Kuva Svenssonin lähimmäiskeskuksessa pidetystä Siionin kanteleen lauluillasta 29.10.2025.
Vasemmalla prinsessa Colette, keskellä pianon ääressä istumassa laulujen säestäjä Anne Nietosvaara ja oikealla illan vetäjä Maija Heinonen.

Tässä kuvassa on Raamatun osia kotikirjastostani
Ylhäällä vasemmalla Uusi testamentti baskiksi ja oikealla Markuksen evankeliumi sindhiksi
Alempana vasemmalla Luukkaan evankeliumi italiaksi, saksaksi, englanniksi, espanjaksi, ranskaksi, venäjäksi ja japaniksi sekä oikealla Joonan kirja krimin tataariksi.

Vanhurskautus on kirkon keskeinen oppi. Jumala ottaa meidät suosioonsa. Hän hyväksyy meidät omakseen. Hän siis vanhurskauttaa meidät yksin uskosta, yksin armosta ja yksin Kristuksen tähden.
Kuten kirkkomme tunnustus sanoo:
IV Vanhurskautus
Samaten seurakuntamme opettavat, että ihmiset eivät voi tulla vanhurskautetuiksi Jumalan edessä omin voimin, ansioin tai teoin, vaan että heille annetaan vanhurskaus lahjaksi Kristuksen tähden uskon kautta, kun he uskovat, että heidät otetaan armoon ja että synnit annetaan anteeksi Kristuksen tähden, joka kuolemallaan on antanut hyvityksen synneistämme. Tämän uskon Jumala lukee edessään kelpaavaksi vanhurskaudeksi (Room. 3 ja 4). (Room. 3:21 ss; Room. 4:5)
Augsburgin tunnustus 25.6.1530
Uskon vanhurskaus kirkastui Martti Lutherille hänen pitäessään Roomalaiskirjeen luentoa.
Tässä blogissa käsittelen kohtaa, jonka aikana Lutherin suuri löytö kirkastui.
Tuolloin elettiin suurten muutosten aikakautta. Keskiaikana kristinusko oli vallannut maanosamme. Kirkko oli yhdistänyt Eurooppaa. Sitten syntyi uudenlaisia poliittisia pyrkimyksiä. Talouselämään oli tullut uusia tekijöitä, jotka herättivät uusia haasteita. Samaan aikaan myös teologiassa oli menty eteenpäin. Näiden keskelle asettui Lutherin avara löytö armollisesta Jumalasta. Näiden kolmen tekijän: teologian kehitys, poliittinen kehitys ja talouselämän kehitys saivat aikaan murroksen. Eurooppa jakaantui etelän ja pohjoisen välillä. Eteläiset maat muodostivat katolisen kirkon alueen ja pohjoiset valitsivat luterilaisen kirkon muodon. Koko Eurooppa eli reformaation aikaa.
Sunnuntai 9.11.2025
Reformaation päivä
Uskon perustus
Uskon vanhurskauden tarkastelua
- 1. Yksin uskosta
- Usko on luottamuksen panemista Jumalan hyvyyteen. Turvautumista hänen työhönsä. Usko vapauttaa ihmisen. Jumalalle kelpaaminen ei ole omaa tekoa, vaan heittäytymistä Jumalan varaan. Hänen hyvyytensä hyväksymistä elämän perustaksi.
- 2. Yksin armosta
- Armo on Jumalan rakkauden varaan heittäytymistä. Koska Jumala on armollinen, antaa synnit anteeksi, niin silloin mieli rauhoittuu. Jumalan rakkaus ei aseta ehtoja. Kaikki on hänen rajattoman laupeutensa ansiota, Jumalan mielisuosion varassa elämää.
- 3) Yksi Kristuksen tähden
- Kristus on kantanut koko maailman synnin Golgatan ristille. Rangaistus on jo kärsitty. Enää ei ole meidän omaa maksamatonta velkaa. Jeesus on jo kaiken lunastanut. Hän on tehnyt täyden sovinnon Jumalan ja ihmisten välille. Siksi kiitos ja ylistys meidän pääsystämme Jumalan antaman elämän osallisuuteen kaikuu yksistään Jeesukselle meidän Vapahtajallemme.
