Jalanjälkiä

Juoksija kilparadalla ottaa lähtöasennon ja laukauksen kuultuaan ensimmäisen askelen. Uimari aloittaa kilpailussa suorituksensa hyppäämällä veteen ja uimalla ensimmäisen vedon.

Mitä tahansa sinä teetkin, sinun on aina otettava ensimmäinen askel. Kirjan lukeminen alkaa ensimmäisestä sanasta ja matematiikan koe laskemalla ensimmäiset numerot. Järjestät huoneesi siirtämällä ensin yhden tavaran paikalleen.

Jalanjälkiä on muitakin kuin vain jalkapohjasta maahan jääneitä painumia. Nykyään puhutaan hiilijalanjäljestä, jonka koko voi kasvaa suureksi esimerkiksi paljon turhaa tavaraa ostamalla ja matkustamalla usein lentokoneella. Pienen hiilijalanjäljen jättäminen auttaa torjumaan maapallon ilmastonmuutosta.

Jätämme jälkiä myös toisten ihmisten elämään. Ystävyyden jälkiä jättäessäsi sinuun kohdistuu myönteisiä tunteita. Hymy ja ystävälliset sanat luovat iloa antajankin elämään. Joskus törmäät pahanmielen jälkiä jättäviin henkilöihin ja saattaa jopa tuntua siltä, että joku suorastaan talloo päällesi.

Psalmi 37 lupaa, että Jumalan ohjatessa askeleita ihminen kulkee oikeaa tietä. Hän voi horjahtaa mutta ei kaadu, kun Herra pitää häntä kädestä.

Sananlaskut neuvovat viisaan lailla väistämään onnettomuutta. Sitä kohti ei kannata kulkea tyhmän tavoin kolhuja saamaan. ”Laske harkiten jalkasi polulle, niin olet varmalla pohjalla, missä ikinä kuljet. Älä poikkea oikealle äläkä vasemmalle, pidä askeleesi kaukana pahasta.”

Jeesus kulki paikasta toiseen apostolinkyydillä eli kävellen. Hänen jalanjälkiään voi seurata turvallisin mielin, onhan Jeesus meitä rakastava Hyvä Paimen. Pidä huolta jaloistasi ja anna niiden kuljettaa itseäsi vain hyvillä teillä.

Rukous

Kiitos rakas Jeesus, että sinä itse kuljet edelläni. Auta minua jättämään kaikkialle kauniita jalanjälkiä. Amen

Virsi

507 Herra, lahjanasi sain nuoren elämäni

Ilmoita asiavirheestä
Edellinen artikkeliOma maja
Seuraava artikkeliNäin Jehovan todistajat toimivat – katso video!

Ei näytettäviä viestejä