Pitkäperjantai pakottaa katsomaan kuolevaisuutta

Vanhan perimätiedon mukaan Adamin ja Eevan hauta sijaitsi Golgatalla sillä paikalla, johon Jeesuksen risti pystytettiin. Halsuan kirkon alttaritaulussa ristin juurella on luu ja pääkallo.

– Nuo kuoleman merkit kuuluvat Aatamille ja Eevalle. Synnin seurauksena koko ihmiskunta sai osakseen kuoleman, kirkkoherra Jouko M.V. Heikkinen tulkitsee maalausta.

Hänen mukaansa Thomas Kiempen maalaamassa taulussa on kuvattuna oikeastaan jokaisen ihmisen hauta.

– Me olemme Aatamin ja Eevan sukua, ja siksi näemme ristillä oman kuolemamme, pääkallomme ja luumme.

Pitkäperjantain viettäminen on Adamin ja Eevan suvulle raskasta.

– Pyrimme kiireesti ristin ohi. Olemme kuin suuren rikoksen tehnyt ihminen, yritämme unohtaa ja jatkaa elämää.

Se joka uskaltaa pysähtyä, saa nostaa katseensa pääkallosta ja luusta kohti Ristiinnaulittua.

Siinä on sopiva paikka Heikkisen rukoukselle: ”Isä, sinä rakastit meitä kurjia enemmän kuin ainokaista Poikaasi. Säälisi teki Poikasi rististä lehtevän puun, joka kukoistaa suloisine hedelmineen kuin paratiisin elämänpuu. Rakastavat kätesi sulkevat meidät Jumalan, Isän syliin.”

Miksi ei puhuta vain rakkaudesta?

Pitkäperjantain tapahtumat ovat vastenmielisiä. Usein kysytään, pitääkö Jeesuksen kuolemasta puhua, eikö voisi puhua vain Jumalan rakkaudesta ja taivaan Isästä?

Heikkisen mielestä Jumalan Pojan kärsimyksestä riisuttu pääsiäinen ei ole pääsiäinen ollenkaan.

– Ristinkuoleman vieroksuminen on järjen kyvyttömyyttä käsittää tosiasioita. Järkemme tekee johtopäätöksiä sen perustella, mitä näemme. Kuitenkin totuus tunnetaan vain uskon avulla. Sanan ja uskon valossa tajuamme, että juuri ristillä Jumala osoitti voimansa. Hän loi pimeydessä valkeuden, hän muutti helvetin taivaaksi.

Jeesuksen pään yläpuolelle kiinnitettiin kirjoitus, josta kävi ilmi hänen tuomionsa syy: ”Tämä on Jeesus, juutalaisten kuningas.”

– Pilatus tiesi, ettei Jeesus ollut ryöväri. Suuren neuvoston jäsenet pahastuivat Jeesuksen kuningas-arvonimestä. Tuossa nimessä Pilatus ilmaisee kyynisyytensä juutalaisia auktoriteetteja kohtaan ja kostaa heille.

Tietämättään Pilatus ilmaisi kuitenkin ihanan totuuden.

– Tuolta paikalta Jeesus antoi itsensä, tuolta paikalta hän hallitsee jumalallisella rakkaudella tosi kuninkaan tavalla. Sitä eivät Pilatus ja suuren neuvoston jäsenet voineet kuvitella.

Verisen Kuninkaan vieressä kärsii kaksi ryöväriä. Toisesta heistä on tullut toivon kuva.

– Kristitty luottaa ryövärin kanssa, että Jumalan laupeus voi saavuttaa meidät vielä viime hetkessämme. Jumalan armon pyytäminen ei ole turhaa edes silloin, kun elämä on käytetty väärin.

Pitkäperjantain tekstit ja virret löydät täältä.

Kuva: Kalevi Mustonen
Rukousveljestö

Edellinen artikkeliPitkä, pyhä, suuri, hyvä ja murheellinen perjantai
Seuraava artikkeliHautausmaa kirkon kellarissa – Katso video

Ei näytettäviä viestejä