Kirkon Mediasäätiön elokuvapalkinto kahden eri uskontoa edustavan pojan ystävyydestä kertovalle dokumentille

Kirkon Mediasäätiön elokuvapalkinto 2019 on myönnetty ohjaaja Reetta Huhtaselle elokuvasta Aatos ja Amine. Palkinto jaettiin Tampereen elokuvajuhlilla viime viikonloppuna.

Dokumentti kertoo kahden pienen, eri kulttuuri- ja uskontotaustoista tulevan pojan ystävyydestä pahamaineisessa Molenbeekin kaupunginosassa Brysselissä. Elokuvassa kerrotaan myös sen tekemisen aikaan Brysseliin osuneista terroristi-iskuista.

Palkinnon saajan valinnut emerituspäätoimittaja ja -viestintäjohtaja Seppo Simola sanoo perusteluissaan, että elokuva käsittelee eri tavalla ajattelevien ja uskovien keskinäistä yhteyttä ja ystävyyttä hyväntuulisesti mutta syvästi.

”Elokuva sisältää runsaasti elämänkatsomuksellista ja uskonnollista pohdintaa sekä kysymyksiä, jotka kiinnostavat myös lapsia. Se vie myös traagisella tavalla suoraan tämän päivän eurooppalaisen elämän kipupisteiden äärelle”, Simola toteaa.

Hän jatkaa, että Euroopan historia kertoo synkkiä tarinoita siitä, mihin ihmisten välinen epäluulo, toisin ajattelevien ja uskovien syrjiminen sekä ennakkoluulojen lietsominen johtaa.

”Nämä kysymykset ovat tämän päivän Euroopassa jälleen pelottavan ajankohtaisia.”

Nyt kolmatta kertaa jaetun palkinnon saa yksi kotimainen elokuva kerrallaan, ja se myönnetään elokuvan ohjaajalle. 1 500 euron arvoisen palkinnon myöntämisperusteissa painotetaan elokuvien teknistä ja taiteellista korkealaatuisuutta sekä teemoja, jotka kutsuvat katsojat pohtimaan kristillistä arvomaailmaa.

Vuonna 2005 perustetun Kirkon Mediasäätiön tarkoituksena on Suomen evankelis-luterilaisen kirkon arvoperustalta lähtien tukea uskontoa ja elämänkatsomusta käsittelevien ohjelmien tekemistä ja levittämistä valtakunnallisissa medioissa.

Katso Aatos ja Amine -elokuvan (Gods oh Mooenbeek) traileri
täällä.

Kuva: Kuvakaappaus elokuvasta

***


Seuraa Kotimaata Facebookissa ja Twitterissä.


Jos et ole vielä Kotimaan tilaaja, voit tilata lehden täältä.

Edellinen artikkeliKolumni: Roomalaiskatolisten pappien selibaattipakko pysyy, ja sitä on vaikea ymmärtää
Seuraava artikkeliPelastaako Jeesuksen ruokavalio ilmaston? – Näin Nasaretilainen söi, kertoo Vanhan testamentin tutkija

Ei näytettäviä viestejä