Lastenkirkko.fi uudistui: ”On pystyttävä kilpailemaan nettipelien kanssa”

Lasten digitaalinen kirkonkylä, Lastenkirkko.fi, tavoittelee sivuston kävijämäärän 20-kertaistumista käyttöliittymän uudistuksen myötä, kertoo Lastenkirkko-median päätoimittaja Anita Ahtiainen.

– Sivuilla on käynyt viime vuonna noin tuhat kävijää kuukaudessa. Seurakuntien pyhäkoulutoimintaan osallistuu lähes 20 000 lasta. Ajattelimme, että jos edes kirkossa muutenkin aktiiviset ihmiset tarjoaisivat lapselleen mahdollisuuden käydä sivuilla, niin se tuottaisi 20 000 käyntiä kuukaudessa.

Tänään julkaistava uudistus on Lastenkirkko.fi:n kahdeksanvuotisen historian neljäs.

– Lastenkirkko-konseptin haaste on, että aikuisten pitäisi tehdä sisältöä lapsille, eivätkä aikuiset oikeasti aina tajua mitä lapset haluavat. Edellinen versio oli tehty lasten ehdoilla. Nyt uudistuksella on haettu käytettävyyttä sekä lasten että aikuisten kannalta.

Lastenkirkko.fi:n etusivu on lasten digitaalinen kirkonkylä. Animoituja piirroshahmoja koskettamalla tai klikkaamalla avautuu lapsia kiinnostavia yksityiskohtia, ja kirkon ovista voi astua sisään tutkimaan siellä avautuvaa maailmaa.

Lasten kirkonkylän alapuolella ovat kiinteät ohjelmapaikat, muun muassa Taika-Petterin jutut, Yy kaa koo -yhteislauluvideot ja pyhäkoulu.

Lasten toimitus tekee sisältöä lehteen ja verkkoon

Verkkosivuston lisäksi Lastenkirkko-mediaan kuuluu Lastenkirkko-lehti, joka ilmestyy kahdeksan kertaa vuodessa. Lastenkirkko-median arvoperustaan kuuluu, että lapset osallistuvat sen tekemiseen. Tällä hetkellä lasten toimitukseen kuuluu vapaaehtoisia lapsia Lauttasaaren seurakunnan iltapäiväkerhosta.

– Lapset arvioivat meidän Lastenkirkko-toimintaamme. Annamme heille iPadin tai tietokoneen ja katsomme, mistä he kiinnostuvat. He arvioivat myös lehteä ja tekevät lisääntyvässä määrin omia juttuja ja omia videoita.

Tavoite on, että lasten toimituksia syntyisi eri puolille maata, ja ne voisivat julkaista sisältöjään myös Lastenkirkko-median kautta. Digitaalisesta kirkonkylästä löytyy esimerkiksi videopyhäkoulu, joka on nokialaisen perheen toteuttama.

– Koko perhe on mukana. Lapset näyttelevät ja käsikirjoittavat, äiti kuvaa, ja isä tekee ääniä ja editoi. Sen ympärille on syntynyt mediapyhäkoulutoimintaa.

Käyttöliittymän on kilpailtava lasten suosimien pelien kanssa

Uuden käyttöliittymän toteuttaja, graafikko Johanna Nordblad tunnetaan mediassa parhaiten vapaasukeltajaurastaan. Hän on tehnyt muun muassa maailmanennätyksen sukeltamalla jään alla 50 metriä pelkässä uimapuvussa.

Lastenkirkko.fi:hin Nordblad tutustui lapsensa iltapäiväkerhon ohjaajien kautta. Sivut näyttivät kaipaavan uudistamista, ja kerhonohjaaja tutustutti Nordbladin ja Ahtiaisen toisiinsa.

– Suunnittelimme käyttöliittymän uudestaan, koska se kilpailee minkä tahansa muun pelin kanssa, jota lapset pelaavat. Samalla vaihdettiin lastenkirkko.fi sellaiseksi, että se toimii kaikilla päätelaitteilla eli puhelimilla, tableteilla ja tietokoneen näytöllä.

Nordblad on mainostoimistossaan erikoistunut lapsiin ja lapsiperheisiin. Osuuspankin Hippoa hän on tehnyt neljätoista vuotta ja Onni Orava ja monta muuta tuttua hahmoa ovat hänen luomiaan.

Nordblad haluaa tehdä sisältöjä, jotka oikeasti palvelevat perheitä ja helpottavat arkea. Lastenkirkko-projektin hän on kokenut mainostoimistomaailmaa tasapainottavaksi.

– Lastenkirkko on pyyteettömästi tehty, siinä ei yritetä saada myytyä jotakin. Suomessa lastenkulttuurin tekevät kaupalliset tahot, ja se tietenkin määrittelee, mitä sisällön pitäisi olla. Sen takia tykkään tästä projektista. Koen arvokkaaksi, ettei ole tulospainetta, kun teen lapsille pelin, jossa käsitellään tunteita.

Lastenkirkko.fi:n parissa Nordblad haluaa jatkaa vielä pitkään.

– Koen sen sitoutumisasiana. Jos projekteissa ei ole mukana tarpeeksi kauan, ne jäävät leijumaan. Ei asioita voi tehdä kerralla oikein.

Digitaalisella kirkonkylällä ja Lastenkirkko-lehdellä on yhteiset teemat

Lastenkirkko.fi-verkkosivusto päivittyy vähintään yhtä usein kuin Lastenkirkko-lehti ilmestyy. Jokaisella lehdellä on oma teema, jota myös verkkosivusto pitää esillä.

– Lasten toimitus voi tehdä juttuja ihan mistä teemasta hyvänsä, mutta meidän toimituksellinen työmme etenee lehden kanssa samassa rytmissä, päätoimittaja Ahtiainen kuvaa.

Joka sunnuntaiksi sivustolle päivitetään tulostettava Sunnuntaisivu, joka käsittelee pyhän aihetta. Se on Ahtiaisen arvion mukaan aikamoinen projekti. Sunnuntaisivuissa on muun muassa labyrinttitehtäviä, sokkeloita, jotka liittyvät vanhaan hengellisen harjoituksen perinteeseen.

– Tavoitteeni on, että joka ainoassa kirkossa olisi saatavilla ne sunnuntaisivut. Se olisi lapsen osallistamista messuun. Sunnuntaisivu on muutakin kuin värityskuva, se haastaa lasta omaan pohdintaan.

Lastenkirkko-median taustajärjestö on Nuori kirkko ry., joka syntyi Seurakuntien Lapsityön Keskuksen, Poikien ja tyttöjen keskuksen ja Nuorten Keskuksen yhdistyessä vuoden 2017 alussa.

Kuva: Lastenkirkko.fi

Edellinen artikkeliKuopion hiippakunnan tuomiokapitulin päätöksiä
Seuraava artikkeliVapaasukelluksen maailmanennätysnainen uudisti lasten digitaalisen kirkonkylän

Ei näytettäviä viestejä