Helsingin seurakunnilta pääsiäispropagandaa

Helsingin seurakuntien perinteisen pääsiäiskampanjan tyylilaji on tänä vuonna propaganda, jota välitetään julisteiden ja twaarnojen avulla.

Erityisesti sosiaalista mediaa varten laaditun kampanjan tekstit ja kuvitus muistuttavat propagandajulisteita. Kampanjan viestit ovat iskulauseita, sloganeita. Tekstit on laatinut mediapastori Jan Ahonen ja kuvat graafikko Anu Ylä-Jussila.

– Propaganda pyrkii muokkaamaan mielipidettä. Julisteiden lauseet ovat käskymuotoisia ja kohti käyvempiä kuin viime vuonna, Ahonen sanoo.

Viime vuonna vastaavan kampanjan viestejä välitettiin runsaasti sosiaalisessa mediassa. Uuden kampanjan julisteet teksteineen ovat tarjolla seurakuntien ja myös yksityishenkilöiden vapaasti levitettäviksi. Materiaali on käännetty myös ruotsiksi.

– Oma suosikkini on pitkäperjantain juliste: ”Raha. Päihteet. Läheisyys. Kaikki olemme tavallamme riippuvaisia, mutta Kristus riippui ristillä kaikkien puolesta”, Ahonen sanoo.

Twaarnat ovat lyhyitä twitter-saarnoja, hiljaisella viikolla ne ovat ahtitwaarnoja.

Edellinen artikkeliPuhekouluttaja toivoo puoluejohtajilta käytöstapoja
Seuraava artikkeliPiispa Peura vaatii Jyväskylän rauhanyhdistykseltä selitystä Palolan erottamisesta

Ei näytettäviä viestejä