Jesidien uskonnon ytimessä on kolminaisuus

Uusimmassa Teologisen Aikakauskirjan numerossa (TA 2 / 2016) Helsingin yliopiston Vanhan testamentin eksegetiikan professori Martti Nissinen kirjoittaa Irakin jesidien vähän tunnetusta uskonnosta artikkelissaan Jesidit. Lähi-idän tuntematon kansa.

Suhteellisen vähälukuiset jesidit tulivat länsimaalaisten tietoisuuteen vasta pari vuotta sitten, kun ääri-islamilainen Isis-järjestö kohdisti terrorinsa myös jesideihin.

Nissisen mukaan jesidien omaleimainen uskonto on mielenkiintoinen yhdistelmä traditioita, joiden juuria voidaan jäljittää suufilaisuuteen ja muihin islamin šiialaisiin perinteisiin, kristinuskoon, juutalaisuuteen, zarathustralaisuuteen, gnostilaisuuteen sekä paikallisuskontoihin.

Jesidit pitävät uskontoaan maailman vanhimpana, mutta Nissinen mukaan monet traditioelementit viittaavat sen muotoutumiseen 1000–1300 -luvuilla jKr.

Nissinen mukaan jesidiuskonnon hahmottamista vaikeuttaa kirjoitettujen lähteiden vähäisyys. Siksi ”opista” on vaikea kirjoittaa systemaattista esitystä – varsinaiset opinkappaleet kun puuttuvat.

Jesidien uskonnon ytimessä on jumalallinen triadi, kolme jumalallista elementtiä: Šams (aurinko), anonyymi Herra, joka viitannee Šeikki Adiin, sekä Malak Tawus, jesidien kuuluisa riikinkukkoenkeli.

Ulkopuoliset ovat pitäneet tämän triadin vuoksi jesidejä polyteisteina, mutta Nissisen mukaan kyse ei kuitenkaan ole erillisistä jumaluuksista, vaan yhden ainoan jumalan manifestaatioista.

”Jesidien Jumala (xwade) on varsinainen deus otiosus – luoja, joka ei puutu maailman menoon, jolle ei uhrata ja jota ei juuri rukoillakaan”, Nissinen kirjoittaa Teologisessa Aikakauskirjassa.

Ulkopuoliset ovat erheellisesti syyttäneet jesidejä myös saatananpalvonnasta. Tämä perustuu Nissisen mukaan riikinkukkoenkeli Malak Tawusin hahmoon. Jesidien Mustan kirjan kertomuksissa hänestä voi nimittäin nähdä yhtymäkohtia paratiisin käärmeeseen. Apokryfisessä muslimitraditiossa riikinkukko johdattaa Iblisin eli Saatanan paratiisiin. Zarathustralaisuudessa traditiossa riikinkukko on paholaisen luomus. Siksi ei Nissisen mukaan ole mikään ihme, että ulkopuoliset ovat yhdistäneet riikinkukkoenkelin Saatanaan.

Jesidit kieltäytyvät kutsumasta Malak Tawusia Saatanaksi, eikä heidän uskonnossaan ylipäätään ole samanlaista hyvän ja pahan dualismia kuin sunni-islamissa, kristinuskossa ja zarathustralaisuudessa. Heidän uskonsa mukaan Jumala on luonut sekä hyvän että pahan.

Jesidit ovat etnisesti lähimpänä kurdeja ja heidän kielensä on kurdin kielen pohjoisen murteen muoto. Nissisen mukaan jesidejä on historiallisesti asunut Pohjois-Irakissa, Koillis-Syyriassa, Itä-Turkissa ja Armeniassa, mutta esimerkiksi Turkista he ovat huvenneet jo osmaniaikaisten pogromien seurauksena.

Nykyisin muuttoliikkeen ja pakolaisuuden seurauksena jesidejä asuu myös Georgiassa, Venäjällä ja Länsi-Euroopassa. Heidän kokonaismääräkseen arvioidaan 400 000 – 700 000.

Nissinen tutustui jesideihin kaksi vuotta sitten, Suomen Lähi-idän instituutin järjestettyä Irakin Kurdistanin Erbilissä tieteellisen konferenssin. Konferenssista käsin vierailtiin Lalish-nimisessä paikassa, missä sijaitsee jesidien uskonnon ainoa temppeli. Temppeli on jesidiuskonnon tärkeimpien juhlien viettopaikka.

Edellinen artikkeliSuomen Lähetysseura vähentää hiilijalanjälkeään
Seuraava artikkeliKai Sadinmaa pohtii oman ”seurakunnan” perustamista

Ei näytettäviä viestejä