Kansanedustaja haluaa evoluutiopetuksen rinnalle luomisopetusta

Maapallo205Mika Niikko on saanut ministerin vastauksen kirjalliseen kysymykseensä vaihtoehtoisten maailman synty -teorioiden liittämisestä opetussuunnitelmaan.

Niikko esitti kysymyksessään, että opetussuunnitelman perusteet kannustavat ja myös vaativat opettajaa auttamaan oppilasta itse arvioimaan kriittisesti vastaanottamaansa tietoa sekä itse tutkimaan ja löytämään vastauksia. ”Kun biologian opetussuunnitelma esittää vain yhden teorian maailman synnystä, tämä tavoite ei pääse täysin toteutumaan. Olisi tärkeää, että oppilaille tarjottaisiin kriittistä pohdintaa varten myös vaihtoehtoisia teorioita, kuten teoria luomisesta”, hän kirjoitti. Yhdellä teorialla hän viittasi evoluutioteoriaan.

Niikolle vastasi opetusministeri Jukka Gustafsson. Hänen totesi, ettei evoluutioteoria ole teoria maailman synnystä vaan teoria eliökunnan kehittymisestä. ”Eri uskontojen luomiskertomukset elämän synnystä eivät ole tieteellisessä mielessä teorioita, eikä niitä siten voida esittää myöskään vaihtoehtoisina teorioina elämän synnystä tai kehittymisestä.”

Gustafsson vastasi, että opetettavan tiedon tulee perustua tieteelliseen tietoon. ”Uskonnolliset käsitykset maailman tai maailmakaikkeuden synnystä eivät ole teorioita vaan eri uskonnoissa hyväksyttyjä kertomuksia maailman synnystä. Näin ollen niitä ei voida myöskään esittää vaihtoehtoisina teorioina maailmankaikkeuden synnystä.”

”Uskonnon opetuksessa maailman syntyä tarkastellaan ihmisestä ja hänen toiminnastaan lähtien, ei luonnontieteellisenä ilmiönä. Perusopetuksen ylemmillä vuosiluokilla vaihtoehtoiset käsitykset maailman synnystä tulevat esiin keskusteluissa, ei edellä todetun mukaisesti tavoitteissa tai sisällöissä. Käsityksiä maailman synnystä esitellään sellaisina kuin ne ovat. Raamatun kertomusten kohdalla luomiskertomuksen esitellään olevan sen ajan ihmisille kirjoitettu historiallinen selitys maailman synnystä, ei kertomus tieteellisestä maailman synnystä. Uusimpaan tieteelliseen tutkimukseen perustuen perusopetuksen uskonnonopetuksessa ei ole syytä muuttaa maailman syntyä koskevaa käsittelyä”, Gustafsson.

Niikon kirjallisesta kysymyksestä uutisoi ensimmäisenä
Iltalehti
.

Lue Niikon kysymys ja Gustafssonin vastaus täältä

Edellinen artikkeliSouth Park: Pieruhuumorilla uskonnon kimppuun
Seuraava artikkeliHuoltopisteestä vastaava diakoniajohtaja ei anna rahaa kerjäläisille

Ei näytettäviä viestejä