Jumalasta ja meillä on suuria vaikeuksia nähdä tätä selvää, paljastettua salaisuutta.
Yksi syy vaikeuteen nähdä tätä on puhdas laiskuus. Emme lue tarpeeksi Raamattua.
Toinen syy on kirkkovuoden epäonnistunut 3. vuosikerta. Johanneksen 5. lukua ei tuoda kunnolla esiin kirkkovuoden teksteissä: Betesdan lammikko ja sapattiriita löytyvät, mutta kun Jeesus alkaa puhua Jumalasta, se on silputtu ja suurin osa on jätetty pois.
Kolmas syy on taipumuksemme epäoleelliseen ja taikauskoon. Mieltämme kutkuttaa enemmän miettiä missä se Betesdan allas on ja miten se on mahtanut toimia, kun enkeli on vettä kuohuttanut. Kaikkein surkeimmat etsivät sitä parantaakseen itsensä. Siksi luku päättyy Jeesuksen sanoihin: Kuinka te uskoisitte minun sanojani.
Koko luku tähtää siihen, että Jeesus antaa elämän. Elämä ei ole jossain taikauskoa lähtentelevässä lammikossa, vaan Jeesuksessa. Jeesus on elämä ja Hän antaa elämän kenelle tahtoo ja Hän tahtoo antaa sen jokaiselle, syntiselle ihmiselle. Jeesuksen parantama mies ei ollut syytön, vaan oli synnistä saanut 38 vuotta kestäneen sairauden rangaistuksena. Jeesuksen kanssa keskustelevat ja riitelevät juutalaiset olivat pahoja ja heitä Jeesus yritti taivutella näkemään Jumala. Heidät ja meidät Jeesus haluaa pelastaa.
Eikä vain pelastaa, vaan Hän antaa ja ylläpitää jo tämän ajallisen elämän.
5. luvussa Jeesus paljastaa valtavan paljon jumalallisesta suuruudestaan nopeasti eri vaiheissa.
Ensin Hän teki ihmeen ja paransi 38 vuotta sairastaneen miehen. Hän teki sen sapattina ja osoitti näin olevan Sapatin herra eli lain yläpuolella.
Sitten Hän paljasti antaneensa miehelle synnit anteeksi. Jeesus sanoi miehelle: ”Katso, sinä olet tullut terveeksi; älä enää syntiä tee, ettei sinulle jotakin pahempaa tapahtuisi”. Jeesus ei parantanut vain seurausta eli tautia, vaan syyn eli antoi miehen synnit anteeksi.
Tämän jälkeen Jeesus sanoi juutalaisille: ”Minun Isäni tekee yhäti työtä, ja minä myös teen työtä”. Siitä juutalaiset huomasivat Jeesuksen olevan Jumalan vertainen. Sitten Jeesus sanoo: Totisesti, totisesti minä sanon teille: Poika ei voi itsestänsä mitään tehdä, vaan ainoastaan sen, minkä hän näkee Isän tekevän; sillä mitä Isä tekee, sitä myös Poika samoin tekee.
Jeesus sanoo Totisesti, totisesti. Se tarkoittaa, että tässä on enemmän kuin tärkeää asiaa. Me emme saa ajatella omasta kulttuuristamme käsin, että lapsi olisi vanhempansa asialla, ikäänkuin tässä toimittaisiin vajavaisin valtuuksin. Vaan: Jeesus sanoi juutalaisille: Kaikki mitä te näette Minun tekevän, on Jumalan itsensä työtä.
Se on kaikki Jumalan omaa työtä suoraan Taivaasta.
Tätä seuraa:
20 Sillä Isä rakastaa Poikaa ja näyttää hänelle kaikki, mitä hän itse tekee; ja hän on näyttävä hänelle suurempia tekoja kuin nämä, niin että te ihmettelette.
