Merimieskirkko avasi taas kesäksi nettikahvilan Hernesaareen

Ulkomaisten risteilyalusten kausi Helsingissä käynnistyi jälleen toukokuun alussa. Valtavat risteilyalukset tuovat tuhansittain merenkulkuhenkilöstöä pääkaupunkiin. Risteilysesongin ajaksi Suomen Merimieskirkko ja Merimiespalvelutoimisto (MEPA) avasivat merimiehille palvelupisteen Hernesaaren satama-alueelle, saapuvien laivojen välittömään läheisyyteen.

Cruise Crew Lounge ANCHOR -nimeä kantava palvelupiste tarjoaa merimiehille nettikahvilan, pienen myymälän ruoka-, hygienia- ja matkamuistotarvikkeineen, kuljetus- ja urheilupalveluita sekä keskustelu- ja sielunhoitoapua.

Palvelupisteen perustamiselle oli suuri tarve, sillä viimeisten kymmenen vuoden aikana Helsinki on vakiinnuttanut paikkansa risteilyalusten Itämeri-kohteena. Tänäkin kesänä kaupunkiin odotetaan yli 250 risteilyalusta, joista noin 120 suuntaa kulkunsa Hernesaaren kahdelle laiturille.

Risteilyalusten miehistöjen työsopimukset ovat usein 8-11 kuukauden mittaisia. Osalle työntekijöistä myös pysähdykset satamissa ovat työntäyteisiä. Laivojen lähellä sijaitsevat palvelukeskukset mahdollistavat sen, että työntekijät pääsevät tauoillaan kätevästi ja edullisesti nettiin sekä saavat pidettyä yhteyttä perheeseensä ja kotimaahansa.

Hernesaaren toimipiste on avoinna toukokuusta syyskuuhun aina silloin, kun laiturissa on risteilyalus. Cruise Crew Lounge ANCHOR on toiminnassa jo toista vuotta. Viime kesänä sen palveluita käytti noin 6 000 merenkulkijaa 77 eri maasta. Eniten vieraita saapui Kaukoidästä ja Euroopasta. Suurin kansallisuusryhmä tuli Filippiineiltä.

Kuva: Heli Loimu

Edellinen artikkeliNuorisotutkimus: Kotimaan asiat tärkeämpiä kuin kehitysmaat
Seuraava artikkeliTutkija: Auttamisen halu vaarassa byrokratisoitua

Ei näytettäviä viestejä