Valmis kuolemaan?

Vanhoillislestadiolaisuudessa puhutaan usein siitä, kuinka ihmisen tulisi olla aina valmis kuolemaan. Sillä tavalla valmis, että milloin tahansa ”noutajat” saapuvat, ei ole syntiä tunnolla, vaan synnit ovat anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä rauhaan, vapauteen ja iloon asti. Olen kuullut usein varoiteltavan luottamasta nuoruuteen tai terveyteen kuoleman osalta; kukaan ei voi tietää elonpäiviensä määrää, joskus kuolema voi yllättää pienen lapsenkin. Ainoa, mistä tulee huolehtia on se, että synnit ovat anteeksi eivätkä ne ole silloin kanteeksi ja nimi on Elämänkirjassa ja viimeisenä päivänä saa kuulla Valtaistuimelta sanottavan oman nimensä ja perään toteamuksen: ”EI YHTÄÄN SYNTIÄ!” Näin eräs vanha saarnamies hehkutteli usein saarnoissaan aikoinaan: ”Ville Pistemaa; ei yhtään syntiä!”

Olen kuullut usein puhuttavan myös taivasikävästä. Niin kauan kuin muistan, oma äitini on puhunut siitä myös. Ei äitini ole koskaan silti vaikuttanut masentuneelta tai kylläksi saaneelta elämäänsä, vaan jotenkin olen aistinut hänen oikeasti ja aidosti näkevän silmissään taivaankodin niin ihanana, että sinne pitäisi päästä hetimiten nauttimaan täydellistä ja iki-ihanaa iloa. Enkä ole koskaan ajatellut asian olevan niin, ettei hän olisi kyennyt nauttimaan maanpäällisestä elostaan täysipainoisesti taivasikävästään huolimatta, päinvastoin; joskus oikein hävetti hänen hyppelynsä kadulla samalla kun hän lauloi: ”Hei tonttu-ukot hyppikää, nyt on riemu raikkahin aika…!”

Toisaalta hän lauloi lapsuudessani usein itseään urkuharmonilla säestäen ”Käy yrttitarhasta polku…se tie vie viiiimein taivaaaseeen, muuttaa tuuskiieen tiiee ol seee…” Sisareni vitsaili joskus, että kuulija ehtii nukahtaa sanojen välissä, kun ne venyivät niin pitkiksi (säestys oli hittaammanpuoleista) 🙂 Mutta onnellinen äitini oli ja varma taivasosuudestaan, huolimatta henkiopeista, joihin hän uskoi kuin pässi sarviinsa 🙂 Tai juuri ehkä sen takia, mene ja tiedä. Ei ole luopunut niistä vieläkään ja tuskin luopuukaan.

Kaikesta kuulemastani johtuen, ei siis ole ihme, että olen aina ajatellut olevan ihan luonnollista ja enempi kuin tavanomaista uskovaiselle ihmiselle hänen potevan taivasikävää ja toivovan omalle osalle noutajien pikaista saapumista. Olenhan itsekin näin usein kokenut ja oikein rukoillut Jumalaa ottamaan minut luokseen taivaankotiin. Vaikka olen ollut ihan terve ja nuori ihminen. En ole nähnyt asiassa mitään hälyttävää tai outoa.

Nyt kuitenkin juttelin erään ystäväni kanssa asiasta ja hän sanoi, ettei ole ihan normaalia nuorelle ja terveelle ihmiselle toivoa omaa kuolemaansa. Hän sanoi sen johtuvan masennuksesta. ”Pling” -kuului aivokopastani ja tajusin ystäväni puhuvan totta. Eniten minulla on ollut tuollaisia ajatuksia silloin kun olin kaikkein uupuneimmillani lapsirumban takia. Täytyy myöntää, etten ole vieläkään täysin vapaa noista ajatuksista. En ole kuitenkaan koskaan ajatellut olevani masennukseen taipuvainen ihminen enkä koe olevani sitä nytkään. Ehkä olen omaksunut äidiltäni tietynlaista asennetta elämään ja ongelmien kuittaamista pöljäilyllä ja huumorilla. Mun kyökkipsykologiani ei riitä selittämään näitä juttuja. Jos olenkin ollut koko elämäni kroonisesti ”piilomasentunut” ihminen 🙂 KÄÄK 😀

