Ekumeenisesta jumalanpalveluksesta jäävät pois synnintunnustus ja uskontunnustus

Ekumeenisen rukousviikon valtakunnallinen ekumeeninen jumalanpalvelus pidetään tänä vuonna Oulun tuomiokirkossa. Saarnan pitää Oulun helluntaiseurakunnan johtava pastori Hannu Orava. Reformaation juhlavuosi on otettu huomioon ekumeenisen rukousviikon valtakunnallisen aineiston suunnittelussa.

Hannu Orava sai saarnansa aiheeksi sovituksen ja yhteyden.

– Lähden sovituksesta liikkeelle, se on puheen kulmakivi. Meille on annettu perustus ja muuta perustusta ei voi olla. Eri kirkkokuntien näkemys tulee esille siinä, miten rakentaa. On jokaisen yhteisön oma asia, mistä materiaalista rakentaa.

– Saman tekstin voisin puhua omassa seurakunnassanikin, mutta nyt minulla on pääpaino tässä yhteydessä, joka saadaan sovituksen kautta.

Ekumeniassa on keskityttävä perustukseen, ei oppiin

Paikallistason ekumeniassa aito yhteys on Oravan mukaan mahdollinen, kun ei käsitellä opillisia asioita, vaan keskitytään perustukseen.

– Yhteys tulee avoimemmaksi, kun tunnistamme ja tunnustamme toistemme identiteetit yli seurakuntarajojen, kertoo Orava.

Oulussa ekumeniaa rakennetaan ainakin kolmella suunnalla. Rovasti Veijo Koivulan johtaman ekumeenisen yhteyden lisäksi toimii Kristityt yhdessä ry., joka järjestää yhteisiä tapahtumia. Lisäksi neljästi vuodessa kukin seurakunta vuorollaan kutsuu toisten seurakuntien edustajat vastuunkantajien rukousaamiaiselle.

– Näissä opimme tuntemaan toisiamme ja toisten näkökulmia. Meillä on Oulussa erittäin luonnollinen yhteys seurakuntien kesken.

Ristin Voitto huomioi reformaation valtakunnallisesti

Oulun helluntaiseurakunnassa reformaation juhlavuosi näkyy monin tavoin. Seurakunnan opetuksessa kiinnitetään huomiota kristittyjen yhteyteen, joskaan ei välttämättä reformaatioon.

– Reformaatio sanana ei ole niinkään paljon esillä. Valtakunnallisesti Ristin Voitto -lehdessä huomioidaan reformaatio tänä vuonna voimakkaastikin. Paikallistasolla keskitymme enemmän Suomi100 -juhlavuoteen Parasta Suomelle -teeman alla, Hannu Orava sanoo.

Parasta Suomelle -teema sisältää myös reformaation ajatuksen. Tapahtumat painottuvat syyskauteen. Muun muassa Oulun vapaaseurakunnan kanssa järjestetään Chariots-yhtyeen konsertti Oulun keskustan kävelykadulla Rotuaarilla.

– Siellä on meidän seurakunnalta soppatykki ja vapaaseurakunta hoitaa kahvituksen.

Metodistikirkon reformaatio keskittyi pyhitykseen – mutta Lutherin jalanjäljissä

Oulun metodistiseurakunnan pastori Jori Brander osallistuu ekumeenisen jumalanpalveluksen rukousosuuteen ja maallikkojohtaja Sinikka Neuvonen raamatunlukuun.

Metodistikirkko on saman reformaation lapsia kuin luterilaisetkin, kertoo Brander, joka on myös Suomen Metodistikirkon piirikunnanjohtaja.

– Kirkko syntyi kuitenkin noin 150 vuotta myöhemmin, kun se irtautui anglikaanikirkosta. Wesleyläisen pyhitysliikkeen taustalla vaikutti herrnhutilaisuus, luterilaisuudessa tuolloin vaikuttanut herätysliike. Yhteys reformaatioon on täten ilmeinen, vaikka kirkkomme oma reformaatio keskittyikin pyhitykseen, koska Luther oli jo hoitanut oman osansa.

Reformaation juhliminen ei ole metodistikirkossa niin suurta kuin luterilaisella kirkolla, mutta se on toiminnassa läsnä.

– Reformaatio on mukana kirkkomme vuosikonferenssin teemoituksessa. Samoin osallistumme juhlaan myös Suomen Ekumeenisen Neuvoston (SEN) ja Suomen vapaakristillisen neuvoston kanssa järjestettävien reformaatiojuhlien kautta.

Ekumeenista jumalanpalvelusta on suunniteltu lähes vuosi

Valtakunnallisen ekumeenisen jumalanpalveluksen toimittaa rovasti Veijo Koivula Oulun seurakuntayhtymästä. Hän kertoo, että jumalanpalvelusta on suunniteltu viime keväästä asti kahdeksanhenkisessä työryhmässä, jossa on edustajat Oulun katolisesta ja ortodoksisesta seurakunnasta, helluntai-, vapaa-, adventti- ja metodistiseurakunnista, Pelastusarmeijasta ja evankelisluterilaisesta seurakuntayhtymästä.

