Peput Tuomiokirkon portailla hyvän tavan vastaisia, linjaa Mainonnan eettinen neuvosto

Mainonnan eettinen neuvosto on 3. syyskuuta antanut lausunnon kesäkuussa esitetystä Summer Up -festivaalin mainoskampanjasta. Neuvoston mukaan kampanja oli hyvän mainontatavan vastainen.

Kesäkuisessa mainoskampanjassa Helsingin kaduille ja Tuomiokirkon portaille asetettiin pahvisia Nicki Minaj -artistin pahvikuvia. Kuvissa artisti istuu selin kameraan kyykyssä ja takapuoli on paljaana.

Mainostaja vetosi kampanjansa puolesta ilmoittamalla, että kyseessä on räväkkyydestään tunnetun artistin promootiokuva, joka on myös Suomessa laajalti levinnyt. Kampanjasta valittavien mukaan mainos oli häiritsevä, pilasi kaikkien yhteistä tilaa ja oli naisia syrjivä.

Mainonnan eettinen neuvosto linjaa lausunnossaan, että mainos oli hyvän tavan vastainen esittäessään naisen katseenvangitsijana, mikä ei sovi yhteen mainonnan syrjimättömyysperiaatteen kanssa. Arviointiin vaikutti mainoksen poikkeuksellisen laaja näkyvyys.

Kuva: Summer Up

Lue myös:

Tuomiokirkon portaat peitettiin pepuilla – seurakunta ei ryhdy jatkotoimenpiteisiin

Edellinen artikkeliEkumeeninen patriarkka muistutti ilmastonmuutoksesta
Seuraava artikkeliYle: Piispa Salmi toivoo hallittua kehitystä pakolaispolitiikassa

Ei näytettäviä viestejä