Olen kuullut usein vl-ihmisten sanoneen sairastuttuaan kuolemanvakavasti, että he ovat ihan valmiita ”lähtemään” eli jättämään tämän maanpäällisen elämän ja kuolemalla kuolemaan. Näin ihan suhteellisen nuortenkin ihmisten kohdalla. Jotenkin minusta tuntuu, että tällöin täytyy olla kyseessä tilanne, että ihminen on oikeasti niin uupunut, että kuolemauutinen tuntuu helpotukselta. Pääsee vihdoinkin lepoon, kun uupumus, vaivat ja kärsimykset raskautttavat elämää ja estävät nauttimasta siitä täysin rinnoin. Eikä edes osata surra lähiomaisten puolesta esimerkiksi lapsista, jotka menettävät ennenaikaisesti rakkaan vanhempansa. En itsekään osannut näin ajatella kun olin kaikkein väsyneimmilläni. Ajattelin lasteni saavan uuden  ja jaksavamman äidin, jonka he todella ansaitsisivat kun ovat niin ihania. Koin, etten kykene heitä hoitamaan heidän ansaitsemallaan tavalla; hellääkin hellemmällä kädellä ja ikuisella hymynkareella suupielissäni.

Vl-liikkeen saarnat ovat usein sellaisia, että ne maalailevat elämän niin vaikeaksi ja tuskantäyteiseksi, että todellista iloa voi kokea vasta taivaassa. ”Elämä on parhaimmillaankin työtä ja tuskaa”. Tämä siitäkin huolimatta, että Raamatussa kehotetaan iloitsemaan. Hmm, hämärämpi juttu. Onko se niin, että kun omilla säännöillä ja opetuksella kaikkien elämät on ajettu niin ahtaalle, asialle on pitänyt saada hyvä selitys. ”Elämää ei ole luvattukaan helpoksi”. ”Vasta taivaassa ilo on täydellistä”.

Raamatussa puhutaan kuitenkin siitä, kuinka Jumala valmistaa ihmisen kuolemaan. Jätän sen asian pohtimisen teille lukijoille.

Myös siitä voitaisiin tässä asiayhteydessä puhua, pitääkö seurakunnalle jäädä ”kallis todistus” siitä, että kuolleen ”sielu kelpasi Jumalalle”, niin kuin vl-liikkeessä usein kuulee puhuttavan ja tästä sitten pliide raamatunkohtia.

Ai niin ja S24.lla käydään keskustelua erään vl-puhujan lähtötilanteesta kun hänen kuolemansa hetkellä koko sairaalassa kuului tarinan mukaan ihmeellisen ihanaa musiikkia ja lopulta musiikin alkuperä paljastui puhujan huoneesta lähteneeksi, vaikka siellä ei mikään soitin ollutkaan päällä. Tarinan mukaan kuolevalta kysyttiin kuuleeko hän musiikkia ja hän vastasi ettei ainoastaan kuule vaan myös näkee. Linkki ko. keskusteluun:

http://keskustelu.suomi24.fi/node/12199198

Joskus olen kuullut vl-ihmisten sanoneen kuoleman hetkellä ”nyt tulee noutajat”, ”Jumalan rauhaan” tai jotain vastaavaa kuolinhetkellään. Onko muissa ”uskonsuunnissa” nähtävissä/kuultavissa samoja ilmiöitä? Vl-kauhutarinoiden mukaan moni ”epäuskoinen” huutaa kuolinhetkellään kauhuissaan, onko tällaisista kenelläkään kokemuksia?

 

    • Danielin kirjan 8. luvun alku kuvaa Aleksanteri Suuren nousua Kreikasta noin pari sataa vuotta Danielin aikaa myöhemmin. Tämä ilmoitetaan selvästi jakeissa 20-21. Jakeissa 5-7 kuvataan yksityiskohtaisesti Aleksanterin ensimmäistä yhteenottoa persialaisia vastaan Granikosjoella 334 e.Kr.

      Raamatun ensimmäinen ja viimeinen kirja, 1.Moos. ja Ilm., määrittelevät nk. raamatullisen vuoden pituudeksi 360 vrk, siis 5,25 vrk vähemmän kuin meidän kalenterimme mukainen aurinkovuosi.

      Kun laskemme Danielin 8. luvun näyn alussa kuvatusta Granikosjoen taistelusta vuonna 334 eKr. eteenpäin 2300 nk. raamatullista vuotta, joissa on 360 päivää/vuosi, saamme aikajanan, minkä käänämme aurinkovuosiksi ja näin tulemme meidän kalenterimme mukaiseen vuoteen 1933 jKr., mikä on myös Hitlerin valtaantulovuosi Saksassa.

