Johannes Kastajan viisi roolia

Johannes Kastaja on juhannuksen nimimies ja päähenkilö. Hänellä on ainakin viisi roolia.

1. Sukulaispoika

Johannes, Kastajaksi, kutsuttu oli Jeesuksen sukulainen, mahdollisesti pikkuserkku. Hänen äitinsä Elisabeth oli Jeesuksen äidin Marian sukua.

Luukkaan evankeliumissa kerrotaan, että Elisabethin odottaessaan Johannesta kuudennella kuulla enkeli Gabriel saapui nuoren tytön, Marian, luokse ja kertoi, että tämä tulee raskaaksi.

Pian tämän jälkeen Maria matkusti ikään sukulaisensa Elisabethin luokse. Kun Elisabeth kuuli Marian tervehdykseen, sikiö hänen vatsassaan liikahti ja Elisabeth täyttyi Pyhällä hengellä ja hän tiesi mitä Marialle oli tapahtumassa: Kuinka minä saan sen kunnian, että Herrani äiti tulee minun luokseni?

Myöhemmin kun Jeesus kohtaa Johannes Kastajan, heidän välistään sukulaisuutta ei erikseen korosteta, joten on pääteltävissä, että he eivät olleet läheisiä.

Mutta äitiensä kautta heidän välillään oli varmaan ainakin jossain vaiheessa yhteys ja kumpikin kuuli lapsena terveisiä toisistaan. Elisabeth tiesi Marian ja Joosefin matkasta Egyptiin ja paluusta sieltä. Ja arvatenkin Mariaa kiinnostivat Elisabethin kuulumiset ja tämän pohjan myöhemmät vaiheet.

2. Parannussaarnaaja

Johannes Kastaja ei omana aikaan ollut ainoa parannuksen saarnaaja tai profeetallinen julistaja. Monien mielestä myös Jeesuksen toiminta meni saman kiihkomielisen ja yltiöuskonnollisen liikehdinnän piikkiin.

Johanneksen julisti juutalaisuudessa keskeinen käsitteen, Messiaan, tulemista. Hän oli ikään kuin tienraivaaja, joka teki ihmisten mieliä ja sieluja otolliseksi kun varsinainen Messias tulee. Johannes kohotti tekemään parannuksen ja mielenmuutoksen sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle.

Uskonnollisia johtajia Johannes haukkui kyykäärmeitten sikiöiksi.

Johannes julisti: Tehkää hedelmiä, joissa kääntymyksenne näkyy… Nyt on jo kirves pantu puun juurelle. Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, kaadetaan, ja heitetään tuleen.

Johanneksen julistus oli niin väkevää, että jotkut alkoivat uumoilla, ettei hän vain itse ollut Messias.

Omasta mielestään Johannes ei ollut edes kelvollinen avaamaan todellisen Messiaan kenkien nauhoja.

Johannes Kastaja on kaikkien tulisieluisten, kekälekatseisten ja asialleen omistautuneiden profeettojen ja parannussaarnaajien esikuva.

3. Epäilijä

Johannes kastoi opetuslapsineen ihmisiä Jordanvirrassa. Kun Jeesus tuli paikalle, Johannes tunnisti tulijan. Olihan kyseessä sukulaispoika, aloitteleva uskonnollinen opettaja ja lisäksi Johanneksesta tunti voimakkaasti, että tässä oli Messias.

Olisiko Johanneksen äiti kertonut pojalleen, että Marian lapsi Jeesus on Jumalan poika? Ainakin Johannes vastusteli ja sanoi: Sinäkö tulet minun luokseni? Minunhan pitäisi saada sinulta kaste.

Jeesus kuitenkin suostutteli Johanneksen antamaan itselleen kasteen, ja tämä totteli. Kasteen jälkeen kyyhkynen laskeutui Jeesuksen päälle ja taivaasta kuului ääni: Tämä on minun rakas Poikani, johon olen mieltynyt.

Huolimatta näin vahvasta ilmestyksestä, Johannes jatkoi omaa opetuslapsineen kastamista vielä jonkin aikaa. Jeesuksen rooli ei vielä ollut selvillä ja varma.

Jouduttuaan vankilaan Johannes kastajaa kiusasivat epäilyt, oliko Jeesus sittenkään messias? Hän lähetti opetuslapsensa Jeesuksen luokse mukaan kysymys: Oletko sinä se, jonka on määrä tulla, vai pitääkö meidän odottaa toista?

Jeesus vastasi Johanneksen opetuslapsille ja kehotti näitä kertomaan mitä ovat nähneet tapahtuvan: sokeat saavat näkönsä, rammat kävelevät, spitaaliset puhdistuvat ja kuurot kuulevat, kuolleet herätetään henkiin ja köyhille julistetaan ilosanomaa.

4. Tienraivaaja

Monilla asioilla ja aatteilla on tienraivaajansa eli ihmiset jotka näkevät tulevaisuuteen ja ovat valmiita laittamaan elämänsä likoon ja tekemään näkynsä eteen uhrauksia. He eivät ole aina niitä, jotka saavat nimensä historian lehdille tai joita suuri yleisö muistaa.

Mutta ilman tienraivaajia ei millään alalla olisi suuria voitto tai läpimurtoja, ei edes uskonnon. Mikään suuri asia ei synny tyhjiössä.

Johannes Kastaja oli tienraivaaja, mutta hänet muistetaan, sillä Raamatussa kerrotaan hänestä ja hänen sanomastaan. Lisäksi Jeesus puhuu harvinaisen kunnioittavaan sävyyn Johanneksesta: ”Minä sanon teille, että hän on enemmänkin kuin profeetta… Yksikään naisesta syntynyt ei ole ollut Johannes Kastajaa suurempi… Kaikki profeetat ja laki ovat Johannekseen asti olleet ennustusta. Uskokaa tai älkää, juuri hän on Elia, jonka oli määrä tulla.”

Johannes on huutavan ääni erämaassa. Hän lainasi Jesajan sanoja: Raivatkaa Herralle tie, tasoittakaa hänelle polut!

Johanneksella on tärkeä rooli kertomuksessa Nasaretin puusepän tiestä kohti ristiä.

5. Vaihtoehtoihminen

Johanneksen niskaan on myös aseteltu vaihtoehtoihmisen viittaa, sillä hänen elämäntapansa olivat vaatimattomat. Hän eli toisin ja yhteisönsä ulkopuolella.

Raamatussa ei juuri kuvat ihmisten pukeutumista tai elämäntapoja, mutta Johannes on tässä poikkeus: Johanneksella oli yllään kamelinkarvavaate ja vyötäisillään nahkavyö, ja hänen ruokanaan olivat heinäsirkat ja villimehiläisten hunaja.

Kaikesta voi siis päätellä, että Johannes oli askeetti ja kiinnostunut enemmän hengellisistä kuin maallisista asioista.

Jeesus puhui Johanneksesta sanoen: Mitä odotitte näkevänne? Kenties hienosti pukeutuneen miehen? Kuninkaanlinnoista te niitä löydätte, jotka hienostelevat vaatteillaan.

Juttu julkaistu Kotimaa-lehdessä vuonna 2012.

Edellinen artikkeliJuhannuksena on monta syytä juhlia
Seuraava artikkeliHeikki Kinnunen: ”Ihminen vaistoaa epäaitouden”

Ei näytettäviä viestejä