Kaikki mukana olevat seurakunnat osallistuvat sekä suunnitteluun että toteuttamiseen, jotta ekumeenisuus toteutuisi jo suunnitteluvaiheessa.

– Viime keväänä sovittiin ajankohta, paikka ja vähän runkoakin. Silloin sovittiin myös, että helluntaiseurakunnan pastori saarnaa. Syksyllä suunniteltiin yksityiskohdat, mitä virsiä lauletaan, kuka ottaa vastuun mistäkin rukouksesta ja yhteinen esirukous, jossa jokaiselle sovittiin oma aihepiiri. Myös musiikissa ekumeenisuus tulee otetuksi huomioon, kertoo Veijo Koivula.

Synninpäästöstä ei ole yhteistä näkemystä

Oulun tuomiokirkossa ekumeenisen jumalanpalveluksen runkona on luterilaisen sanajumalanpalveluksen kaava, joka antaa paljon pelivara ja vaihtoehtoja, kertoo Koivula.

Synnintunnustus, uskontunnustus ja ehtoollinen jäävät ekumeenisesta jumalanpalveluksesta pois.

– Kirkkojen välillä ei ole yhteistä näkemystä, mikä on synninpäästön merkitys tämmöisessä yleisessä tilaisuudessa.

– Toisaalta se ei ole ongelma meille, koska evankelis-luterilainen sanajumalanpalvelus on oikeastaan rukoushetki, eikä miellä esimerkiksi iltarukouksen kaavassa ole lainkana synnintunnustusta eikä synninpäästöä. Samoin uskontunnustus kuuluu meillä normaalisti sanajumalanpalvelukseen mutta ei rukoushetkeen, Koivula kertoo.

Ekumenia lähtee paikallistasolta

Valtakunnallisia ekumeenisia jumalanpalveluksia on tapana järjestää tammikuussa ekumeenisen rukousviikon yhteydessä ja lokakuussa ekumeenisella vastuuviikolla.

– Valtakunnallisuushan tarkoittaa tässä meidän jumalanpalveluksessamme sitä, että Yle Radio 1 radioi jumalanpalveluksen. Muutenhan tämä on paikallisesti toteutettu. SENistä tulee edustajia, mutta heillä ei ole jumalanpalveluksessa mitään roolia, Veijo Koivula sanoo.

Radiointien lisäksi valtakunnallisia ekumeenisia jumalanpalveluksia järjestetään valtiopäivien avajaisten yhteydessä. Valtakunnallista ekumeniaa edustaa myös SEN, johon kuuluvat käytännössä kaikki Suomessa toimivat kirkkokunnat.

– SENin tehtävä on lisätä kirkkojen välistä ykseyttä, mutta se ei voi toimia paikallisesti. Se on laatinut suositukset ekumeenisten jumalanpalvelusten järjestämisestä ja ne ovat hyödyllistä luettavaa kaikille, jotka järjestävät näitä jumalanpalveluksia.

Mikään taho ei kerää tilastoa kaikista ekumeenisista tilaisuuksista Suomessa.

– Seurakunnallinen elämä on paikallista, ja niin on loppujen lopuksi ekumeeninen elämäkin. Ihmiset elävät paikallisesti. Koivula sanoo.

Ekumeenisen rukousviikon valtakunnallinen ekumeeninen jumalanpalvelus lähetetään Yle Radio 1:ssä sunnuntaina 22. tammikuuta. Jumalanpalvelus nauhoitetaan Oulun tuomiokirkossa edeltävänä torstaina. Jumalanpalveluksen toimittaa rovasti Veijo Koivula ja saarnan pitää Oulun helluntaiseurakunnan johtava pastori Hannu Orava.

Kuva: Raija Kurki . Sadonkorjuun syksy on helluntaipastori Hannu Oravan lempivuodenaika taidetekstiilissä, joka sijaitsee Oulun helluntaiseurakunnan lähetyskahviossa.

Lue myös:

Ekumeeniset Vankilalähetyspäivät Oulussa: Läpi lukkojenkin Herra Jeesus tulla voi

Kirja-arvio ja Veijo Koivulan kirjailijahaastattelu: Pyhät tilat on komea ekumeeninen kuvateos

Opetus- ja kulttuuriministeriö myönsi avustukset uskonnollisen vuoropuhelun tueksi

20 vuotta sitten syntynyt Porvoon sopimus lisännyt arjen ekumeniaa

Edellinen artikkeliEuran kirkkovaltuutettu siirtyi postista suntioksi – Eläkkeellä digitoi arkistoja
Seuraava artikkeliTellervo Koiviston elämäkerta: Uskonnonopettajasta jäi traumaattiset muistot – pieksi Koivistoa

Ei näytettäviä viestejä