Mainonnan eettinen neuvosto: Lakanamainos ei ollut kristinuskoa halventava

Mainonnan eettinen neuvosto on ottanut kantaa Finlaysonin pussilakanamainokseen, jossa käytettiin Jesus-nimeä. Kodintekstiilivalmistaja Finlayson toi huhtikuussa markkinoille pussilakanan, jonka kerrottiin saaneen inspiraationsa Jeesuksen käärinliinoista.

Mainonnan eettisen neuvoston lausunnosta kertoi ensimmäisenä Markkinointi & Mainonta.

Neuvosto sai lausuntopyynnön yksityishenkilöltä Helsingin Sanomien etusivulla julkaistusta Finlaysonin mainoksesta. Lausunnon pyytäjän mukaan mainos oli hyvän tavan vastainen. Hän sanoi, että kristinuskossa Jumalan nimi on pyhä.

Lausunnon pyytäjä viittasi rikoslaissa rangaistavaksi säädettyyn tekoon, uskonrauhan rikkomiseen, sekä kymmeneen käskyyn. Toinen käsky kuuluu seuraavasti: ”Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä.”

Mainoksessa todettiin näin: ”Jesus tulee. Oletko valmis? Mieti kahteen kertaan oletko, sillä suhteestanne saattaa tulla pitkä. Jesus-pussilakanamme eivät nimittäin käytössä juurikaan kulu. Lakanoissa on käytetty samaa materiaalia (pellava) ja sidosta (twill) kuin Torinon kuuluisassa käärinliinassa. Lisäksi kaikki tarpeellinen on mahdollisimman hyvää ja kaikki tarpeeton on poistettu.”

Mainonnan eettinen neuvosto toteaa lausunnossaan, että uskonnollisen symbolin tai henkilöhahmon käyttäminen markkinointitarkoituksessa saattaa loukata uskonnollisia henkilöitä. Arvioitavana oleva mainos ei kuitenkaan ole neuvoston mukaan rienaava. Lisäksi mainos kertoo, että mainostettava lakana on tehty samanlaisesta materiaalista kuin Torinon käärinliinat, jotka liitetään Jeesukseen. Neuvosto katsoo, ettei kysymyksessä oleva mainos kokonaisuutena arvioiden ole yleisesti omiaan halventamaan kristinuskoa.

Edellä mainituilla perusteilla neuvosto katsoo, ettei mainos ole Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n markkinoinnin perussääntöjen vastainen. Siksi mainos ei ole hyvän tavan vastainen.

Neuvosto kuitenkin korostaa, että mainostajan on syytä noudattaa erityistä tarkkuutta silloin, kun mainoksessa viitataan esimerkiksi tietyn uskontokunnan pyhimpiin asioihin.

Mainonnan eettinen neuvosto ei sovella lakia, vaan ICC:n markkinointisääntöjä. Sen 2 artikla edellyttää, että markkinointi ei saa sisältää sellaista ilmaisua, ääntä tai kuvaa, jonka voidaan katsoa olevan hyvän tavan vastainen kyseisessä maassa tai kulttuurissa. Perussääntöjen 4 artiklan mukaan markkinoinnissa ei saa yllyttää syrjintään eikä markkinoinnissa saa sallia syrjintää, joka perustuu esimerkiksi uskontoon.

Kuva: Finlaysonin verkkosivu

Lue myös:

Talouselämä: Finlayson lanseeraa Jeesuksen käärinliinoista inspiroituneen pussilakanan

Edellinen artikkeliOulun hiippakunnan tuomiokapitulin päätöksiä
Seuraava artikkeliKolumni: Jumala ei peity vain pahaan ja pimeään, hän katoaa myös keveyteen

Ei näytettäviä viestejä