      Näin saamme vastauksen Dan. 8:13b asetettuun kysymykseen;

      ”Kuinka pitkää aikaa tarkoittaa näky jokapäiväisestä (tamid) ja kauhistavasta rikoksesta (pesha shamem): pyhäkön (qodesh) ja sotajoukon (tsaba) alttiiksi antamisesta tallattavaksi?”

      Sotajoukko (tsaba) ja sen asuinalue (qodesh), eli Danielin kirjan kontekstissa juutalainen kansa, annettiin altiiksi tallattavaksi Saksassa ja myöhemmin koko Euroopassa vuodesta 1933 alkaen, jolloin Hitler nousi valtaan 30. tammikuuta. Silloin hänet nimitettiin Saksan uudeksi valtakunnankansleriksi. Heti valtaannousunsa jälkeen Hitler aloitti Saksassa juutalaisvastaiset toimet, mitkä johtivat lopulta juutalaisten kansanmurhaan, Holokaustiin.

      Kesällä 14. heinäkuuta 1933 natsipuolue julistettiin ainoaksi lailliseksi puolueeksi Saksassa. Vuotta myöhemmin, valtakunnanpresidentti Hindenburgin kuoltua 2.8.1934, Hitler määräsi valtakunnankanslerin ja valta­kunnan­presidentin virat yhdistettäväksi ja siirrettäväksi ”Führer und Reichskanzler Adolf Hitlerille”, kuten laki määräsi. Muutos hyväksyttiin kansanäänestyksessä, jossa Hitler sai 88 % annetuista äänistä.

      Kuusi vuotta myöhemmin Hitler totesi kansallissosialistien valtaannousun muistopäivänä 30. tammikuuta 1939 valtiopäiväpuheessaan, että;

      ”…Taistellessani vallasta etupäässä juutalaiset suhtautuivat naurulla profetointeihini siitä, että eräänä päivänä tulisin ottamaan Saksan valtion ja samalla koko kansan johtooni, ja tulisin silloin saattamaan muun ohessa myös juutalaisen ongelman ratkaisuun…” Tämä toteutui 30. tammikuuta 1933.

      ————————————————————–

      Yksinkertainen laskenta

      -(334-1)+ 2300 x 360 jaettuna 365;25 = 1933, vuodesta 334 eKr. vähennetään yksi vuosi, koska vuotta 0 ei ole olemassa.

    • Jakeen 13 kysymykseen ”Kuinka pitkää aikaa tarkoittaa (Danielin) näky?” vastataan jakeessa 14;

      “2300 iltaa ja aamua (erev boker); sitten pyhäkkö (qodesh) asetetaan jälleen oikeuteensa (tsadaq)”.

      Heprealaisessa viitekehyksessä 2300 iltaa ja aamua voidaan tulkita myös vuosiksi ja laskenta aloitetaan Danielin koko 8. luvussa kuvatun näyn alusta, missä kuvataan Aleksanterin nousua Kreikasta 334 e.Kr..

      Pyhäkkö (qodesh), eli juutalaisen kansan asuinalue myös ”asetettiin oikeuteensa” Holokaustin ja toisen maailmansodan jälkeen Israelin valtion itsenäityttyä 1948.

    • Danielille sanotaan 8. luvun jakeessa 26:”…Mutta sinä lukitse näky, sillä se tarkoittaa kaukaista aikaa”. Danielin ajasta meni 2500 vuotta tämän näyn lopunajalliseen toteutumiseen.

      Dan. 12:4 sanoo: “Mutta sinä Daniel, lukitse nämä sanat ja sinetöi tämä kirja lopun aikaan asti. Monet sitä tutkivat ja ymmärrys lisääntyy”.

      Tai kuten vanha 1776 käännös sen sanoo: “ Ja sinä Daniel, peitä nämä sanat, ja sulje kirjaan hamaan viimeiseen aikaan asti. Silloin pitää sen tykö monta tuleman ja suuren ymmärryksen löytämän“.

      Profetia oli sinetöity, kunnes se toteutui historiassa 1900-luvulla. Vain Jumalan inspiroima Raamattu voi nähdä tarkasti 2500 vuotta tulevaisuuteen.

    • Koska Päivi on suvaitsevainen ja ymmärtää, että palestiinalaisetkin ovat ihan jees? Mutta onhan se valittuna kansana olo varmaan kumminkin vähän enemmän jees.

    • Johan, vastaukseni Osmon sarkastiseen kommenttiin oli samalla linjalla. Päivin suvaitsevaisuus on tiedossani;)

    • ”Koska Päivi on suvaitsevainen ja ymmärtää, että palestiinalaisetkin ovat ihan jees? Mutta onhan se valittuna kansana olo varmaan kumminkin vähän enemmän jees.”

