Kotimaa nimetty ison datan edelläkävijäksi

Seurakunnat voivat hyödyntää Kotimaa Oy:n työkalua (Jäsen360), jotta he voisivat palvella nykyistä paremmin jäsenistöään. Kotimaan kanssa kartoituksen ovat tehneet Kirkon tutkimuskeskus, TNS Gallup ja Fonecta. Jo nelisenkymmentä seurakuntaa hyödyntää Kotimaan dataa.

Kotimaa-yhtiön liiketoimintajohtaja Jarmo Lipiäinen kertoi Helsingin Sanomille, että työkalu on herättänyt paljon kiinnostusta myös yrityksissä kirkollisten piirien ulkopuolella. Tiedonhankintayritys Newsbrokers nimesi Kotimaan ison datan käytön edelläkävijäksi Suomen asiakasmarkkinointiliitolle tekemässään raportissa.

Kotimaa Pro tutustui kyseiseen raporttiin HALLITTU ASIAKASTIETO MENESTYKSEN TYÖKALUNA – Reportaasi Big Datan hyödynnettävyydestä ja kansalaisten tietoturvasta. Asiantuntijahaastatteluja 2014.

”Emme tule usein kirkkoon, mutta tätä haluamme”

Reportaasin mukaan Kotimaan hankkeen idea on, että kaikki 18-79-vuotiaat eli neljä miljoonaa suomalaista on sijoitettu johonkin segmenttiin kirkon kannalta. Siinä on hyödynnetty 880 kysymystä, joista 330 on puhtaasti kirkollista. Segmentoinnissa käytettiin peräti 2 500 muuttujaa. Näiden avulla hahmottui 14 segmenttiä. Luokkia olivat esimerkiksi ”irralliset”, ”maltilliset”, ”avomieliset” ja ”uskolliset”.

Reportaasissa Lipiäinen sanoo, että kirkon jäsenet ovat tyytyväisempiä, kun heille on kohdennettu heitä kiinnostavaa palvelutarjontaa.

”Sen tiedon perusteella kohdennetaan kampanjoita, ja sitten tapahtumat ovat täynnä porukkaa, ja palaute seurakunnan ihmisille on, että miksette ole aikaisemmin tehneet näin, koska tämän takiahan minä maksan kirkollisveroa. Emme me tule usein kirkkoon, mutta kun järjestätte lapsiperheille tällaista, niin se on sitä mitä me haluamme. Ja nämä porukat eivät eroa kirkosta. Torjuvaa palautetta ei ole saatu”, Lipiäinen kertoo raportissa.

Kotimaa on mukana myös esimerkiksi Lastensairaala 2017 -hankkeessa. Lipiäisen mukaan ison datan tietoa käytetään hyväksi suoramarkkinoinnissa. ”Sieltä löytyvät tyypilliset lahjoittajat. Selvitimme kuka eli millainen ihminen segmentillisessä mielessä antaa rahaa hyväntekeväisyyteen. Kenelle kannattaa suorakirje lähettää.”

Kotimaa Pro kuuluu Kotimaa Oy:hyn.

Edellinen artikkeliKHO: Tampereen haudanhoitosopimuksen irtisanominen laiton
Seuraava artikkeliSuomen kauneimman rakennuksen tittelistä kisaa viisi kirkkoa

Ei näytettäviä viestejä