Piispoilta kannanotto kirkon ristiriitoihin

Suomen luterilaisen kirkon piispojen teesit kristittyjen yhteydestä julkistetaan Kirkkohallituksen uusissa tiloissa (Eteläranta 8,) keskiviikkona 27.8. Tilaisuudessa kannanottoa esittelevät arkkipiispa Kari Mäkinen ja Espoon piispa Tapio Luoma. Kommentoijina ovat toimittaja Heli Karhumäki ja professori Risto Saarinen.

Teesien taustalla on vuonna 2011 kirkolliskokouksessa esillä ollut edustaja-aloite, jossa toivottiin, että kirkkohallitus perustaisi ”työryhmän, johon kutsutaan erilaisia näkemyksiä ja erilaisia perinteitä edustavia kirkon jäseniä keskustelemaan, toimimaan ja rukoilemaan, jotta ykseys kirkossamme voisi toteutua moniäänisyyden keskellä”.

Kirkolliskokous lähetti asian piispainkokoukselle, joka päätti perustaa työryhmän pohtimaan asiaan liittyviä toimenpiteitä. Työryhmä antoi viime vuonna väliraportin, jonka kommenteissa toivottiin tiiviitä toimenpide-ehdotuksia. Nyt julkaistavat teesit ovat laajan väliraportin pohjalta syntynyt lyhyt periaatteellinen kannanotto kirkon ristiriitoihin.

Lue:

Piispainkokouksen työryhmä: Kirkon ykseys ei vaadi yhdenmukaisuutta

Edellinen artikkeliUlkomaanapu rakentaa kouluja Sudaniin
Seuraava artikkeliMinisteri: Euroopan juutalaiset eivät ole osapuolia Lähi-idän konfliktissa