Me allekirjoittaneet papit haluamme kertoa niistä perusteista, joiden takia emme vihi samaa sukupuolta olevia pareja. Kirkon käsitys avioliitosta yhden miehen ja yhden naisen liittona perustuu Raamatun alkukertomuksille (1. Moos. 1:27-28; 2:18-25) ja Jeesuksen vahvistukselle evankeliumeissa (Matt. 19:4-6; Mark. 10:6-9). Se on ilmaistu luterilaisissa tunnustuskirjoissa ja kirkkomme katekismuksessa. Yhden miehen ja yhden naisen liitto on myös kaikkien kristillisten kirkkokuntien käsitys pääpiirteissään. Se on edelleen myös kirkon virallinen kanta.
Samaa sukupuolta olevien kirkollista vihkimistä on perusteltu sillä, että jokaisen tulee saada toteuttaa itseään ja kaikilla tulee olla tilaa yhteiskunnassa. Raamatusta nouseva kristillinen avioliittokäsitys ei liity itsensä toteuttamiseen. Avioliitto on tarkoitettu perheen perustaksi, turvalliseksi kasvupohjaksi lapselle. Kaikkiin avioliittoihin ei syntynyt lapsia, eivätkä kaikki avioliitot kestäneet Raamatun aikanakaan, mutta avioliiton ydinajatus oli ja on perheen ja suvun jatkumisen turvaaminen.
Toinen ajatus, jolla samaa sukupuolta olevien vihkimistä on perusteltu, löytyy Raamatusta ja kuuluu näin: ”Suurin on rakkaus.” Lause on peräisin Paavalin Ensimmäisestä kirjeestä Korinton seurakunnalle. Alkuperäisessä yhteydessään siinä ei ole kyse romanttisesta rakkaudesta vaan rakkaudesta armolahjoja käytettäessä. Paavali tähdentää, että armolahjat katoavat. Ne ovat ajallista elämää varten. Mutta on jotain, joka pysyy ja on iankaikkisuutta varten. ”Niin pysyvät nämä kolme: usko, toivo, rakkaus. Mutta suurin niistä on rakkaus.”
Kaikki pysyvät: usko, toivo ja rakkaus. Mikään ei tee tyhjäksi kristillistä uskoa eikä toivoa. Suurin on kuitenkin Jumalan rakkaus, jonka syvyyden Jumala osoitti Jeesuksessa ja jossa sekä usko että toivo saavuttavat täyttymyksensä.
Kirkon usko on uskoa Raamattuun Jumalan ilmoituksena. Viime vuosikymmeninä yhteiskunta on erkaantunut Raamatun arvoista. Samaa sukupuolta olevien avioliitot mahdollistava avioliittolaki on ollut voimassa kahdeksan vuotta. Kristillinen kirkko on seissyt kivijalallaan kaksi tuhatta vuotta.
Kohtaamme Raamattuun pitäytyvinä pappeina avoimesti ja arvostavasti kaikki ihmiset. Mutta Raamattuun me uskomme ja sen mukaan toimimme käytännön ratkaisuissamme. Raamatun mukaisesti jokaisella, joka Jeesukseen turvaa syntien anteeksi antajana, on pääsy Jumalan yhteyteen. Tuohon yhteyteen haluamme olla johtamassa ihmisiä ulkonaisiin seikkoihin katsomatta.
Elisabet Vähäsöyrinki, Lahden Joutjärven seurakunnan kappalainen
Kia Sammalkorpi, Lahden Joutjärven seurakunnan vt. kappalainen
Erkki Suhonen, Lahden Joutjärven seurakunnan pastori
Katikeesia Hertsi, Keski-Lahden seurakunnan kappalainen
Hanna Tolonen, Tammelan seurakunnan pastori
Johannes Riuttala, Ylöjärven seurakunnan kappalainen
Anne-Maria Rämö, Nastolan seurakunnan pastori
Jukka Immeli, Keski-Lahden seurakunnan kappalainen
Topi Knihtilä, Lahden Joutjärven seurakunnan pastori
Pauli Selkee, Tampereen hiippakuntavaltuuston pappisjäsen, kappalainen
Jari Kuusi, Tampereen Messukylän seurakunnan pastori
Raimo Kytölä, Perhon seurakunnan pastori
Riitta-Kaisa Yrjölä, Tampereen Messukylän seurakunnan pastori
Tero Huuhtola-Laurén, Lohtajan seurakunnan pastori
Teemu Hietala, Kaustisen ja Ullavan seurakunnan pastori