      Kukaan ei puhunut palestiinalaisista ennen vuotta 1967, kun Jordania miehitti kyseisiä alueita eli Samariaa ja Juudea. Koko termi itsenäistä Palestiinan valtiosta tuli vasta tuolloin esille, joka ei tietenkään kestä minkäänlaista historiallista tutkintaa.

      Näillä lähinnä Jordaniasta kotoisin olevilla arabeilla on suuria valtioita pienen Pohjanmaan kokoisen Israelin ympärillä vaikka kuinka, mutta juutalaisille ei ole mitään muuta valtiota.

      Entäpä kaksivaltio malli? Kyllä vain, mutta se toteutui jo 1922, kun brittien hallinnoimaan turkkien imperiumista lohkaistusta mandaatti alueesta tehtiin jo kaksi valtiota. 77% alueesta annettiin arabeille, mistä tuli sitten Jordania ja lopusta alueesta alettin muodostamaan sitten juutalaisvaltiota.

      On surkea, että toinen maailmansota ei opettanut mitään, vaan nyt ollaan jälleen kääntymässä juutalaista kansaa vastaan ja erityisesti se ärsyttää, että juutalaiset hallitsevat Jerusalemia? Ai miksi? Koska Raamattu sanoi, että näin tulisi käymään. Kun viimeinkin osa Jerusalemia eli sen sydän temppelivuori siirtyy juutalaisille, aika tulee täyteeen.

      ”Voi raskaita ja imettäväisiä niinä päivinä! Sillä suuri hätä on oleva maan päällä ja viha tätä (juutalaista) kansaa vastaan; ja he kaatuvat miekan terään, heidät viedään vangeiksi kaikkien kansojen sekaan, ja Jerusalem on oleva pakanain tallattavana, kunnes pakanain ajat täyttyvät.” – Luukas 21:23-24

  1. Vuokko! Tietääkseni tuo Oulun sairaalassa tapahtunut juttu on totta. Asianomainen henkilö on ollut Jakob Kesti. Hänen tyttärensä oli Paavo Viljasen puoliso. Muistan kuulleeni tämän asuessani viljasilla Tampereella tehdessäni opinnäytettä. Paavo Viljanen hyväksyi kaikki ovelle tulijat, paitsi Jehovan Todistajat ja kommunistit. Hän sanoi, että ne ovat ihmisiä, joiden kanssa ei voi keskustella. Nyt monet ovat rinnastaneet SRK:n keskustelumetodia SKP:n metodeihin. Ei tuu mittää!!

  2. Kuolemasta: ”Kristus on minulle elämä, kuolema on voitto”. Paavali sanoi myös, että hänen mielensä olis täältä lähteä, mutta häntä tarvitsevien tähden hän haluaa jäädä. – Emme saa masentua niinkauan kuin esimerkiksi lapset tai puolisot tarvitsevat meitä. Joskus on itsekästä liiaksi toivoa kuolemaa. Elämä ja kuolema ovat Jumalan käsissä, joten ” suurin voitto on jumalisuus yhdessä tyytyväisyyden kanssa”. Elämme uskossa ”päivän matkan kerrallaan”. Autamme tarvitsevia, sillä olemme täällä paitsi kuollaksemme myös auttaaksemme tarvitsevia.

  3. Minun mielestäni meidät on luotu elämään tämä elämä niin kuin se meille annetaan. Ei siis kuoleman perään haikaillen. Tärkeintä on kuitenkin ”Olla valmis” siinä mielessä, että jos on sovittavaa lähimmäisten kanssa, se sovitaan, pyydetään anteeksi. Siis sovitaan sen ihmisen kanssa, jota vastaan on rikottu.

    Aika monta kuolemaa nähneenä voin sanoa, että kaikki ovat nukahtaneet rauhallisesti. Ei kuolemansairas ihminen jaksa riehua. Ensiaputilanteessakin pitää ensin tarkistaa henkilöt, jotka ovat hiljaa. Vainajat ovat olleet meitä tavallisia luterilaiseen
    kirkkoon kuuluvia. Kukaan ei ole ollut lestadiolainen tietääkseni.

    Kun ei ole riidoissa kenenkään kanssa, voi kuolema tulla koska vain. Mutta elämäni haluan ensin elää.