- Jumala on meille lahjaksi antanut vanhurskauden. Saamme olla turvallisin mielin Jumalamme edessä. Sovinto Jumalan kanssa rohkaisee meitä elämään sovinnossa itsemme ja toinen toistemme kanssa.
- Koska Jumala rakastaa meitä, niin mekin saamme osoittaa rakkautta toinen toisellemme.
- Koska Jumala on ottanut pois syytökset ja tuomion, niin mekin saamme osoittaa armollisuutta lähimmäistämme kohtaan. Tuomion mieli ja toisten halventaminen joutavat väistymään.
- Koska Jumala meidät hyväksyy sellaisena kuin olemme, niin hyväksykäämme mekin kanssaihmisemme ympärillämme, missä sitten elämmekin.
- Hyvää Reformaation päivää kaikille lukijoillemme!
- Jumalan siunaavaa täysihoitoa teille kaikille!
Toinen lukukappale eli epistola: Room. 1:16–17
Kirjeestä roomalaisille, luvusta 1
Minä en häpeä evankeliumia,
sillä se on Jumalan voima ja se tuo pelastuksen kaikille,
jotka sen uskovat, ensin juutalaisille, sitten myös kreikkalaisille.
Siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon.
Onhan kirjoitettu: ”Uskosta vanhurskas saa elää.”
_____________________________________
Baskiksi Raamattua voi lukea ja/tai kuunnella esimerkiksi täältä
Sindhiksi kuunnella esimerkiksi täältä
Esimerkkinä monikielisen kirjan kielistä otan tähän viittauksen saksan kieliseen Raamattuun
Esimerkiksi tästä osoitteesta krimin tataariksi


Reformaation päivän aihetta esitellään ja tekstit näytetään täällä
https://www.kirkkovuosikalenteri.fi/kalenteripaiva/sunnuntai-9-11-2025/
Roomalaiskirjeen ensimmäistä lukua voi lukea täältä
Panen viitteen suomennoksiin 2020 ja 1992, ruotsinnokseen 2000 ja käännöksiin vienankarjalaksi 2011 ja pohjoissaameksi 2019.
https://www.raamattu.fi/raamattu/UT2020,B2000,KR92,KAR11,Biibbal/ROM.1
Jussi Aro kirjoittaa Psalmit nykysuomeksi -kirjan (1973) yhteydessä: ”Jollei sana ’reilu’ toistaiseksi vaikuttaisi alatyyliseltä, se sanoisi paljon siitä, mikä sisältyy heprean sanaan ’saddiq’.
Martti
Kiitos hyvästä kommentistasi
Jussi Aro aikoinaan innoitti minua tutkimaan Vanhaa testamenttia, hepreaa, arameaa näistä edelleen sekä vanhoja että uusia itämaisia kieliä.
Muinaisen etiopian eli ge’esin kielen kurssi päättyi ensimmäisen ja toisen luennoilla käsiteltävän teoksen väliin, kun kuulimme rakkaan itämaisten kielten professorimme siirtyneen ajasta ikuisuuteen.
Rukoillaan juutalaisten puolesta ja siunataan heitä niin kuin kaikkia muitakin kansoja ja ihmisiä. Virressä 501 pyydetään Taivaan Isää siunaamaan koko maailmaa.
Mika
Kiitos hyvästä kommentistasi
Itselleni aukesi Jumalan suorittama Lahja Vanhurskaus Kristuksessa, kun ymmärsin synnin totaalisuuden ihmisessä…
Olen oppinut, että Jumalan pelastama ihminen on Vanhurskautettu Kristuksessa. On autuaallisen onnellista elää elämää hetki, hetkeltä Jumalan suorittaman ja julistaman Pelastuksen turvin.
Onnellinen ja autuas se ihminen, jolle Herra ei lue syntiä!
Ismo
Kiitos hyvästä kommentistasi
Muistelen aluksi niitä kokemuksia, mitä sain rippikouluista viime vuosituhannella: Minulla oli tapana opettaa rippikoululaisille Raamatun lukemista esimerkiksi joku Paavalin kirje tai evankeliumi/ rippikoulu. Koulussa luetin jälki-istunnossa Markuksen evankeliumin. Siihen meni tunti. Oppilaat tykkäsivät, koska pelkässä istumisessa ei mielestämme ollut mitään järkeä. – Huomasin, että nuoret lukivat sanan vanhurskas melkein poikkeuksetta sanalla: ”vanhus”. He jotenkin alitajuisesti yhdistivät nuo sanat symboleiksi eli vanha ihminen on vanhurskas. Totuus lienee nykyisin, että me vanhukset olemme prosentuaalisesti enemmän kiinnostuneita vanhurskaudesta kuin milleniaalit.
