Piispa Kalliala siunasi Porissa vuonna 1918 siunaamatta jääneet punaiset – ”Pelko ja viha peittivät

Turun arkkihiippakunnan piispa Kaarlo Kalliala siunasi keskiviikkona Porissa vainajat, jotka haudattiin Käppärän hautausmaalle vuonna 1918 mutta jätettiin siunaamatta. Lisäksi Kalliala paljasti Porin Kirkkopuistossa punaisten vainajien muistolle omistetun muistomerkin, jonka on suunnitellut kuvataiteilija Marjo Heino.

Kalliala sanoi siunauspuheessaan, että kristityt ovat kautta aikojen rukoilleet yhteyttä, rauhaa ja sovintoa. Piispa totesi, ettei tämä rukous koskaan vaikene, koska sille on aina tarve.

”Me rukoilemme, koska me tarvitsemme apua, ettemme ajautuisi toisistamme erillemme ja suostuisi siihen. Me tarvitsemme tukea, että haluaisimme rakentaa rauhaa ja jaksaisimme vastustaa väkivaltaa”, Kalliala sanoi.

Kallialan mukaan Käppärän hautausmaalla oltiin nyt siksi, että jotakin olennaista on jäänyt rukoilematta ja toteutumatta.

”Kun rukoilee, ei voi olla kokematta, että on sellainen kuin muutkin, että muita parempi ei ainakaan ole, että jakaa saman ihmisyyden kaikkien kanssa. Vuoden 1918 muistelu on tuonut esiin, kuinka tavattoman moni sentään silloinkin edelleen tunnisti ja tunnusti vastapuolella olevien ihmisarvon ja inhimillisen arvokkuuden. Kuitenkin toisten ihmisyyden peittivät kauhistuttavassa määrin pelko ja viha.”

Piispa Kalliala totesi, että jos joskus niin ihmisen elämän päätyttyä voi tavoittaa sen, kuinka yhteen me kuulumme.

”Me kuulumme yhteen myös niiden kanssa, joiden puolesta täällä vuonna 1918 jäi rukoilematta ja jotka jäivät hautaansa siunaamatta. Ei siitä ole huolta, etteikö Jumala olisi heidät koko ajan tuntenut, mutta nyt on meidän vihdoin aika osoittaa toinen toisillemme ja kaikille, että me tunnemme ja tunnistamme heissä veljemme ja sisaremme, ystävämme ja toverimme. Ihmisen, rukouksin ja siunauksin kannettavan ja saatettavan.”

Kuva: Raino Salmijärvi / Porin seurakunnat

Lue myös:

”Anna armon virrata menneisiin ja tuleviin” – Punaisille ja valkoisille yhteinen muistomerkki Vihtiin

***


Seuraa Kotimaata Facebookissa ja Twitterissä.


Jos et ole vielä Kotimaan tilaaja, voit tilata lehden täältä.

Edellinen artikkeliVihityt neitsyet järkyttyivät – ”Kristuksen morsianten” ei tarvitsekaan olla oikeasti neitsyitä
Seuraava artikkeliKristityt alkuperäiskansojen edustajat kokoontuvat Uuteen-Seelantiin – Helga West edustaa Suomea

Ei näytettäviä viestejä