Miikka Ruokanen: ”Kristittynä oleminen ei vaadi uskoa enkeleihin”

Enkelit kuuluvat kristinuskon perinteeseen ja ajatusmaailmaan, mutta ollakseen kristitty ei tarvitse uskoa enkeleihin. Tätä mieltä on dogmatiikan professori Miikka Ruokanen Helsingin yliopistosta.

– Yhteys Jeesukseen Kristukseen tekee meistä kristittyjä, siihen ei muuta tarvita. Meillä ihmisillä voi olla pelastava yhteys Kolmiyhteiseen Jumalaan ilmankin enkeleitä, siinä mielessä niiden olemassaolo tai toiminta ei ole autuutemme edellytys. Olennaista on, että Kristus Pyhän Henkensä kautta asuu meissä.

Mutta Ruokanen muistuttaa, että Raamatun mukaan Jumala loi monenlaisia ja -tasoisia olentoja.

– Enkelit ovat palvelevia henkiä, ihmistä voimakkaampia ja älykkäämpiä, mutta kuitenkin luotuja olentoja, joilla on rajansa. Enkelit on luotu Kolmiyhteisen Jumalan ja ihmisten palvelijoiksi.

– Jumalan luomistyö on erittäin runsas ja monimuotoinen.

Ruokanen arveleekin, että maailmankaikkeudessa on mitä todennäköisimmin vielä äärettömän paljon sellaista, mistä ihminen ei vielä tiedä mitään, ja voidaan vain arvailla, millaisia todellisuuksia ja olioita tulevaisuuden ihmiset tulevat kohtaamaan.

Ruokanen viittaa myös kirkkoisä Augustinukseen, joka korosti enkelioppia mallina siitä, mitä ihmisrodulle on tapahtunut.

– Aluksi olimme enkelten tavalla hyvin lähellä Jumalaa. Sitten langennut enkeli Saatana vietteli meidät pois Jumalan yhteydestä. Lopulta toivonamme on Kristuksen kautta päästä takaisin intiimiin yhteyteen Kolmiyhteisen Jumalan kanssa, taivaan iloon, jossa enkelit jo ovat viettämässä loputonta juhlaa Kolmiyhteistä Jumalaa palvoen.

Ruokanen sanoo, että enkelit ovat konkreettinen kuva toivomme kohteesta eli ikuisesta ilosta Jumalan läsnäolossa.

– Tästä syystä enkelit ovat aina olleet olennainen osa kristillistä liturgiaa. Kaikki liturgia tähtää taivaalliseen jumalanpalvelukseen, ”Karitsan hääaterialle”, jolle pelastuneet saavat osallistua aina ja ikuisesti. Ilman tätä lopunajallista näkyä liturgiamme olisi varsin lattea.

Ruokasen mukaan Raamattuun ei sisälly tarkkaa enkelioppia, mutta siellä olevan aineiston sekä kristittyjen vuosituhantisen kokemuksen nojalla kirkko uskoo enkeleihin, myös langenneisiin enkeleihin.

– Ja koska enkelit ovat hyvin aktiivisessa palvelevassa roolissa Jumalan toiminnassa sekä Vanhassa että Uudessa testamentissa, meillä ei ole mitään syytä luopua uskosta enkeleiden olemassaoloon.

– Lisäksi itse kullakin meistä saattaa olla myös omia kokemusperäisiä todisteita sekä hyvien enkelten että pahojen henkien toiminnasta. Minulla ainakin on.

Kuva: Matti Karppinen

Lue myös:

Kommentti: Miksi lapset ja enkelit halutaan väkisin yhdistää mikkelinpäivänä?

Teologian tohtorien koulutus alkaa Kiinassa – mukana myös suomalaisosaamista

Edellinen artikkeliKommentti: Miksi lapset ja enkelit halutaan väkisin yhdistää mikkelinpäivänä?
Seuraava artikkeliVuoden hallintovirkamies seurakunnille: Ennakoikaa ja ottakaa kohtalo omiin käsiinne

Ei näytettäviä viestejä