Voiko näin tapahtua?
Avioliittolaki muuttuu 1.3.2017. Joitakin aikoja myöhemmin Timo-pappi tapaa morsiusparin Matin ja Maijan. Matti on kotoisin tuiki tavallisesta perheestä, jossa on isä, äiti, sisko ja veli. Vanhemmat ovat jopa edelleen naimisissa keskenään. Maija on puolestaan kasvanut kodissa, jossa on kaksi äitiä. Heti kun laki salli, äidit avioituivat keskenään. Myös Maijan biologinen isä on naimisissa – toisen miehen kanssa.
Toimituskeskustelussa Timolle selviää sattumalta, että Maija on kasvanut sateenkaariperheessä. Tilanne on papille hämmentävä eikä hän osaa ottaa asiaan kantaa keskustelun aikana. Ja eihän se ole Matin ja Maijan vika!
Keskustelun jälkeen Timo konsultoi toisen papin, Kallen kanssa mitä tehdä. Kalle kehottaa pitäytymään kirkon avioliitto-opetuksessa, jonka mukaan avioliitto on miehen ja naisen välinen. Oikeastaan perhetausta takia asia olisi hyväkin nostaa esille.
Timo valitsee turvallisen ratkaisun ja käyttää valmiita johdantosanoja: Rakkaat ystävät, Matti ja Maija. Raamatussa sanotaan, että Jumala loi ihmisen mieheksi ja naiseksi ja tarkoitti heidät kumppaneiksi toisilleen. Jumalan sanaa kuunnellen ja yhdessä rukoillen pyydämme avioliitollenne hänen siunaustaan.
Rukoukseksi hän valitsee: Jumala, kaiken luoja. Sinä annat avioliitossa miehen ja naisen kumppaniksi toisilleen. Me kiitämme sinua siitä, että myös avioliitto heijastaa luomistyösi hyvyyttä ja kauneutta. Anna siunauksesi Matin ja Maijan liitolle, niin että he saisivat siinä täyttää sinun antamaasi tehtävää ja ottaa kiitollisina vastaan elämän lahjat. Kuule meitä, sinä, joka olet kaiken hyvyyden lähde.
Varmuuden vuoksi hän lainaa vielä vihkipuheessaan katekismusta: Jumala on luonut ihmiset miehiksi ja naisiksi. Seksuaalisuus on osa Jumalan luomistyötä. Sen tarkoitus on palvella miehen ja naisen välisen suhteen syntymistä ja säilymistä. Aviosuhteessa voimme tuottaa toiselle iloa, oppia palvelevaa rakkautta ja kasvattaa uutta sukupolvea.
Mitä vihkimisen jälkeen tapahtuu jääköön lukijan itsensä pohdittavaksi.
45 kommenttia
Nyt kaikki suomen kieltä päivittämään Seija Rantasen esimerkin mukaan! Lapsen äiti on nainen joka on hänet synnyttänyt. Myöhemmin äidin osan voi ottaa kasvatus- tai adoptioäiti. Seija Rantasen uussuomen mukaan äidin kaverikin on äiti! Äitejä voi siis olla täysin rajaton määrä! Nimitetään äidiksi kaikkia naisia jotka kuuluvat lapsen lähipiiriin! Mutta toisaalta : miksi vain naisia? Miksei mieskin voisi olla äiti? Tai lapsen sisarukset sukupuolesta riippumatta. Ollaan kaikki äitejä!
Oonalla ja Oskarilla on Anne-äiti ja Kirsi-äiti ja Ilmarilla on Petri-isä ja Juha-isä.
Kimmo Wallentin. Näin se ennen oli mutta tässäkin on tilanne muuttunut ja muuttumassa.
”tässäkin on tilanne muuttunut ja muuttumassa.”
Tarkoitatko, että olet menossa sukupuolenvaihdosleikkauksiin, kun olet julistautumassa lastesi äidiksi?
Heikki Lepän esimerkki on oikeastaan aika peruskauraa. Ketään läsnäolijaa ei pidä tietoisesti loukata, mutta sanomaa ei pidä silti muuttaa.
Kirkon pappi toimittaa kristillisen kasteen silloinkin, kun valtaosa tilaisuuteen osallistujista kokee olevansa nimiäisissä. Pappi toimittaa seurakunnan jäsenen hautaansiunaamisen silloinkin kun puolet vainajan lähiomaisista on julkiateisteja. Asetelma avioliittoon vihkitilaisuudessa ei välttämättä juurikaan poikkea näistä.
Ilmoita asiaton kommentti