Vai olet tullut uskoon – painu siis *** täältä kirkolta?

Kansankirkossa pestään jatkuvasti likapyykkiä 60- ja 70-lukujen nuorisoherätyksistä. Moni on traumatisoitunut niissä pahasti, jopa terapiaan saakka. Mikko Kuustonen on kertonut äskettäin Iltalehdessä kokemuksistaan Pro fidessä.

On ymmärrettävää, jos on polttanut omat siipensä entisaikojen herätyksissä. Mutta hyvin ikävää ja yllättävää, kun tuntuu, että tämä siipien polttaminen kulminoituu siksi töykeäksi tavaksi, jolla suhtaudutaan nuorin uskoon tulleisiin, jotka eivät ole olleet vielä syntyneetkään noina nuorisoherätysten aikoina. Kirkkoherra kertoo kysyvälle nuorelle, ettei meillä seurakunnassa mitään raamattupiirejä järjestetä. Parempi olisi olla maallikoiden muutakaan järjestelemättä. Sanan ja rukouksen illat? Pah, niistä tulee häiriötä, toisin kuin yhteisvastuukeräyksestä. Armolahjat? Sellainen voi olla vaikka siivoaminen. Teologian opiskelija? Sopii parhaiten kantamaan tarjottimia. Maallinen työ vierottaa liiasta innosta. Billy Graham, Missio Helsinki ja uskoon tuleminen? Ei kuulu luterilaisuuteen. Samaa hengellisyyttä edustavien lausumat ovat usein kuin yhdestä suusta.

Vanhempien sukupolvien traumatisoituminen tuntuu kovin usein jopa hallitsevan kirkon elämää. Vanhat kenraalit käyvät sanonnan mukaan edellisen sodan taisteluita. Nuoret sukupolvet, joilla ei ole näistä traumoista tietoakaan, koulutetaan siihen sotaväeksi tai tykinruoaksi. Rintamat muodostetaan liberaalien ja herätysliikeväen välillä. Kuvio toistuu kirkollisten liikkeiden kohdalla. Milloin mikin jumalanpalvelusyhteisö työnnetään ulos seurakunnan tiloista.

Tajuaisin, jos vanhat kristityt kävisivät vanhoja taisteluita keskenään, mutta kun ne valuvat vuosikymmeniä nuorempien niskaan, ja henkeä haistellaankin juuri hengen haistelun kieltäjien parissa oikein antaumuksella. Olen oppinut ymmärtämään, mistä se kaikki viha ja inho kumpuaa, vasta oppiessani vuosikymmenien takaisia herätysliikehistorian koukeroita.

Silti en tajua lainkaan, miksi nämä siipensä polttaneet – toisin kuin Kuustonen – eivät yleensä yritä rakentavasti ohjata nuoria uskoontulleita välttämään niitä ongelmia, joihin ovat itse joutuneet, vaan sen sijaan projisoivat vihansa ja vastenmielisyytensä nuorempiin sijaiskärsijöihin, jotka eivät edes tajua, mikä heihin iski. Ehkä olisi viisaampaa kertoa Mikon tavoin, mitä ongelmia on ollut, sen sijaan että luodaan ilmapiiri, jossa suurin piirtein työnnetään uskoontulleet ulos seurakunnan ovesta, samalla kun vanhat viidesläiset ottavat kyllä iloiten joukkoihinsa. Näin toisinnetaan vanhoja vastakkainasetteluita ja ehkä estetään ongelmallisten käsitysten korjautumista.

P.S. Uskonratkaisu-ajatusta on jo alunperin luterilaisuudessa pidetty ongelmallisena, koska luterilainen ajatus on, että usko muuttaa ihmistä kokonaisvaltaisesti tavalla, jota ihminen ei voi itse saada aikaan. Uudemmassa keskustelussa kyseenalaistaminen liittyy erityisesti siihen, jos luodaan valmiit mallit, miten ja missä kääntymys tapahtuu, ja mitä siitä seuraa. Yhtäältä pitäisi tunnistaa, että Jumala toimii eri ihmisten kohdalla eri tavoilla. Toisaalta kuitenkin armon pitäisi johtaa osapuilleen samaan suuntaan, ei kasvaviin ristiriitoihin.

 

 

    • Siinä on ajatuksena ”yksilö”. Entä jos tuo mainoksen vaaveli päättääkin ryhtyä heteroksi, liittyä fundisuskontoon, tulla rasistiksi (valkoinen) ja liittyy johonkin yhteiskunnalliseen yhteisöön, jossa eivät pädekkään yksilön vapaudet 😉

    • Se on demokratian vastaista, jos yleisin verovaroin kustannetaan jollekin ryhmälle etuoikeuksia.

