Opettajat huomaavat merkkejä radikalisoitumisesta

Väkivaltaista ääriajattelua ja siihen viittaavia merkkejä havaitaan lukioissa ja ammattikouluissa, mutta tapaukset ovat yksittäisiä. Tämä käy ilmi sisäministeriön julkaisemasta väkivaltaisen ekstremismin tilannekatsauksesta.

Sisäministeriön alkuvuonna toteuttamaan kyselyyn vastanneista 96:sta toisen asteen rehtorista ja aineenopettajasta 60 prosenttia kertoi havainneensa merkkejä ääriajattelusta. Tapaukset olivat kuitenkin heidän mukaansa pääasiassa yksittäisiä ja liittyivät yksittäisiin opiskelijoihin.

Kouluissa esiintyy suhteellisen paljon aatemaailmaan perustuvaa vihaa tai suvaitsemattomuutta, mutta vähemmän väkivallan ihannointia tai pelkoa aiheuttavia asenteita. Raportin mukaan kaikki opettajien havainnot eivät liittyneet väkivaltaiseen ääriajatteluun vaan esimerkiksi maahanmuuton, seksuaalivähemmistöjen tai eri uskontojen vastustamiseen.

Lähes joka viides vastaaja oli havainnut ääriajattelun johtaneen henkiseen tai fyysiseen väkivaltaan. Henkinen väkivalta, kuten nimittely, nettikiusaaminen, uhkailu tai perättömien väitteiden levittäminen, on vastausten perusteella yleisempää kuin fyysinen väkivalta.

Ääriajattelun tunnistaminen on vaikeaa

Osa kyselyyn vastanneista opettajista osasi eritellä selkeitä merkkejä, joiden he tulkitsivat viittaavan johonkin tiettyyn ääriajattelun muotoon. Toisaalta osa opettajista oli epävarmoja siitä, oliko havainnoissa kyse nuoren normaalista rajojen kokeilemisesta. Neljäsosa vastaajista jätti vastaamatta kysymykseen, jossa pyydettiin arvioimaan, liittyivätkö havainnot johonkin tiettyyn ääriliikehdinnän muotoon.

Sisäministeriön raportissa huomautetaan, että esimerkiksi koulusurmaajista tai taistelualueille lähteneistä on usein voitu etukäteen havaita vain heikkoja merkkejä tulevasta. Jos opettajat odottavat suurta varmuutta omista havainnoistaan ennen puuttumista, on vaarana, että puuttuminen tapahtuu liian myöhään.

– Nuoret viettävät suuren osan ajastaan koulussa, ja siksi koululla on merkittävä rooli erityisesti alkavan ääriajattelun ja radikalisoitumisen tunnistamisessa, sanoo sisäministeri Päivi Räsänen.

Opetus- ja viestintäministeri Krista Kiurun mukaan opettajien täydennyskoulutuksessa tulisi huomioida entistä paremmin, miten ääriajatteluun liittyvät merkit tunnistetaan ja miten niihin tulisi reagoida.

Myös opettajat toivovat lisää ajantasaista tietoa ääriliikkeistä sekä parempaa tiedonkulkua eri viranomaisten välillä radikalisoitumisvaarassa olevista tai jo radikalisoituneista opiskelijoista.

Edellinen artikkeliRovastin rehdit ruuat ja viinit
Seuraava artikkeliJäsenkato ei ole vähentänyt kirkon kesätyöpaikkoja

Ei näytettäviä viestejä