Nelli Palomäen muotokuvista katsoo ensin persoona ja sitten yhteisönsä edustaja

Rafael (paimen) ja Lavrenti (portaat) ovat osa Nelli Palomäen teossarjaa Valamon luostarista. Kuvat: Nelli Palomäki

Kun valokuvataiteilija Nelli Palomäki saapui ensimmäistä kertaa Valamoon, hän pohti, miten yhteisö ottaa vastaan hänet, nauravan ja puheliaan naistaiteilijan? Löytyykö luostarista kuvattavia? Suostuvatko ihmiset kameran eteen? Turun taidemuseossa nähtävillä oleva Portaat-teossarja todistaa Palomäen epäilykset vääriksi. Puolentoista vuoden aikana Palomäki on kuvannut luostarin väkeä, munkkeja, talkoolaisia, työntekijöitä ja vierailijoita. Onnistuneen muotokuvan tavoin teokset tuntuvat kätkevän sisäänsä…

Etkö ole vielä tilaaja?

Tutustumistarjous uusille asiakkaille!
Pääsy kaikkiin Kotimaa.fi artikkeleihin ja näköislehtiin vain 1€ kuukausi. Kuukauden jälkeen tilaus jatkuu automaattisesti 9.90€/kk. Voit lopettaa tilauksen milloin tahansa, ennen seuraavan laskutuskauden alkua.

Oletko jo tilaaja? Kirjaudu tästä

Ilmoita asiavirheestä
Edellinen artikkeliNäkökulma: Jouluperinteet sentään koetaan tärkeiksi
Seuraava artikkeliEKK: Venäjän ortodoksisen kirkon harjoittamaa uskon väärinkäyttöä on vastustettava

Ei näytettäviä viestejä