  1. Mika, Mika laita jäitä hattuun. 🙂 Tällä hetkellä on käynnissä 42 aloitetta. Kaikkiaan kyseisellä sivustolla on tehty yhteensä 216 aloitetta. Esimerkiksi asevelvollisuuden lakkauttamista on kannattanut 6769 henkilöä ja tämähän on jo saanut julkisuutta tv:ssä.

    Tuo toimii ainoastaan keskustelun herättäjänä ja sen lopputulos ei ole ollenkaan varmaa. Ihmiset reagoivat eritavoin. Sehän kirkossa olisi jo pitänyt oppia kantapään kautta. Itse ärsyynnyin.

    • Mika Ruusunen :””Jälleen kerran kirkko kiihdyttää itse jäsenkatoaan potentiaalisilta jäseniltä (yliluonnolliseen uskovilta) pitämällä kiinni kannasta, että ET:n opetusta ei voi valita, jos lapsi kuuluu kirkkoon.”

      Yliluonnolliseksi sanottiin kaukaisessa menneisyydessä asioita, jotka tapahtuivat sellaisilla alueilla, joita ei voinut ”luonnnollisesti” itse havaita kuten esimerkiksi toisessa maanosassa. Nykyisessä informaatioähkyssä sellaisia asioita ei enää juurikaan maan päällä ole, mutta omasta kasvattajan kokemuksesta voin sanoa, että lapset uskovat luonnostaan ”taivasten valtakuntaan”, ja mielestäni tätä uskoa heiltä ei koulu saa riistää ”rajallisuudellaan”, jossa maailmankaikkeuden ehdoton ”äärilaita” ovat pelkät luonnonlait, eikä kukaan kerro heille sitä kuka sääti nuo luonnonlaitkin.

    • Seppo Heinola :”Lapset uskoo tiettyyn ikään asti ‘luonnostaan’ ihan mitä hyvänsä heihin iskostetaan.”

      Sitten minun täytyy olla ”lapsi”, kun lapset iskostivat jo alle kouluikäisinä kysymyksillään ja pohdinnoillaan uskon lopullisesti minuun. 🙂

  2. Ilta-Kirkko kirjoittaa Facebookissa:

    ”Ensimmäinen mainos on jo valmiina esitettäväksi. Siinä kritisoidaan tapaa, jossa lapsi liitetään uskonnollisen yhteisön jäseneksi niin nuorena, ettei hän pysty sanomaan asiasta omaa mielipidettään. Tekeillä olevissa seuraavissa mainoksissa tullaan kritisoimaan tapaa valita lapsen äidinkieli, sukupuoli, kansalaisuus, asuinpaikka ja vanhemmat lapsen mielipidettä kysymättä.”

    ”- Tää kaikki on ihmisen valinnanvapauden rajoittamista. Jokaisen lapsen tulisi saada olla ilman uskontoa, äidinkieltä, kansalaisuutta, vanhempia ja muita juttuja siihen asti, että hän täyttää 18 vuotta. Tässä on kysymys nimenomaan tasa-arvosta ja henkilökohtaisesta päätösvallasta, joka on kirjattu perustuslakiin tai jonnekin, sanoo kansalaisaloitteen puuhamies, tampereenraisiolainen autokoulunopettaja Åke Bilskola.”

    Kirjoituksessa on oivallettu hyvin se mikä ongelma Vapaa-ajattelijoilla on. He ajattelevat ongelmaa täysi-ikäisen näkökulmasta unohtaen sen, että lapsen kasvatuksessa vastuu on vanhemmilla.

  3. Naiveja rinnastuksia. Kieli on välttämätön äidin ja lapsen kommunikaatiolle. uskonto ei. Totakai lainsäädäntö voi rajoittaa vanh impen päätösvaltaa, sitä on rajoitettu mm. kieltämällä kasvatuksessa väkivalta. Myös
    henkinen väkivalta tulee voida kieltää, mitä helvettioppi usein on, kun sitä pikkulapsillekin monet typerät vanhemmat pelotteeksi syöttävät.

Ilmari Karimies
Ilmari Karimieshttps://helsinki.academia.edu/IlmariKarimies/
Lutherin uskokäsityksestä väitellyt teologian tohtori. Toiminut Helsingin piispan teologisena sihteerinä, kirkolliskokouksen perustevaliokunnan sihteerinä sekä kahdessa pohjoismaisessa luterilais-katolisessa dialogikomissiossa. Reformaation teologian tuntiopettaja Avoimessa yliopistossa.