Tyhmää kuin oravien ruokinta hautausmaalla

Kaipaamme uusia kielikuvia, jotka ammentavat nykyajasta, eivät  maanviljelyskulttuurista. Näin kirjoittaa Tommi Uschanov Hesarissa: ”Työpaikat häviävät kuin nyhtökaura kylmäaltaasta” – ”Sote-uudistuskin on sotkussa kuin nappikuulokkeiden johto”.

Samaan rukousmyllynpyöräytykseen voisi uudistaa uskonnollista ja kirkollista sanontoja. Ei enää sydänten polvien notkiskelua tai hengellistä sadonkorjuuta.

Keskustelun pohjaksi pari ehdotusta:

yhtä luotettava kuin liberaalin rukous

jouhevaa kuin kirkon hallinto

vaihtaa Jumalaa kuin teleoperattoria

luterilaisempi kuin Luther-säätiö

tuli outo olo kuin viidesläisellä sateenkaarihäissä

sivistynyt kuin kielilläpuhuja

kestää pitkään kuin diakonaattiuudistus

väärään aikaan kuin kirkonmenot

aitoa kuin avioliitto

– Olli Seppälä –

    • kuinka homoseksuaalisuus voi olla synti, jos kerran olemme jumalan luotuja, vai onko Jumala valikoiva kenet hyväksytään

  1. Ihminen joka hyväksyy itsensä geeniperimän ja ympäristön suhteen ei tunne minkäänlaista häpeäntunnetta. Hän ymmärtää elämänsä tilanteen ympäristöineen.

    Valitettavasti vain kirkko perisynti – ja muine oppeineen on tuomitsemassa ihmisiä häpeäntunteeseen.

    Häpeän tunne voi kyllä tulla itsekullekin jostakin tapahtumasta, mutta se on anteeksi pyydettävissä.

  2. Syyllisyyden ja häpeän tunne ovat eri asioista, näin olen olen kuullut opetettavan.
    Syyllisyys nousee siitä, mitä olen tehnyt väärin. Häpeän tunne voi olla seurausta siitä, että olen syyllinen/toiminut väärin, se on tervettä häpeää.
    Häpeä voi nousta myös siltä pohjalta, miten kokee itsensä persoonana, se siis liittyy siihen, millainen olen. Esim. Vanhemmat ovat voineet odottaa vahvasti poikalasta mutta syntyykin tyttö. Tyttö saa kannettavakseen häpeän, että on vanhempien mielestä väärää sukupuolta.

  3. ”Kettusen mukaan sen, että homoseksuaalit ovat toivoneet parisuhteidensa hyväksyntää myös kirkon piirissä, taustalla on häpeään liittyviä kysymyksiä. ”

    Mietin, että ratkeavatko/loppuvatko homoseksuaalien häpeän tunteet sillä, että heidän parisuhteensa siunataan tai heidät vihitään avioliittoon kirkon piirissä?
    Kyseessä on vrmasti paljon laajempi yhteiskunnallinen asia.

  4. Seksuaaliseen vähemmistöön kuuluvat, samoin kuin punatukkaiset, vasenkätiset, cp-vammaiset, lyhytkasvuiset ja kuulo-näkövammaiset ihmiset eivät ole itse valinneet ominaisuuttaan. Kaikki haluavat tulla hyväksytyiksi perheensä, läheistensä, työelämänsä parissa omana itsenään, juuri sellaisena kuin on. Tulla rakastetuksi, ei hyljeksityksi.

    Jos kirkko ilmaisee ensin mainituille, kuten kaikille muille, hyväksyvänsä heidät omaan joukkoonsa täysivaltaisina armon kerjäläisinä, heidän häpeäntunteensa varmasti vähenee.

    Valitettavasti vain kaikki tuntemani ovat eronneet kirkosta jo aikapäivää sitten ja osalla myös heidän perheensä.

  5. Suomen ulkopuolelta näyttäisi, että häpeä ei ole ehkä ”aikamme ihmisten kysymys” vaan erityisesti suomalaisten ongelma. Suomessa myös kristillisen julistuksen ytimessä näyttäisi olevan sanoma ihmisen arvosta ja hyväksymisestä, todennäköisesti koska sille on yleisesti niin suuri tarve (ei siis vain erityisryhmissä). Ongelma taitaa olla aika vanha, koska se näkyy myös suomalaisissa virsissä, joissa korostuu ihmisen arvottomuus.

    • Riitta Bonny,

      Häpeään liittyvää kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta on saatavilla hyvin paljon. Ongelma ei ole vain suomalainen.

toimitus Kotimaa
toimitus Kotimaa
Blogissa katsellaan ohitsekiitävää maailmaa yksityiskohtien ja yleistyksien kautta. Erityisesti kirkon ja uskontojen asiat ovat luupin alla. Yhteiskuntaa unohtamatta.