Kuva Svenssonin lähimmäiskeskuksessa pidetystä Siionin kanteleen lauluillasta 29.10.2025.
Vasemmalla prinsessa Colette, keskellä pianon ääressä istumassa laulujen säestäjä Anne Nietosvaara ja oikealla illan vetäjä Maija Heinonen.

Tässä kuvassa on Raamatun osia kotikirjastostani
Ylhäällä vasemmalla Uusi testamentti baskiksi ja oikealla Markuksen evankeliumi sindhiksi
Alempana vasemmalla Luukkaan evankeliumi italiaksi, saksaksi, englanniksi, espanjaksi, ranskaksi, venäjäksi ja japaniksi sekä oikealla Joonan kirja krimin tataariksi.

Vanhurskautus on kirkon keskeinen oppi. Jumala ottaa meidät suosioonsa. Hän hyväksyy meidät omakseen. Hän siis vanhurskauttaa meidät yksin uskosta, yksin armosta ja yksin Kristuksen tähden.
Kuten kirkkomme tunnustus sanoo:
IV Vanhurskautus
Samaten seurakuntamme opettavat, että ihmiset eivät voi tulla vanhurskautetuiksi Jumalan edessä omin voimin, ansioin tai teoin, vaan että heille annetaan vanhurskaus lahjaksi Kristuksen tähden uskon kautta, kun he uskovat, että heidät otetaan armoon ja että synnit annetaan anteeksi Kristuksen tähden, joka kuolemallaan on antanut hyvityksen synneistämme. Tämän uskon Jumala lukee edessään kelpaavaksi vanhurskaudeksi (Room. 3 ja 4). (Room. 3:21 ss; Room. 4:5)
Augsburgin tunnustus 25.6.1530
Uskon vanhurskaus kirkastui Martti Lutherille hänen pitäessään Roomalaiskirjeen luentoa.
Tässä blogissa käsittelen kohtaa, jonka aikana Lutherin suuri löytö kirkastui.
Tuolloin elettiin suurten muutosten aikakautta. Keskiaikana kristinusko oli vallannut maanosamme. Kirkko oli yhdistänyt Eurooppaa. Sitten syntyi uudenlaisia poliittisia pyrkimyksiä. Talouselämään oli tullut uusia tekijöitä, jotka herättivät uusia haasteita. Samaan aikaan myös teologiassa oli menty eteenpäin. Näiden keskelle asettui Lutherin avara löytö armollisesta Jumalasta. Näiden kolmen tekijän: teologian kehitys, poliittinen kehitys ja talouselämän kehitys saivat aikaan murroksen. Eurooppa jakaantui etelän ja pohjoisen välillä. Eteläiset maat muodostivat katolisen kirkon alueen ja pohjoiset valitsivat luterilaisen kirkon muodon. Koko Eurooppa eli reformaation aikaa.
Sunnuntai 9.11.2025
Reformaation päivä
Uskon perustus
Uskon vanhurskauden tarkastelua
- 1. Yksin uskosta
 - Usko on luottamuksen panemista Jumalan hyvyyteen. Turvautumista hänen työhönsä. Usko vapauttaa ihmisen. Jumalalle kelpaaminen ei ole omaa tekoa, vaan heittäytymistä Jumalan varaan. Hänen hyvyytensä hyväksymistä elämän perustaksi.
 - 2. Yksin armosta
 - Armo on Jumalan rakkauden varaan heittäytymistä. Koska Jumala on armollinen, antaa synnit anteeksi, niin silloin mieli rauhoittuu. Jumalan rakkaus ei aseta ehtoja. Kaikki on hänen rajattoman laupeutensa ansiota, Jumalan mielisuosion varassa elämää.
 - 3) Yksi Kristuksen tähden
 - Kristus on kantanut koko maailman synnin Golgatan ristille. Rangaistus on jo kärsitty. Enää ei ole meidän omaa maksamatonta velkaa. Jeesus on jo kaiken lunastanut. Hän on tehnyt täyden sovinnon Jumalan ja ihmisten välille. Siksi kiitos ja ylistys meidän pääsystämme Jumalan antaman elämän osallisuuteen kaikuu yksistään Jeesukselle meidän Vapahtajallemme.
 - Jumala on meille lahjaksi antanut vanhurskauden. Saamme olla turvallisin mielin Jumalamme edessä. Sovinto Jumalan kanssa rohkaisee meitä elämään sovinnossa itsemme ja toinen toistemme kanssa.
 - Koska Jumala rakastaa meitä, niin mekin saamme osoittaa rakkautta toinen toisellemme.
 - Koska Jumala on ottanut pois syytökset ja tuomion, niin mekin saamme osoittaa armollisuutta lähimmäistämme kohtaan. Tuomion mieli ja toisten halventaminen joutavat väistymään.
 - Koska Jumala meidät hyväksyy sellaisena kuin olemme, niin hyväksykäämme mekin kanssaihmisemme ympärillämme, missä sitten elämmekin.
 - Hyvää Reformaation päivää kaikille lukijoillemme!
 - Jumalan siunaavaa täysihoitoa teille kaikille!
 
Toinen lukukappale eli epistola: Room. 1:16–17
Kirjeestä roomalaisille, luvusta 1
Minä en häpeä evankeliumia,
sillä se on Jumalan voima ja se tuo pelastuksen kaikille,
jotka sen uskovat, ensin juutalaisille, sitten myös kreikkalaisille.
Siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon.
Onhan kirjoitettu: ”Uskosta vanhurskas saa elää.”
_____________________________________
Baskiksi Raamattua voi lukea ja/tai kuunnella esimerkiksi täältä
Sindhiksi kuunnella esimerkiksi täältä
Esimerkkinä monikielisen kirjan kielistä otan tähän viittauksen saksan kieliseen Raamattuun
Esimerkiksi tästä osoitteesta krimin tataariksi


Reformaation päivän aihetta esitellään ja tekstit näytetään täällä
https://www.kirkkovuosikalenteri.fi/kalenteripaiva/sunnuntai-9-11-2025/
Roomalaiskirjeen ensimmäistä lukua voi lukea täältä
Panen viitteen suomennoksiin 2020 ja 1992, ruotsinnokseen 2000 ja käännöksiin vienankarjalaksi 2011 ja pohjoissaameksi 2019.
https://www.raamattu.fi/raamattu/UT2020,B2000,KR92,KAR11,Biibbal/ROM.1
Jussi Aro kirjoittaa Psalmit nykysuomeksi -kirjan (1973) yhteydessä: ”Jollei sana ’reilu’ toistaiseksi vaikuttaisi alatyyliseltä, se sanoisi paljon siitä, mikä sisältyy heprean sanaan ’saddiq’.
Martti
Kiitos hyvästä kommentistasi
Jussi Aro aikoinaan innoitti minua tutkimaan Vanhaa testamenttia, hepreaa, arameaa näistä edelleen sekä vanhoja että uusia itämaisia kieliä.
Muinaisen etiopian eli ge’esin kielen kurssi päättyi ensimmäisen ja toisen luennoilla käsiteltävän teoksen väliin, kun kuulimme rakkaan itämaisten kielten professorimme siirtyneen ajasta ikuisuuteen.
Rukoillaan juutalaisten puolesta ja siunataan heitä niin kuin kaikkia muitakin kansoja ja ihmisiä. Virressä 501 pyydetään Taivaan Isää siunaamaan koko maailmaa.
Mika
Kiitos hyvästä kommentistasi