  4. Tämä Vuokon kirjoitus panee meidät pohtimaan syvältä, näitä elämiseen kuuluvia asioita. Kun Vuokko kirjoittaa: ”Mun kyökkipsykologiani ei riitä selittämään näitä juttuja. Jos olenkin ollut koko elämäni kroonisesti ”piilomasentunut” ihminen.”

    Mielestäni ei ole kysymys piilomasennuksesta, paremminkin inhimillisestä ihmisyydestä. Jeesus tiesi sen, miten me ihmiset usein murehdimme ihan turhista asioista. Muistatteko mitä Jeesus sanoi Martalle: ”Martta, Martta, sinä huolehdit ja hätäilet niin monista asioista. Vain yksi on tarpeen.”

    Muistakaapa nyt, varsinkin äidit, jotka tätä luette! Jeesus teroittaa teille ja meille jotka huolehditte perheenne ruuanlaitosta; ”vain yksi ruokalaji on tarpeellinen.” Kuunnella ja oppia, mitä Jumala meille ilmoittaa, on paljon tärkeämpää, kuin kattaa pöytä monilla herkuilla, tämä on Marian osa.

    Elämämme on Jumalan lahja, jota tulisi kunnioittaa ja elää iloiten. Siis eihän surra? Jeesus teroittaa tätä asiaa, että ei kannata! Surusta ei ole meille mitään hyötyä! Jeesus sanoo näinkin: ” Kuka teistä voi murehtimalla lisätä elämänsä pituutta kyynäränkään vertaa? Älkää siis huolehtiko huomispäivästä, se pitää kyllä itsestään huolen. Kullekin päivälle riittävät sen omat murheet.”

    Kun katselemme elämäämme, meidän tulisi muistaa joka hetki, miten arvokas elämämme on – jokaisen elämä! Tämän jos me muistamme, emme tuhlaa hetkeäkään turhaan. No niin, olenpa tainnut itse tuhlata monia hetkiä omasta elämästäni! Onneksi Jeesus kehottaa suremaan, vain tätä hetkeä ja siitäkään ei ole mitään hyötyä!

    Joku kirjoitti S24:sella, että Heino saisi mennä horisemaan vanhusten kerhoon, eikä kirjoitella uskosta. Taitaa tässä neuvossa olla viisauttakin, sillä kun katselee taaksepäin elämäänsä, huomaa miten joutuin aika on kulunut – hetkessä on elämä eletty. On niin kuin psalmissa on kirjoitettu: Ps. 90: 5 ”Me katoamme kuin uni aamun tullen, kuin ruoho, joka hetken kukoistaa,
    6 joka vielä aamulla viheriöi mutta illaksi kuivuu ja kuihtuu pois.”

    Vaikka ihminen eläisi pitkänkin elämän, elämä on kuitenkin lyhyt: ”Me katoamme kuin uni aamun tullen.” Nuorena luin miten pitkään eläneet uskovat, ovat viimein kyllästyneet elämäänsä ja halunneet pois:
    1 Moos. 25: 7 ”Abraham eli kaikkiaan sataseitsemänkymmentäviisi vuotta.
    8 Sitten hän kuoli rauhallisen vanhuuden jälkeen korkeassa iässä ja elämästä kyllänsä saanee- na, ja hänet otettiin isiensä luo.”

    Näin sanotaan myös Jobista, sanotaan vaikka koettelemusten jälkeen Jumala siunasi suuresti häntä, niin, että hänellä oli seitsemän poikaa ja sitten kolme hyvin, hyvin kaunista tytärtä: ”Eikä koko maassa ollut kauniimpia naisia kuin Jobin tyttäret.”
    Job. 42: 16 ”Job eli näiden tapahtumien jälkeen vielä sataneljäkymmentä vuotta. Hän sai nähdä lapsiaan ja lastensa lapsia aina neljänteen polveen saakka,
    17 ja hän kuoli korkeassa iässä ja elämästä kyllänsä saaneena.”

    Nuorena en ymmärtänyt tämmöistä ”elämästä kyllänsä saamista”. Nuorena oli tavoitteita (Kaunis vaimo, lapset ja koti, jossa asuisimme toisiamme rakastaen). Nyt, kun olen kaikki nämä saavuttanut, tulee hetkiä elämässä, että olen samaa mieltä heidän kanssaan.

Ilola Vuokko
Ilola Vuokko
Vanhoillislestadiolaisen herätysliikkeen suvanteissa, pyörteissä, myrskynsilmissä ja sen opetuksen läpivärjäyksessä rapiat nelikymppiseksi kasvanut naisimmeinen.