Vahva henki – spirit(us) forti(s)

Jeesus sanoo: ”Pitäkää vaari itsestänne, ettei teidän sydämiänne raskauta päihtymys ja juoppous eikä elatuksen murheet, niin että se päivä yllättää teidät äkkiarvaamatta niinkuin paula; sillä se on saavuttava kaikki, jotka koko maan päällä asuvat.” (Luuk. 21:34-35) 

Viini on pilkkaaja, väkijuoma remunpitäjä; eikä ole viisas kenkään, joka siitä hoipertelee. (Sananl. 20:1)
b2ap3_thumbnail_Vahva-henki.jpg

Minkälainen suhde meillä on miestä väkevämpään, vahvaan henkeen, alkoholiin? 

Mitä ihminen pelkää kun hän ajautuu tämän vahvan hengen, alkoholin orjaksi?

Millä tätä vahvaa henkeä voi vastustaa?

Miksi alkoholilla ei kannata (tai kannattaa) yrittää ratkaista ongelmiamme?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

  1. ”Pullon demonin saastuttama ihminen on riivattu, joka käyttäytyy sen mukaisesti.”
    Hyvä veli Juha, Jumalalle kiitos, että sinä olet saanut elää noin kauniissa todellisuudessa. Nykyisin kuitenkin jo on lääketieteellinen diagnoosi sairaudelle alkoholismi tai muu päihderiippuvuus, että turha tätä on demonisoida. Ja aiheuttaa lisää syyllisyyttä sairaudesta kärsiville ja läheisille ahdistusta, että ihan demonitkin…Että spiritusta on monenlaista liikenteessä…

  2. Sonja, kiitos ajatuksia herättävästä kommentista. Tiedän, että alkoholismi luokitellaan sairaudeksi, josta ei ole lääketieteellistä parannuskeinoa. Kuitenkin olen sitä mieltä, että jos ihminen vastustaa pullon henkeä, niin henkilö välttyy tältä sairaudelta. En tiedä alkoholistia, joka ei olisi ottanut viinaa ja antautunut pullon hengen vieväksi. Yksikin paukku altistaa meidät tälle vahvalle hengelle, joka on miestä väkevämpi. Jos annamme pikkusormen pullon demonille, niin on vaarana, ettemme enää sen jälkeen pysty hallitsemaan omaa elämäämme, jolloin tämä vahva henki ohjailee meitä mielin määrin.

  3. Parhaita oluita mitä olen sivistyneessä herraseurassa nautiskellut on belgialaisten Trappistimunkkien luostarissaan panema vahvansorttinen pintahiivaolut nimeltään: ”Orval”. Että semmoisia uskonweljiä Euroopan luostareista löytyy pilvin pimein. Ja eikös se Jeesuskin sitä viiniä nautiskellut ihan ruokajuomana?

    Eivät tainneet ihan kaikki kirkkomme papit ennen vanhaan enempää kuin nykyäänkään pulloon sylkeä. Ja jos se yksikin ryyppy voi ne alkoholismin ”demonit” herättää, niin mitenkäs se on tämän ehtoollisviinin kanssa? Sehän on tunnetusti aika tuhtia tavaraa.

    Viina on viisasten juoma.

  4. @ Juha Heinilä

    Ehtoollisella saamme Kristuksen ruumiin ja veren.

    Minä olen aina luullut, että se on aika tuhtia viiniä, eikä mitään verta (se ehtoollisviini). Eikös se ollut Jeesus kun taikoi sen vedenkin viiniksi??? Vai miten se nyt menikään? Maistuikohan se paremmalta kuin pelkkä vesi?

    Kyllä minä sen tiedän, että alkoholi on monen sairauden syy ja alkoholismi on itsessäänkin diagnosoitu sairaudeksi, eikä sillä viinalla känniin asti läträäminen kuulu sivistyneeseen käytökseen maallisestakaan näkökulmasta, mutta siksi kai se onkin viisasten juoma. Ja kohtuus kaikessa.

  5. ”Kuitenkin olen sitä mieltä, että jos ihminen vastustaa pullon henkeä, niin henkilö välttyy tältä sairaudelta.”
    Juha, voisiko olla niinkin, että ihmiset kärsivät vaikkapa eksistentialistisista ongelmista sellaisessa mittakaavassa, että siinä ei nyt pelkkä kasteen armo ja ehtoollinen sakramenttina auta. ”Ruoki minun lampaitani” kehotti Jeesus Pietaria. Kolme kertaa. Ja kun kyseessä on myös sairaus, saattaapa olla joittenkin teorioitten mukaan jopa perinnöllinen. Ja lääkäri Heikkilä on esittänyt mielenkiintoisen teorian, että huumeisiin sotkeentuvat etsivät jotain pyhyyden kokemusta. Missä sitä tarjoillaan?

  6. Jeesus sanoo: ”Pitäkää vaari itsestänne, ettei teidän sydämiänne raskauta päihtymys ja juoppous eikä elatuksen murheet, niin että se päivä yllättää teidät äkkiarvaamatta niinkuin paula; sillä se on saavuttava kaikki, jotka koko maan päällä asuvat.” (Luuk. 21:34-35)
    . Raamattu kieltää juopumisen mutta ei viinilasin juomista ruokailun yhteydessä. Voimme siis juoda lasin viiniä. Mutta jos paikalla on uskonveli, joka loukkaantuu, jos juomme, tai jolle alkoholi on ongelma, joka voi johtaa hänet pois uskosta, viinilasi tulee jättää juomatta. Meidän tulisi enemmän ajatella heikkoa veljeämme tai sisartamme ja että me mietimme, miltä toisesta tuntuu ja luovumme oikeuksistamme, ettemme loukkaa niitä, joilla on herkkä omatunto.
    . Raamatun opetusta tulee soveltaa myöskin asioihin, joissa toisella on syvä vakaumus. Sen lisäksi Tässä Raamatun kohdassa sanotaan; ” Ettei teidän sydämmiänne raskuta päihtymys, juoppous eikä elatuksen murheet, ettei teitä yllätä se päivä äkkiarvaamatta kuin paula” Kysymys on kristillisestä valvomisesta, johon kuuluu itsensä pitäminen raittiina, myöskin hengellisesti ei ainostaan ” pullon vaaralliseta hengestä” vaan sen lisäksi, ettei elämän mukanaan tuomat murheet raskauta meitä niin, ettemme muista Jumalaa ja hänen armoaan, joka on kaikkein paras ja turvallisin tapaa elää raittiisti kristillisessä elämässämme.

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.