Kirkon sähköpostijärjestelmässä pahoja ongelmia

nppimisti_enkeli420

Kirkon sähköpostijärjestelmä on kärsinyt muutaman viikon ajan pahoista ongelmista. Ongelmat alkoivat tammi-helmikuun taitteessa. Tilanne on kiristänyt hermoja seurakunnissa.

Esimerkiksi Oulun Tuiran seurakunnan kirkkoherra Hannu Ojalehto kuvaa @evl.fi-sähköpostin toimintaa viime aikoina hyvin sattumanvaraiseksi.

– Moni työ keskeytyy ja väkisin turhautuu, kun ei tiedä milloin se toimii. Eräänä päivänä esimerkiksi oli paljon ihmisiä päätteellä, mutta sähköposti ei toiminut. Itse lähdin siitä kokoukseen turhautuneena ja sanoin, että menkää te muutkin täältä kotiin, kun mikään ei pelaa, Ojalehto kertaa.

– Käyttäjät eivät pääse sähköpostiin. Ajoittaan pääsee ja ajoittain ei. Tällaista on ollut välillä. Viimeisen muutaman viikon on jatkunut, kuvaa arkkihiippakunnan it-alueen tietohallintopäällikkö Timo Koskinen.

Kirkon @evl.fi-sähköpostia käyttää 18 000 ihmistä, kertoo kirkkohallituksen tietohallintojohtaja Aimo Karjalainen. Hän on reklamoinut ongelmista sähköpostipalvelun tarjoavaan Elisa Oyj:hin.

– Tälläkin viikolla on kirkkohallituksesta käyty Elisaan päin keskustelua evästyksellä, että asiat on pistettävä kuntoon, Karjalainen sanoo.

– Ihmisille on tullut tunne, että koko sähköposti toimii epävarmasti. Sähköpostiohjelmaa ei ole aina päästy käyttämään tai ohjelman käyttö on katkeillut, Karjalainen sanoo.

Kaikki viestit ovat ilmeisesti kuitenkin kulkeneet perille, vaikka ne ovatkin saattaneet jäädä ”langoille roikkumaan”.

Karjalaisen mukaan tilanne on aivan viime aikoina parantunut, mikä koskee myös yrityksen viestintää, jossa kirkkohallituksessa on koettu puutteita. Karjalainen kertoo, että kirkkohallituksesta on myös pyydetty hyvityksiä palvelun tarjoajalta. Tästä keskustellaan kuitenkin vasta tarkemmin sitten kun meilit pelaavat.

Ongelman kiusallisuutta voi Karjalaisen mukaan kuvata esimerkiksi seuraavasti: Jos 18 000 ihmiselle menee kymmenen minuuttia sähköpostin kanssa sähläämiseen, se tarkoittaa 3 000 menetettyä henkilötyötuntia, mikä on vajaat kaksi henkilötyövuotta.

Kirkkoherra Ojalehto harkitsisi kirkkohallituksen pitkäaikaisen palveluntarjoajan vaihtamista. Karjalaisen mukaan kirkon viestintäjärjestelmästä on tarkoitus järjestää uusi kilpailutus, mutta tämä päätös ei liity näihin ongelmiin.


Elisa myöntää ongelmat

Elisa Oyj:stä myönnetään, että kirkkohallituksen ja seurakuntienkin käyttämässä sähköpostijärjestelmässä on ollut ongelmia. Tämä johtuu muun muassa järjestelmän käytön volyymin isosta kasvusta, kertoo Elisan yritysasiakkaiden it-liiketoimintayksikön operatiivinen johtaja Ari-Pekka Syvänne. Ongelmat ovat koskeneet muitakin sähköpostijärjestelmän käyttäjiä kuin kirkkoa.

Aivan tuoreet parannukset ovat Syvänteen mukaan poistaneet kaikki ongelmat jo joiltakin palvelun käyttäjiltä ja asiat saadaan lopullisesti kuntoon maaliskuun aikana.

Onko Elisa kärsinyt asiakasmenetyksiä?

– Asiakasvaihtuvuuteen en ota kantaa.

Tämä tarkoittanee, että niitä on ollut?

– Tämäntyyppisessä häiriössä väkisinkin osa asiakkaista kokee tämän sellaisena, etteivät pysty tätä korjausaikaa odottamaan. Tällä hetkellä on kuitenkin tiedossa mitä tehdään ja millä aikataululla. Tilanne on stabiili.

Korvaatteko kirkolle?

– Toimimme Elisan ja kirkkohallituksen välisen sopimuksen ehtojen mukaisesti.

Edellinen artikkeliRovasti Aalto: Termit vaikeuttavat eutanasiakeskustelua
Seuraava artikkeliTietoinen syöminen ammentaa buddhalaisuudesta

Ei näytettäviä viestejä