Jumala rakastaa koko maailmaa kuten tiedämme ”Niin on Jumala maailmaa rakastanut, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka Häneen uskoo, hukkuisi.” Mutta Poikaa Isä rakastaa aivan erityisesti ja Poika saa nähdä kaiken mitä Isä tekee. Kukaan ihminen ei ole tässä asemassa. Suuremmat teot tarkoittavat kuolleiden herättämistä Lasarus, Jairoksen tytär ja Nainin lesken poika sekä sitä kun Isä herätti Pojan kuolleista eli Jeesus nousi kuolleista.
21 Sillä niinkuin Isä herättää kuolleita ja tekee eläviksi, niin myös Poika tekee eläviksi, ketkä hän tahtoo.
Ja vielä Jeesus puhuu lisää Jumalasta ja valtuuksistaan ja jatkoi:
22 Sillä Isä ei myöskään tuomitse ketään, vaan hän on antanut kaiken tuomion Pojalle,
23 että kaikki kunnioittaisivat Poikaa, niinkuin he kunnioittavat Isää. Joka ei kunnioita Poikaa, se ei kunnioita Isää, joka on hänet lähettänyt.
Jumala on antanut Jeesukselle tuomiovallan. Isän kunnia on Pojan kunnia. JA Jeesus on välimies. Poika ei ole vain Isän rinnalla, vaan kaikkien ihmisten on lähestyttävä Isää Pojan kautta.
Nämä ovat tuttuja asioita meille toisista Raamatun kohdista, mutta Joh. 5 luku tuo esiin sen, miten me ihmiset esitämme vääriä kysymyksiä ja haemme vastauksia vääristä paikoista. Jeesus paljasti kootusti ja tiivistetysti valtavan paljon salatun Jumalan olemuksesta juuri tässä luvussa, melkein Johanneksen evankeliumin alussa.
Totuus on ja vastaus löytyy ja ne ovat helposti saatavilla, mutta tyydymmekö niihin vastauksiin, jotka Jumala antaa? Juutalaiset eivät tyytyneet, vaan löivät Jeesuksen ristille ja heille Jeesus sanoi: Kuinka te uskoisitte minun sanojani?
He eivät uskoneet, eivätkä he tahtoneet tulla Jeesuksen luo, eivätkä he saaneet elämää.
Mutta me tahdomme ja tulemme Jeesuksen luo ja saamme elämän.
Joh. 5. luvussa, Jumalan olemuksessa näemme myös kirkkaasti pelastuksemme syyn: koska Jumala tahtoo.
Lunastus ja sovitus ovat meille tuttuja. Jeesuksen täytyi kuolla ristillä ja vuodattaa verensä, koska piti antaa täydellinen ja synnitön uhri maksuksi ihmiskunnasta ja sen synneistä. Näin piti tapahtua, koska Jumala oli säätänyt niin. Hän, joka uskoo ja kastetaan, pelastuu. Jeesus asetti ehtoollisen, että me voimme syödä Hänen lihansa ja juoda Hänen verensä, että meillä olisi iankaikkinen elämä ja Jeesus herättää meidät viimeisenä päivänä.
Mutta Joh. 5 tuo kirkkaasti esiin, sen, että Jumala tahtoo pelastaa ihmisen.
Tämä luku tuo vielä esiin miten tuomio tai siitä vapautuminen on totta jo täällä ajassa. Ihminen on joko kuolemassa ja joutumassa Helvettiin tai hänellä on Jeesuksessa jo nyt iankaikkinen elämä. Jeesus sanoo:
24 Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka kuulee minun sanani ja uskoo häneen, joka on minut lähettänyt, sillä on iankaikkinen elämä, eikä hän joudu tuomittavaksi, vaan on siirtynyt kuolemasta elämään.
25 Totisesti, totisesti minä sanon teille: aika tulee ja on jo, jolloin kuolleet kuulevat Jumalan Pojan äänen, ja jotka sen kuulevat ne saavat elää.
Jeesukseen uskovalla ja kastetulla on jo nyt iankaikkinen elämä ja hän on siirtynyt kuolemasta elämään, koska Jumala tahtoo.
Ja heidänkin jotka, ovat nyt matkalla Helvettiin, sopii jättää se matka kesken. Sinne ei tarvitse kenenkään mennä, vaan saa uskoa kaikki synnit anteeksi Jeesuksen tähden.
Amen.