Kun tunnemme Matiaksen lempeän ja laupiaan luoteen, ymmärrämme hyvin, että hän käyttää mielellään ”me” muotoa. Nykymaailman ihmisistä suurin osa ei kuitenkaan vanhurskaitten joukkoon, sillä maailma on pahan vallassa. Sen sijaan jos olemme saaneet jo lapsuudestamme asti elää turvallisessa uskovien ja enkelten suojeluksessa, ymmärrämme minkä aarteen olemme saaneet, kun meille on puhuttu ”Kaanaan kieltä” ja puhetta vanhurskaasta Isästämme, joka tietää ja näkee sekä kuulee rukouksemme. Meille on puhuttu rakkaasta Vapahtajasta, Joka on ostanut ja lunastanut meidät pahan vaikutuspiiristä Jumalan valtakuntaan. (Vrt. Matt. 6:33) Muistamme monta uskonystävää, jotka osasivat esimerkiksi Roomalaiskirjeen tärkeimmät luvut vanhurskaudesta ja vanhurskauttamisesta ulkoa. ”Vanhurskas on elävä uskosta.” Rakastimme Lutheria, joka niin selkeästi esitti tien omavanhurskaudesta vanhurskauteen . Me saimme armon armosta ja ihmettelimme jo lapsina, mikseivät kaikki ihmiset tätä ymmärrä. Yritimme selittää luokkatovereille ja ystäville , miten suuri onni on saada uskoa itsensä syntisenä vanhurskaaksi: ”Yksin uskosta, yksin armosta, Kristuksen ansion tähden.” Joskus mieli masentui, kun ihmiset eivät halunneet edes kuunnella! Saimme kuitenkin vanhemmilta ja muilta ystäviltä tukea ja kiitoksia siitä, että avoimesti uskalsimme tunnustaa uskoamme. ”Kun uskoani tunnustelen, on epäusko kauhuissaan; mutt´ sydämestä riemuelen, kun Jeesus voitti kuoleman. Nyt pyhä, puhdas, autuas oon Karitsa Sun haavoistas!” Saimme myös kokea iloa kun joku kavereista otti armon vastaan! Tässä uskossa teemme matkaa kotia kohti.
Sorry! Pari kirjoitusvirhettä.
Valma
Kiitos erinomaisen hyvästä kommentistasi
Jeesus voi kääntää tappion voitoksi.
Corrie ten Boom (1892-1983), joka selvisi ihmeellisellä tavalla hengissä toisessa maailmansodassa Ravensbruckin keskitysleiriltä. Lause on Kätköpaikka nimisen kirjan viimeinen. Corrie ten Boom joutui keskitysleirille, koska piilotteli kotonaan Hollannissa juutalaisia natseilta. Hänen perheensä jäi kiinni siitä.
Muistaakseni Corrie kertoo erään keskitysleirin vanginvartijan tulleen jossakin kokouksessa sodan jälkeen pyytämään anteeksi käytöstään ja Corrie antoi sen hänelle anteeksi.
Corrien isä ja sisko kuolivat keskitysleirillä.
Mika
Kiitos hyvästä kommentistasi
Olen lukenut Corrien teoksia
Ovat olleet hyvin antoisia.
Kiitos Mika että tuot esille hänen työtään
Tulevan valmistelua varten kuuntelin WordProject -sivustolta Toisen Pietarin kirjeen
unkariksi
https://www.wordproject.org/bibles/audio/45_hungarian/b61.htm
Tulevan valmistelua varten kuuntelin WordProject -sivustolta Toisen Pietarin kirjeen
indonesiaksi
https://www.wordproject.org/bibles/audio/14_indonesian/b61.htm
Tulevan valmistelua varten kuuntelin WordProject -sivustolta Toisen Pietarin kirjeen
italiaksi
https://www.wordproject.org/bibles/audio/10_italian/b61.htm